דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.2°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 28.2°תל אביב
  • 26.8°חיפה
  • 28.8°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 38.9°אילת
  • 32.4°טבריה
  • 25.8°צפת
  • 28.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

האו"ם: 847 אזרחים, בהם 64 ילדים, נהרגו מאז תחילת המלחמה

הקרבות ברחובות מריופול מקשים על חילוץ הלכודים במרתף התיאטרון שהופצץ | לפי ממשלת אוקראינה, פונו היום (שבת) 6,623 אזרחים פונו דרך מסדרונות הומניטריים | ראש ממשלת פולין קרא להטיל "מצור כלכלי" על רוסיה

מתנדב בצבא אוקראינה מסייע לקשישה לאחר הפגזה בחרקיב (צילום: AP Photo/Andrew Marienko)
מתנדב בצבא אוקראינה מסייע לקשישה לאחר הפגזה בחרקיב (צילום: AP Photo/Andrew Marienko)
דוד טברסקי
אוריאל לוי

קרבות התרחשו במהלך היום (שבת) במספר חזיתות באוקראינה, הקשים בהם בעיר הנמל הנצורה מריופול. בכירים אוקראינים אמרו שכוחותיהם נלחמים בצבא רוסיה על השליטה במפעל הפלדה אזובסטאל, אחד הגדולים באירופה.

ראש עיריית מריופול אמר ל-BBC שהקרבות האינטנסיביים ברחובות העיר מקשים על הניסיונות לחלץ את מאות האזרחים שעדיין לכודים במרתף התיאטרון שהופצץ. כוחות רוסיה מכתרים את הנמל הדרומי בעיר, שספג הפגזות כבדות בימים האחרונים.

לפחות 847 אזרחים, בהם 64 ילדים, נהרגו באוקראינה מאת תחילת המלחמה ב-24 בפברואר, כך דיווח אתמול משרד הנציב העליון של האו"ם לזכויות האדם. זוהי עלייה של 31 בהשוואה לדו"ח שפרסם האו"ם בשבוע שעבר. לפי הנציב, 1,399 אזרחים, בהם 78 ילדים, נפצעו מאז תחילת המלחמה. רובם בהפגזות והתקפות  אוויריות.

ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי קרא לאיחוד האירופי להטיל איסור כולל על סחר עם רוסיה. לפי סוכנות הידיעות רוירס, מורבייצקי אמר שהוא רוצה לראות "מצור כלכלי" על רוסיה, בים וביבשה, "בהקדם המיידי". לדבריו, "הפסקה מוחלטת של הסחר תחייב את רוסיה לשקול עוד יותר אם לא עדיף לה להפסיק את המלחמה".

רוסיה דיווחה הבוקר שהשמידה מחסן טילים ותחמושת  תת קרקעי שבמערב אוקראינה על ידי טיל מסוג 'קינז'אל', בשימוש הרשמי הראשון שלו בקרב. לפי גורמים ברוסיה, הטיל שוגר ממטוס מיג-31, יש לו טווח של עד 2,000 ק"מ והוא נע במהירות של פי עשרה ממהירות הקול. דובר חיל האוויר של אוקראינה אישר את ההודעה על התקיפה אבל אמר שעדיין לאברור אם אכן נעשה שימוש בטיל על קולי.

הסיקור החי הסתיים.
ניתן לקרוא את הסיקור כפי שהיה

ביידן תיאר לשי "את ההשלכות" על סין אם תסייע לרוסיה

בשיחת הטלפון עם נשיא סין שי ג'ינפינג, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן "תיאר את ההשלכות" שיהיו אם בייג'ין תספק "תמיכה חומרית לרוסיה" בהתקפותיה על אוקראינה, אומרים בבית הלבן. ביידן גם תיאר את משמעות הסנקציות שהוטלו על רוסיה בגלל הפלישה.

זלנסקי לפוטין: "הגיע הזמן לפגישה, הגיע הזמן לדבר"

נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי קרא הלילה לנשיא רוסיה וולדימיר פוטין להיפגש איתו לשיחה ישירה.

