דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

פרשנות / ההתאגדות באמזון מבטאת תהליך עומק בעבודה המאורגנת בארה"ב

מאבק על שכר המינימום, שביתות, התאגדות בהייטק ודרישות שכר: שוק העבודה האמריקני משתנה

הפגנת תמיכה בהתאגדות עובדי מחסן אמזון באלבמה (צילום: REUTERS/Lucy Nicholson)
הפגנת תמיכה בהתאגדות עובדי מחסן אמזון באלבמה (צילום: REUTERS/Lucy Nicholson)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

התאגדות עובדי אמזון שהוכרזה ביום שישי היא סימן נוסף לשינוי שעובר עולם העבודה האמריקני אחרי הקורונה. מהלך ההתאגדות בסטייטן איילנד צמח מלמטה, על ידי עובדים שכעסו על הדרך בה אמזון התייחסה אליהם בזמן המגיפה, אך הוא תודלק על ידי שינוי תודעתי ארוך טווח.

זה כבר עשור שבארה״ב יש קריאה לצדק מצד עובדים שמגיעים מלמטה. תנועת נאבקים למען ה-15, שקראה להעלות את שכר המינימום בארה״ב ל-15 דולר במקום השכר הפדרלי שעומד על 7.25 דולר לשעה הייתה הביטוי הראשון לשינוי. את המאבק הובילו עובדי רשתות המזון המהיר, כשהמרכזית שבהם היא מקדונלד'ס. במקום שיטות התאגדות המסורתיות, התמקד המאבק בקמפיין ברשתות החברתיות ואירועי מחאה.

מגפת הקורונה האיצה את התהליך. עובדים רבים מצאו עצמו מופקרים בלי הגנה על בריאותם, וללא ביטוח בריאות, דמי מחלה ושכר שניתן להתקיים ממנו. עלויות החיים הגבוהות בארה״ב היו טריגר נוסף לעובדים לדרוש עוד. שוק העבודה ההדוק אמנם הביא לעלייה במשכורות של 5.6 אחוז בשנה האחרונה, אבל עליית מחירים של 7.9 אחוז במקביל גרמו לכך שהשכר הריאלי לא עלה בצורה משמעותית.

במהלך היציאה מהמגפה, גל התפטרויות חסר תקדים שטף את ארה"ב. האבטלה אמנם נותרה גבוהה, אבל כך גם מספר המשרות הפנויות. כוח המיקוח של העובדים גדל, ואתו הביטחון שם יכולים לשפר את תנאי עבודתם.

בתוך שוק כזה, צמחו התאגדויות בענפים שלא התאגדו מעולם. מצד אחד, עובדי הייטק, מעצבי משחקי מחשב, עובדי גוגל והיחידה הטכנולוגית בניו יורק טיימס; מהצד השני עובדי רשתות מזון, בתי קפה, מחסנים ומפעלים.

מתחילת השנה הוגשו 589 בקשות לקבלת יציגות לוועדה הלאומית ליחסי עבודה, מספר גבוה בהשוואה לשנים קודמות. שנה שעברה, עד השני באפריל 2021 הוגשו רק 294 בקשות יציגות. ביטוי נוסף לשינוי הוא במספר השביתות שעלה, בין היתר בחברות גדולות ומפורסמות כמו קלוגס וחברת הטרקטורים ג'ון דיר.

עובדים מוחים מחוץ למפעל קלוגס באומהה, נברסקה (צילום: AP Photo/ Josh Funk)
עובדים מוחים מחוץ למפעל קלוגס באומהה, נברסקה (צילום: AP Photo/ Josh Funk)

הניצחון באמזון משקף תופעה של צמיחת איגודים שמובלים על ידי עובדים מהשטח. שיטה זו אפקטיבית מול מדיניות האנטי איגודים של הרשתות הגדולות, שמותאמת בעיקר לפעילות איגוד מקצועי מסורתית. ״עשינו כל שביכולתנו להתחבר לעובדים האלה, כדי להפוך את חיי היום יום שלהם לקצת יותר קלים, וקצת פחות לחוצים״ אמר כריס סמולס, עובד אמזון לשעבר שהוביל את ההתאגדויות מלמטה.

בהמשך החודש מחסן נוסף של אמזון בסטייטין איילנד אמור להצביע על הקמת איגוד. זאת במקביל לבדיקת הקולות במחלוקות במחסן אמזון בבסמר אלמה בו האיגוד הפסיד, ולעוד כמה עשרות מקומות עבודה של אמזון לקראת בקשת יציגות.

גם הצלחתם של עובדי ענקית הקפה סטארבקס לאגד לראשונה סניפים בחברה התחילה מלמטה. ההצטרפות להתאגדות נעשתה על בסיס אישי וחברתי. לצד דיונים על תנאי עבודה, עסקה ההתאגדות גם בזכויות אזרח וצדק סביבתי, נושאי מפתח לעובדים בדור הצעיר. עובדי הרשת יצרו איגוד עצמאי שאינו קשור לאיגודים הגדולים והמוכרים בארה״ב.

עובדי סטארבקס ותומכים בהקמת איגוד ברשת בתי הקפה בבאפלו, ניו יורק, ביום ההצבעה על הקמת האיגוד (צילום: AP Photo/Joshua Bessex)
עובדי סטארבקס ותומכים בהקמת איגוד ברשת בתי הקפה בבאפלו, ניו יורק, ביום ההצבעה על הקמת האיגוד (צילום: AP Photo/Joshua Bessex)

מספר העובדים המאוגדים בארה״ב יורד בצורה קבועה ב-40 שנה האחרונות. ב-2021, רק 10.3 אחוז מהאמריקאים היו מאוגדים, כמחצית מהמספר ב-1983. למרות ההצלחות המתוקשרות, שינוי מגמה אמתי יקרה רק אם התפיסות החדשות יצליחו להשפיע על המוני עובדים להתאגד.

הסנטור היהודי תומך העבודה המאורגנת ברני סאנדנס, אמר לוושינגטון פוסט כי ההצבעה באמזון תמריץ את הרגש בעד איגודים באמזון ובכל מקום. ״בטווח הקצר כנראה יהיו מאמצי התארגנות נוספים במתקני אמזון ברחבי הארץ" אמר סנדרס, "ובאופן רחב יותר, זה מראה שאנשים עובדים נגעלים מהמציאות שרווחי התאגידים נוסקים, ומעמד המיליארדרים מתעשר הרבה יותר, בזמן שאנשים עובדים נאבקים לספק את הצרכים הבסיסיים שלהם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!