דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

למרות התנגדות החקלאים: ליברמן חתם על צו לביטול מכס על פירות וירקות

בהחלטה חד-צדדית הודיע ליברמן שהמכסים על ייבוא אבוקדו, שום, אפונה וגידולים בהיקף נמוך יבוטלו, והיתר יופחתו בהדרגה | הפיצוי: תמיכה ישירה בסך כולל של כ-400 מיליון ש"ח | ארגוני החקלאים, שרים וח"כים בקואליציה מתריעים מפגיעה בחקלאות ובביטחון המזון

שר האוצר אביגדור ליברמן (מימין) ושר החקלאות עודד פורר (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)
שר האוצר אביגדור ליברמן (מימין) ושר החקלאות עודד פורר (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)
מאיה רונן

שר האוצר אביגדור ליברמן חתם היום (שלישי) על צו לביטול או הפחתת מכסים על פירות וירקות. הצו ייחתם למרות התנגדות חריפה של ארגוני החקלאים, שמזהירים מפגיעה בחקלאים ובבטחון המזון של ישראל, לאחר משא ומתן שנמשך חודשים ולא הוביל להסכמות. גם חברי כנסת ושרים מתנגדים לרפורמה ומזהירים ממשבר קואליציוני.

הצו כולל ביטול מיידי של המכס על מגוון פירות וירקות, בהם אבוקדו, שום, אפונה, שעועית, תאנים, אננס, פירות יער, פטריות ועוד. יתר המכסים על פירות וירקות טריים, קפואים ומשומרים, יופחתו באופן הדרגתי על פני חמש שנים, כדי לשמור על החקלאות המקומית ולאפשר תקופת הסתגלות. במקביל לחתימת הצו, שר החקלאות מקדם תיקון לתקנות הגנת הצומח.

במשרדי החקלאות והאוצר אמרו שהפחתת המכסים "צפויה להגביר את רמת התחרות בענף ולהוזיל את מחירי הפירות והירקות בצורה משמעותית", וכי סך החיסכון לצרכן הישראלי צפוי לעמוד על כ-820 שקל בשנה לכל משק בית בהבשלה מלאה.

לצד הפחתת המכסים, הרפורמה כוללת חבילת תמיכה רחבה לענף החקלאות בעלות של מאות מיליוני שקלים בשנה: תמיכה תקציבית ישירה לכל חקלאי פר דונם מעובד; הרחבת הטבות מס באמצעות חוק עידוד השקעות הון; תמיכה בסימון תוצרת מקומית; הוזלת התשומות לחקלאי (חומרי הדברה וכו'); והשקעה של מעל שני מיליארד שקלים עבור חדשנות והעלאת פריון בענף החקלאות. בנוסף, יינתנו מענקי השקעות וחדשנות לרכש ציוד ומכונות חדשניות, שיתופי פעולה עם סטארטאפים ועוד.

השרים הודיעו על חתימת הצו לאחר פרסום דו"ח הוועדה לבחינת פערי התיווך בחקלאות, שהוקמה כחלק מהרפורמה בחקלאות שמובילים השרים ליברמן ופורר. דו"ח הוועדה העריך שמקטע החקלאי אחראי לכ-60 אחוז ממחיר התוצרת החקלאית, אך לא זיהה רווחיות יתר לחקלאים. בנוסף הם הודיעו שהיקף התמיכה הישירה בחקלאות יעמוד על 400 מיליון שקלים לשנה.

ליברמן: "מעדיף את טובת האזרח על פני הסכמים קואליציוניים"

"הפחתת יוקר המחיה היא מאבק מתמשך, קשה, נוקשה יומיומי", אמר השר ליברמן במסיבת עיתונאים, "אין הוקוס פוקוס. גם היום נציג רפורמה בחקלאות ונחתום על הצו.
נכניס רשתות שיווק זרות. נבטל את המכס על הדגים, הבשר ובהמשך גם על חלקי חילוף ובטריות לרכיבים".

לדברי ליברמן, "מטרת הרפורמה היא קודם כל לשדרג את החקלאות הישראלית. חייבים לעשות אותה הרבה יותר אפקטיבית. להוריד את המחירים. בשנת 2020 גידלו בישראל 3,200 טון ירקות ופירות. הייצור נשאר אותו הדבר, והאוכלוסייה גדלה ב-60 אחוזים.

ליברמן אמר שלא יהסס להמשיך את הרפורמה גם במחיר פגיעה בהסכמים הקואליציוניים: "הרפורמה היתה על השולחן לא הבאנו יש מאין. ניסינו לקיים משא ומתן עם כל הארגונים החקלאיים. לצערי לא הצלחנו להגיע להסכמות בגלל התנהגות כוחנית של החגים. זה לא ירתיע אותנו, אנחנו בעד טובת האזרח. אם צריך לבחור בטובת האזרח או הסכמים קואליציוניים – אני בעד טובת האזרח.

"ישבנו עם החקלאים שוב והשדולה החקלאית. אי אפשר לנהל משא ומתן עם 8 חברי כנסת, כשכל אחד מייצג מישהו אחר. אמרנו, תחליטו על נציג אחד שינהל את המו"מ בצורה אינטנסיבית. הם אמרו לכל הפחות שלושה. זה לא רציני.