"אוקראינה תמיד הציעה פתרונות לשלום וביקשה לקיים משא ומתן כנה ומשמעותי ללא דיחוי", אמר זלנסקי בנאום לאומה. "אני רוצה שכולם ישמעו אותי, במיוחד במוסקבה, הגיע הזמן לפגישה. הגיע הזמן לדבר".

אוקראינה: השמדנו לפחות 12 מטרות אוויריות רוסיות

צבא אוקראינה דיווח הלילה שכוחות ההגנה האווירית שלו הצליחו להשמיד לפחות 12 מטרות רוסיות: שני מטוסים, שלושה מסוקים, שלושה רחפנים וארבעה טילי שיוט.

המרכז לפיתוח גלובלי: המלחמה עלולה לדחוק 40 מיליון בני אדם בעולם לעוני קיצוני

לפי הערכת המרכז לפיתוח גלובלי, הזינוק במחירי המזון והאנרגיה בעקבות המלחמה באוקראינה עלול לדחוק 40 מיליון בני אדם בעולם למצב של עוני קיצוני.

לפי דו"ח המרכז, הדאגה המיידית היא למדינות שצורכות את החיטה של רוסיה ושל אוקראינה, שאחראיות יחד ליותר מרבע מייצוא החיטה העולמי. מדינות אלה כוללות את מצרים, אינדונזיה, בנגלדש, פקיסטאן, אזרבייג'אן וטורקיה.

אוקראינה: "אבדה באופן זמני" הגישה לים אזוב

שר ההגנה של אוקראינה, אלכסיי רזניקוב, אמר הבוקר שאוקראינה "איבדה באופן זמני" את הגישה לים אזוב אחרי שצבא רוסיה הידק את השליטה סביב הנמל המרכזי של מריופול.

 

מושל מחוז לוהנסק הודיע על פתיחת מסדרון הומניטרי לפינוי ממספר ערים

מושל מחוז לוהנסק במזרח אוקראינה הודיע הבוקר (שבת) על מבצע פינוי דרך מסדרון הומניטרי. בפוסט בטלגרם כתב המושל סרהיי גיידיי שצבא רוסיה אישר לאזרחים להתפנות ממספר ערים במחוז החל מהשעה 9:00, אבל לא פירט לגבי יעד הפינוי.

"הרוסים ממשיכים במשטר הפצצות הכאוטי על הערים שלנו", כתב גיידיי. "עם זאת, אנחנו מחכים ל-9:00, כ'משטר הדממה' אמור להיכנס לתוקף, כדי להתחיל את הפינוי שלתושבי המחוז ולהביא אוכל, מים ותרופות לאלה שיישארו".

"ההסכמה על המסדרון ההומניטרי נעשתה בדרג גבוה", הוסיף. "אני מקווה שההסכמים שהגענו אליהם עם הרוסים יכובדו".

אוקראינה: 112 ילדים נהרגו ו-140 נפצעו מאז תחילת המלחמה

רוסיה: מחסן תחמושת תת קרקעי של אוקראינה הושמד על ידי טילים על קוליים

דובר משרד ההגנה הרוסי אמר צבא רוסיה הצליח להרוס מחסן תחמושת תת קרקעי במערב אוקראינה על ידי שימוש בטילי שיוט על קוליים. לפי ההודעה היו במחסן טילים "ונשק אווירי של צבא אוקראינה".

זו הפעם הראשונה שרוסיה מודה בשימוש בטילים מסוג זה בקרב.

טילים על קוליים הם טילי שיוט שמסוגלים לנוע בחלקים העליונים של האטמוספירה עד פי חמישה ממהירות הקול.

לפי צבא רוסיה, מערכת טילי "קינז'אל" בה נעשה שימוש בתקיפה, מסוגלת לפגוע במטרות בטווח של יותר מ-2,000 ק"מ ויכולה להתגבר על כל מערכות ההגנה האוויריות הקיימות.

אוקאראינה: 10 מסדרונות הומניטריים יפתחו בהסכמה רוסית

סגנית ראש ממשלת אוקראינה אירינה ורשצ'וק הודיעה הבוקר (שבת) שהושגה הסכמה עם הכוחות הרוסיים על פתיחת 10 מסדרונות הומניטריים במדינה. בין היתר, יפתח נתיב פינוי בטוח מעיר הנמל מריופול שנמצאת תחת מצור, מספר נתיבים באזור הבירה קייב ומספר נתיבים במחוז לוהנסק.

