דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ליברמן מקדם 7 צעדים לשינוי המיסוי על קניית ומכירת דירות

שינוי מדרגות במס הרכישה, קיצור התקופה בה אפשר להחזיק ב-2 דירות בלי לאבד כסף, סוף לפטור לתושבי החוץ ועוד: צעדי החקיקה שמקדם שר האוצר

בנייני דירות באשדוד (צילום: נתי שוחט/פלאש 90)
בנייני דירות באשדוד (צילום: נתי שוחט/פלאש 90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

ועדת השרים לחקיקה תדון מחר (ראשון) בשורת צעדי מס שיוזם שר האוצר אביגדור ליברמן במטרה להתמודד עם עליית מחירי הדיור.

צעדים אלה מגיעים בעקבות עלייה של 13% במחירי הדירות בשנה האחרונה, ובניסיון להגדיל את היצע הדירות המוצעות למכירה. תיקוני החקיקה צריכים לעבור עוד דרך ארוכה עד לאישורם הסופי בכנסת, והדיונים עליהם יתחילו רק במושב הקיץ של הכנסת אחרי פסח.

פירוט הצעדים:

  1. קיצור תקופת השחלוף למשפרי דיור: כיום משפרי דיור יכולים להחזיק 2 דירות, הדירה ממנה יצאו ודירתם החדשה, למשך שנתיים מבלי שיחולו עליהם מסים הנוגעים למי שמחזיק דירה להשקעה. מוצע לקצר תקופה זו לשנה. כך מצופה שמשפרי הדיור ימהרו יותר למכור את דירתם הנוכחית.
  2. עדכון מדרגות מס רכישה: מוצע לרווח את מדרגות המס הנמוכות, כך שיקטן הנטל על מי שרוכש דירה בשווי בינוני, ולהגדיל את המס על רכישת דירה בסכומים גבוהים, על מנת לאזן את המהלך. המדרגה העליונה בה משלמים 10% מס רכישה יורדת בצרה משמעותית: מ-18 מיליון שקלים היום, ל-5.3 מיליון שקלים בהתאם להצעה החדשה.
    מדרגות המס המוצעות:
    על חלק השווי עד 1.93 מיליון שקלים – פטור ממס;
    על חלק השווי 1.93 עד 2.33 מיליון שקלים – 3.5% מס;
    על חלק השווי 2.33 עד 3.1 מיליון שקלים – 5% מס;
    על חלק השווי העולה 3.1 עד 5.3 מיליון שקלים – 8% מס;
    על חלק השוויה העולה על 5.3 מיליון שקלים – 10% מס.
  3. מרוויחי שכר גבוה ימוסו על מכירת דירות: מעל מדרגות המס הרגילות, יחידים שמרוויחים 650 אלף שקלים בשנה ויותר משלמים היום מס של 3% על הכנסתם מעל סכום זה. עם זאת, הרווח שלהם ממכירת דירות (עד 4.75 מיליון שקלים) לא נכנס לבסיס התשלום שלהם, ובפועל לא נגבה מהם מס הכנסה עליו, למרות שמדובר בהכנסה לכל דבר. החוק מציע לתקן מצב ולהכניס את כל הדירות לבסיס המס.
  4. ביטול פטור למי שאינו תושב ישראל: מי שאינם תושבי ישראל לא ייהנו מפטורים שונים, ביניהם: פטור סוציאלי שמיועד לאדם שמוכר את דירתו היחידה (מאחר והם מתגוררים בחו"ל), פטור על מס על השכרת דירוג, ואופן חישוב מיטיב למס שבח במקרה של מכירה.
    לפי נתוני רשות המסים תושבי חוץ מחזיקים ב-83 אלף דירות מגורים, מתוכן 40 אלף בתל אביב ובירושלים. מטרת התיקון היא לגרום לחלקם למכור את הדירות. בהתאם לכך, החוק יכנס לתוקף רק בתחילת 2024, כדי לתת להם מסגרת זמן לבצע את המכירה.
  5. דירות מעטפת: דירות מעטפת הן דירות שנמכרות ללא שיפוץ פנימי, כלומר ללא חלוקה לחדרים ותשתיות פנימיות. מדובר לרוב בדירות יוקרה. בגלל שהם אינם דירות מוגמרות, לא ברור נכון להיום אם מוטל עליהם מס רכישה, ורבים משתמשים ב'חור' זה על מנת להמנע מתשלום מס. כעת מוצע לקבוע בחוק שדירות מעטפת ימוסו כמו דירות מגורים אחרות.
  6. הנחה במס שבח לשחרור קרקעות: כדי לייצר תמריץ לאנשים שמחזיקים קרקעות זמן רב לבנות עליהן במהרה, מוצעת הנחה של 25% במס שבח (המס על הרווח במכירה) למי שמחזיק בקרקע מלפני ה-7 בנובמבר 2001, ועלות מס השבח שהוא צריך לשלם גדלה עם השנים.
    הטבה זה מוגבלת בזמן: ראשית, המכירה עצמה של הקרקע צריכה להתרחש תוך שלוש שנים. שנית, אם לא נבנה בית תוך שמונה שנים, ההנחה נעלמת. אם הרוכש מסיים את בניית הדירה תוך 4 שנים המוכר יקבל את מלוא ההטבה, 25% הנחה, ובשנים שלאחר מכן היא דועכת בהדרגה.
  7. ביטול הטבת מס שבח למי שבנה על קרקע שהייתה בבעלות לפני הכניסת ההטבה לתוקף: בשנת 2014 נקבע שמי שמוכר דירה שבבעלותו ויש לו דירה נוספת יחויב במס שבח. על התקופה שלפני כן נקבע חישוב מוטב. כעת מוצע להגביל את החישוב המוטב רק למי שהחזיק דירה, ולא למי שהחזיק קרקע שעליה נבנתה דירה. תיקון זה יכנס לאחר תקופת מעבר של 7 שנים. כך מקווים באוצר לעודד מכירת הקרקעות בנייה בהקדם על מנת שהמוכרים יוכלו ליהנות מהחישוב המוטב.

עלות הצעדים

על פי הערכה של משרד האוצר, בשנתיים הקרובות (2022 ו-2023) הצעדים שמגדילים ומקטינים את הכנסות המדינה יקזזו זה את זה, ולא תהיה לצעדים השפעה על קופת המדינה. בשנת 2024 צפויה תוספת של 40 מיליון שקלים בגלל צעדי המיסוי, ובשנת 2025 כ-130 מיליון שקלים נוספים.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!