"הכל אפשרי – המחויבות שלי לפעול למען אזרחי ישראל על פי שיקולים כלכליים בלבד. אי אפשר להתנגד ליוקר המחייה, ולטרפד כל רפורמה שמציעים כדי לעשות את זה".

על המאבק של סגן שרת הכלכלה יאיר גולן ברפורמה ואיומיו להצביע נגד הממשלה בכנסת אמר ליברמן: "כוח יענה בכוח. אני מאוד מעריך אותו. הוא לוחם מצוין. תרם הרבה לבטחון ישראל הרבה פחות לכנסת ישראל. ראינו את הזיגזגים שלו ונראה שההחלטה שלו ללכת לדרך פוליטית היא לא הטובה ביותר".

פורר: "לקחנו בחשבון את הדברים שעלו מהשטח, נגן על החקלאות בפריפריה"

שר החקלאות עודד פורר התייחס לאזהרות מפגיעה בחקלאות הישראלית בתקופה של משבר עולמי, שעלולה לסכן את בטחון המזון של ישראל. "כל נושא בטחון המזון הוא חלק מהתכנית. מדינת ישראל כמו כל מדינות העולם מתבססת גם על יבוא. ביטחון המזון הוא היכולת להיערך למצבי קיצון. אנחנו רוצים שהחקלאים בארץ לא משתמשים בהיי טק בחקלאות כי אין תחרות."

השר פורר התייחס לרפורמה בענף ההטלה במסגרתה יבוטלו מכסות הייצור ואמר: "מחיר הביצה בישראל הוא מהגבוהים בעולם ומצב הסניטציה הוא מהנמוכים בעולם".

לדברי פורר, "ניהלנו משא ומתן מאוד מאוד אינטנסיבי כבר חצי שנה עם הגורמים הפוליטיים, ארגוני החקלאים והחקלאים. לנו יש מחויבות קודם כל לאזרחי ישראל ולחקלאים. התוצרת נשארה אותו הדבר. חייבים את הרפורמה כדי להציל את החקלאות אחרת נלך אחורה. 22 שנה נשארו באותו מצב וחושבים שהכול בסדר. הדו"ח של משרד הכלכלה מראה מעל כל ספק שעל כל 10 שקלים שמשלמים על פירות וירקות 6 הולך לחקלאי.

"אחרי המשא ומתן גם לקחנו בחשבון את הדברים שעלו מהשטח. שמרנו בצו על העוטף, הערבה והגליל וערכנו שם הליך מתון יותר. בתפוחי אדמה עצרנו ב-50 אחוז מכס, כדי לשמור על תפוחי האדמה שגדלים בעוטף עזה. ניהלנו מהלך שעבד גם מול האקדמיה. באופן מיידי יורד מכס על מה שלא כל כך מגדלים בישראל: שום, שעועית, אננס,
תאנים, גויאבה, שסק, וגם דשנים וחומרי הדברה כדי להוריד את התשומות."

שר החקלאות פירט צעדים מתוכננים נוספים, בהם ‌איסור על פגיעה בייבוא מקביל, ‌קביעת הגבלות המיזוגים של ספקי מזון גדולים, ‌הקשחת תנאים בהסדרי הפצה של ספקי מזון גדולים (עד כדי התערבות בסידור המדפים בסופר), ‌בחינת מגבלות על יבוא בלעדי ו‌בחינת ביטול הפטור מהסדרה כובל של תוצרת חקלאית.

החקלאים מתכוננים למאבק: "מחדל לאומי שימלא את כיסיהם של הטייקונים"

ארגוני החקלאים הודיעו הבוקר על יציאה לקמפיין נגד הרפורמה תחת הכותרת "בלי חקלאות אין עצמאות". יו"ר מרכז השלטון האזורי, שי חג'ג' ביקר בחריפות את המהלך: ״אנחנו מודאגים מאוד ברמה הלאומית ששרי האוצר והחקלאות פועלים באופן חד צדדי ובניגוד לסיכומים כי רפורמה תצא לדרך בהסכמות. ישראל פותחת את השוק לייבוא בשעה שמדינות אחרות עוצרות את הייצוא החקלאי מחשש למחסור חמור במזון טרי.״

יו"ר ארגון מגדלי הפירות ירון בלחסן אמר על הרפורמה: "מלחמת רוסיה-אוקראינה ממחישה את השלכות הרות הגורל של חיסול הייצור המקומי, ומבהירה לכל בר דעת, כי ישראל צריכה לדאוג לייצור מזון עצמאי ודווקא כעת מבצעת ממשלת ישראל, מחדל לאומי שיהיה רשום על שמה וממשיכה למלא את כיסיהם של הטייקונים בממון נוסף וחיזוק הקשר המגונה בין הון ושלטון. לא טובת האזרחים נעשית כאן אלא רק הרצון להוכיח כוחניות. אנו חקלאי ישראל קוראים לשרים וחברי הכנסת, התעוררו. דרשו קיום ושמירת הצדק והערכים בשמם התחייבתם לשרת את מדינת ישראל ממושבכם בכנסת. זהו צו השעה שלכם. אנו נחרצים בעמדתנו לבלום את מגמת הממשלה להרס החקלאות ונעשה כל שביכולתנו למנוע החלטה זו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!