היא הודיעה גם על תכניות לספק סיוע הומניטרי לעיר חרסון, שנמצאת כיום בשליטה רוסית.

ראש עיריית מריופול: הירי הרוסי מונע חילוץ לכודים ממרתף התיאטרון המופצץ

ראש עיריית מריופול ואדים בויצ'נקו אמר הבוקר בראיון ל-BBC שקרבות רחוב פוגעים בניסיונות לחלץ מאות בני אדם שנלכדו במרתף בניין התיאטרון בעיר, שלטענת הרשויות הופץ על ידי רוסיה ביום רביעי האחרון.

לדברי בויצ'נקו, צוותי החילוץ יכולים לפנות את ההריסות ולחלץ את הלכודים רק כשיש הפוגה בלחימה. "יש טנקים…ירי ארטילרי וירי של כל מיני נשקים באזור", אמר. "הכוחות שלנו מנסים לעשות כל מה שהם יכולים כדי לשמור על העמדות שלהם בעיר, אבל כוחות האויב גדולים יותר משלנו, למרבה הצער".

אוקראינה: רוסיה חטפה עיתונאי שסיקר את הלחימה בדרום ומזרח המדינה

משרד התובע הכללי של אוקראינה האשים את שירותי הביטחון הרוסיים ואת הצבא הרוסי בחטיפת עיתונאי אוקראיני שסיקר את הלחימה במזרח ובדרום המדינה.

בהצהרה שפרסם המשרד בפייסבוק נטען ששירות הביטחון הפדרלי של רוסיה (FSB) יחד עם חיילי צבא רוסיה, חטפו ביום שלישי האחרון עיתונאי מאתר החדשות האוקראיני Hromadske בברדיאנסק, עיר נמל בשליטה רוסית במחוז הדרום מזרחי זפוריז'יה. ההודעה לא כללה את שמו של העיתונאי, אבל טענה שמקום הימצאו לא ידוע ובנפתחה חקירת פלילית בנושא.

אתר החדשות עצמו כתב אתמול בחשבון הטוויטר שלו שבשבוע שעבר אבד הקשר עם הכתבת ויקטוריה רושצ'ינה. לפי הציוץ, רושצ'ינה נעצרה על ידי ה-FSB, ככל הנראה ב-15 במרץ, וכעת לא ידוע איפה היא נמצאת.

ה-FSB לא הגיב עדיין לטענות.

לברוב: מערכת היחסים של רוסיה וסין רק תלך ותתחזק

"בזמן שהמערב חותר באופן בוטה תחת היסודות עליהם בנוי המערכת הבינלאומית", אמר היום שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, "ברור שאנחנו – שתי מעצמות גדולות – צריכות לחשוב איך להתנהל בעולם הזה".

אוקראינה אישרה: רוסיה השמידה מחסן טילים ותחמושת במערב המדינה

בכיר בצבא אוקראינה אישר היום לכלי תקשורת במדינה שרוסיה התקיפה אתמול מחסן תחמושת וטילים באזור העיירה דלאטין במחוז איוואנו-פרנקיבסק במערב המדינה.

עם, בראיון לעיתון 'אוקראינסקה פראבדה' אמר דובר חיל האוויר יורי הינט שעדיין לא ברור אם התקיפה בוצעה בעזרת טילים על קוליים כפי שדיווחה רוסיה.

מוקדם יותר היום אמר דובר של משרד ההגנה הרוסי שהמחסן התת קרקעי בדלאטין הופגז אתמול עם טיל קינז'אל על קולי, בשימוש הרשמי הראשון שלו בקרב.

לפי גורמים ברוסיה, הטיל שוגר ממטוס מיג-31, יש לו טווח של עד 2,000 ק"מ והוא נע במהירות של פי עשרה ממהירות הקול.

ראש ממשלת פולין: רוצה לראות "מצור כלכלי" על רוסיה, "בהקדם האפשרי"

ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי קרא לאיחוד האירופי להטיל איסור כולל על סחר עם רוסיה. לפי סוכנות הידיעות רוירס, מורבייצקי אמר שהוא רוצה לראות "מצור כלכלי" על רוסיה, בים וביבשה, "בהקדם המיידי".

לדבריו, "הפסקה מוחלטת של הסחר תחייב את רוסיה לשקול עוד יותר אם לא עדיף לה להפסיק את המלחמה.

לברוב: ארה"ב מרסנת את אוקראינה במו"מ עם רוסיה

סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפס דיווחה ששר החוץ הרוסי סרגי לברוב האשים את ארצות הברית בהפרעה למשא ומתן עם אוקראינה. לפי הדיווח אמר לברוב: "יש הרגשה מתמדת שמישהו, סביר להניח שהאמריקאים, מחזיק את היד של המשלחת האוקראינית ולא מרשה להם להסכים לדרישות שאני חושב שהן לגמרי מינימליות"

לברוב לא הציג ראיות לטענה שארה"ב משפיעה על עמדת קייב במגעים.

אוקראינה: 10 אזרחים, בהם 2 ילדים, נהרגו בסוף השבוע באזור קייב ולוהנסק

גורמים רשמיים באוקראינה דיווחו ש-10 אזרחים, בהם שני ילדים, נהרגו ביומיים האחרונים בהפצצות באזור קייב ובמחוז לוהנסק.

לפי פרסום היום בדף הפייסבוק של משטרת מחוז קייב, שבעה אזרחים נהרגו וחמישה נפצעו ביום שישי מפגיעת פגז מרגמה בעיר מחאריב, כ-48 ק"מ מערבית לבירה.

שירות החירום האוקראיני דיווח בטלגרם שגופותיהם של אישה ושני ילדים נמצאו היום בהריסות בניין שקרס בהפגזות בעיר רובז'נוי במחוז לוהנסק. ילד נוסף חולץ מההריסות, ולפי הדיווח מצבו טוב.

פוטין שוחח עם ראש ממשלת לוקסמבורג בפעם השנייה השבוע

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שוחח היום בטלפון עם ראש ממשלת  לוקסמבורג קסאבייה בטל. זו השיחה השנייה של השניים השבוע.

לפי תיאור השיחה שפרסם הקרמלין, פוטין "תיאר את ההערכות הבסיסיות של השיחות בין נציגי רוסיה ואוקראינה", ובטל עדכן אותו על "מגעים עם הנהגת אוקראינה ומדינות אחרות".

פוטין אמר גם ש"ההפגזות הבלתי פוסקות של צבא אוקראינה על דונצק וערים אחרות" ברפובליקת הבדלניות במזרח אוקראינה, "מובילות להרג של אזרחים רבים".

בטל פרסם את דבר השיחה בחשבון הטוויטר שלו. הוא הדגיש שמאז השיחה ראשונה של השניים מוקדם יותר השבוע "המצב בשטח נעשה גרוע יותר, בעיקר במריופול".

בטל הוסיף: "התמונות שמגיעות אלינו (ממריופול, המערכת) בלתי נסבלות. המטרה צריכה להיות הרגעת הרוחות, הכרזה על הפסקת אש, וקידום תהליך המשא ומתן".

אוקראינה: יותר מ-50 חיילים נהרגו במתקפה על הבסיס במיקולאייב

יותר מ-50 גופות חיילים אוקראינים חולצו מהריסות הבסיס במיקולאייב שבדרום המדינה, שהותקף על ידי רוסיה ביום חמישי, כך אמר איש כוחות החילוץ לסוכנות הידיעות AFP. לדבריו, לפחות 200 חיילים ישנו במקום בזמן ההפגזה.

הרשויות באוקראינה פרסמו פרטים מעטים בלבד על המתקפה.

סגן שר החוץ הסיני: ההתרחבות של נאט"ו מאיימת על רוסיה

סגן שר החוץ של סין לה יוצ׳נג מתח ביקורת על הסנקציות רחבות ההיקף שהמערב הטיל על רוסיה אחרי הפלישה לאוקראינה. בנאום שנשא הערב (שבת) טען לה שהגורם הבסיסי למלחמה "נמצא במנטליות ובפוליטיקה של המלחמה הקרה".

הדיפלומט הסיני חזר על טענת הקרמלין ואמר: "אם ההתרחבות של נאט"ו תימשך, היא תתקרב 'לפאתי מוסקבה', מהם יוכל טיל לפגוע בקרמלין תוך שבע או שמונה דקות".

"לדחיקה של מדינה מרכזית, במיוחד מעצמה גרעינית לפינה", הוסיף לה, "יהיו השלכות מחרידות מדי בשביל אפילו לחשוב עליהן".

הוא הביע הבנה לעמדתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ואמר שנאט"ו הייתה צריכה להתפרק "ולתפוס את מקומה בהיסטוריה לצד ברית וארשה".

"למרות זאת, במקום להתפרק, נאט"ו המשיכה להתחזק ולהתרחב, והתערבה צבאית במדינות כמו יוגוסלביה, עיראק, סוריה ואפגניסטן", אמר. "סביר היה להניח שלהמשך הצעידה בדרך הזאת יהיו השלכות:. המשבר באוקראינה הוא נורת אזהרה".

הוא אמר שנשיא סין שי ג'ינפינג שוחח אתמול עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וקרא לצדדים באוקראינה להפגין "רצון פוליטי לשמור על הדיאלוג ולהמשיך את המשא ומתן. ארה"ב ונאט"ו צריכות גם לפתוח בדיאלוג עם רוסיה כדי לטפל בשרש הבעיה במשבר באוקראינה ולהקל את הדאגות הביטחוניות של שתי המדינות".

זלנסקי לשווייץ: הקפיאו את חשבונות הבנק של כל האוליגרכים

נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי קרא לממשלת שווייץ להקפיא את חשבונות הבנק של כל האליגרכים.

רשות השידור השוויצרית SRF דיווחה שזלנסקי שוחח הערב עם אלפי משתתפים בהפגנה נגד המלחמה בעיר ברן, ואמר: "בבנקים שלכם נמצא הכסף של אלה שעזרו למלחמה הזאת לקרות. תעזרו לנו להילחם בזה. כדי שהכספים שלהם יוקפאו…זה יהיה טוב לקחת מהם את הפריבילגיות האלה".

ראש ממשלת בריטניה: ניצחון רוסי יביא "עידן חדש של איומים"

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר הערב שהפלישה הרוסית לאוקראינה היא "נקודת מפנה עבור העולם", וטען שניצחון של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין יביא "עידן חדש של איומים".

בנאום בכנס של המפלגה השמרנית אמר ג'ונסון שפוטין "מבועת" מהאפשרות שאוקריאנה חופשית תצית מהפכה פרו דמוקרטית ברוסיה.

"פוטין מנצח לא יעצור באוקראינה, וסוף החופש באוקראינה משמעו קץ התקווה לחופש בגיאורגיה ומולדובה", אמר ג'ונסון. "המשמעות היא עידן חדש של איומים על כל מזרח אירופה, מהעם הבלטי ועד הים השחור".

האו"ם: 847 אזרחים, בהם 64 ילדים, נהרגו מאז תחילת המלחמה

לפחות 847 אזרחים, בהם 64 ילדים, נהרגו באוקראינה מאת תחילת המלחמה ב-24 בפברואר, כך דיווח אתמול משרד הנציב העליון של האו"ם לזכויות האדם. זוהי עלייה של 31 בהשוואה לדו"ח שפרסם האו"ם בשבוע שעבר.

לפי הנציב, 1,399 אזרחים, בהם 78 ילדים, נפצעו מאז תחילת המלחמה. רובם בהפגזות והתקפות  אוויריות.

אוקראינה: 6,623 אזרחים פונו דרך מסדרונות הומניטריים

6,623 אזרחים פונו היום (שבת) דרך מסדרונות הומניטריים, כך הודיע הערב סגן ראש לשכת נשיא אוקראינה קירילו טימושרקו. אתמול נמלטו מאזורי הקרבות 9,000 אזרחים.

לפי טימושנקו, 4,128 אזרחים עזבו היום את מריופול הנצורה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!