דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ד בתמוז תשפ"ד 20.07.24
27.9°תל אביב
  • 20.6°ירושלים
  • 27.9°תל אביב
  • 26.9°חיפה
  • 28.0°אשדוד
  • 24.8°באר שבע
  • 31.4°אילת
  • 29.5°טבריה
  • 21.9°צפת
  • 26.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

בישראל זיהו כבר לפני שנה את דלקת הכבד המסתורית בילדים: "ברוב המקרים אפשר לטפל בצורה יעילה מאוד"

ד"ר אורית ויסבורד-צינמן, רופאה בכירה במרכז שניידר לרפואת ילדים, מספרת על שני המקרים הראשונים שהדליקו נורה אדומה, והמעקב שהחל מאז | היא מצביעה על הבדלים בדלקות שהתגלו אצל ילדים שהחלימו מקורונה, לבין אלו שלא: "ייתכן שמדובר בתסמין פוסט-קורונה"

ד"ר אורית וייסבורד,  רופאה בכירה במכון לגסטרואנטרולוגיה, תזונה ומחלות כבד במרכז שניידר במרכז שניידר לרפואת ילדים (צילום: דוברות מרכז שניידר)
ד"ר אורית וייסבורד, רופאה בכירה במכון לגסטרואנטרולוגיה, תזונה ומחלות כבד במרכז שניידר במרכז שניידר לרפואת ילדים (צילום: דוברות מרכז שניידר)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

הדיווחים מרחבי העולם על 'דלקת הכבד המסתורית' בקרב ילדים לא הפתיעו את ד"ר אורית ויסבורד-צינמן, רופאה בכירה במכון לגסטרואנטרולוגיה, תזונה ומחלות כבד במרכז שניידר לרפואת ילדים בפתח תקווה. העיסוק העולמי בגידול במקרים של דלקת כבד בילדים ללא סיבה ידועה החל לפני כחודש, אבל עבור צוות המכון, הנורה האדומה נדלקה כבר לפני שנה.

שבועיים לפני הדיווח בסקוטלנד, הרופאים בשניידר כבר שלחו לכתב עת רפואי מאמר שכתבו אודות התופעה החדשה. מתוך הממצאים שעלו מהמקרים בבית החולים, ד"ר ויסבורד-צינמן משערת שמדובר בתסמין של פוסט קורונה, למרות שאין מספיק מידע כדי לאבחן זאת.

באופן חריג, הדלקת הגיעה גם לכיס המרה

החשד התחיל כששני ילדים בני 8 הגיעו לחדר המיון בהפרש זמן קצר עם סימני צהבת, שעלולים להעיד על דלקת בכבד. הגורמים לדלקת כבד יכולים להיות רבים: נגיף או חיידק, מחלות גנטיות מולדות, או מחלה של מערכת החיסון. אנשי הצוות בשניידר מתורגלים היטב בבירור מקרים כאלה. הפעם, הבדיקות השגרתיות הסתיימו ללא אבחנה.

בשניידר המשיכו לחקור את שני המקרים וביצעו ביופסיות כבד. כשהגיעו התוצאות, הרופאים הופתעו לגלות מאפיינים שחיברו בין שני המקרים: בשניהם התגלתה דלקת לא רק באזור תאי הכבד, אלא גם בדרכי המרה עם עיבוי כיס מרה, למרות שבמקרים דומים של דלקת כבד היא בדרך כלל תחומה לאזור הכבד בלבד.

בשלב הזה התברר גם ששני הילדים החלימו מקורונה בחודשים שלפני שאושפזו. "שם עלה החשד הראשוני שאולי אנחנו רואים תוואי חדש שקשור להחלמה לקורונה", מסבירה ד"ר ויסבורד-צינמן, "מה שנקרא 'לונג קוביד' או פוסט קורונה".

8 מקרים בתוך שנה

שני הילדים שאושפזו קיבלו סטרואידים והחלימו, אבל בשניידר לא שכחו את המקרה החריג. "אחריהם היינו יותר מודעים לזה", אומרת ד"ר ויסבורד-צינמן, "בשנה שחלפה נוספו עוד שישה מקרים עם אותם המאפיינים".

מתוך שמונת המקרים בעלי המאפיינים הדומים שטופלו בשניידר, שישה טופלו עם סטרואידים והבריאו. שני תינוקות, אחד בן 3 חודשים ואחד בן 5 חודשים, הגיעו במהירות למצב קשה ונזקקו להשתלת כבד.

התופעה של דלקות כבד ללא גורם ברור מוכרת בארץ ועולם. חידושים בכלי האבחון, כמו בדיקות גנטיות, צמצמו את מספר המקרים שסיבתם לא מתגלה, אבל ד"ר ויסבורד-צינמן משערת שעבור כ-10% מכל מקרי דלקת הכבד בקרב ילדים לא מתגלה סיבה ברורה. החוקרים הסקוטים שדיווחו לראשונה על העלייה במקרים כאלה ציינו שראו 5 ילדים תוך 3 שבועות, כשבשנה רגילה הם היו מצפים לראות כארבעה מקרים בשנה. לפי ויסבורד-צינמן, המצב בישראל דומה, ולדבריה "הרושם של כולם הוא שיש עכשיו יותר מהרגיל."

התסמין העיקרי: צהבת משמעותית

גם בבית החולים שערי צדק בירושלים, שם טיפלו בחמישה מקרי דלקת כבד ללא גורם ידוע בקרב ילדים מגיל שנתיים עד חמש בשנה האחרונה, הצוות חש שמספר המקרים גדול מהצפוי, ושהם קצת שונים מהמקרים הרגילים. "הילדים האלה באו עם אנזימי כבד גבוהים מאוד, צהבת משמעותית, במספרים גדולים יותר מהרגיל", אומר ד"ר אייל שטייר, מנהל היחידה למחלות כבד ולבלב בילדים במכון לגסטרו ילדים ותזונה בשערי צדק, "לחלק היה חום לפני, לחלק שלשולים ולחלק חולשה, אבל לכולם הייתה צהבת".

הגורמים המשוערים לפי ארגון הבריאות העולמי: נגיף אדנו, נגיף חדש או פוסט קורונה

הקשר בין הדלקת המסתורית לקורונה הוא כרגע השערה בלבד. "תמיד יש את הספק שאולי זה צירוף מקרים, אי אפשר לדעת בוודאות שזה קשור לקורונה", אומרת ד"ר ויסברוד-צינמן, "במאמר של הרופאים מסקוטלנד ובדיווחים שהגיעו למשרד הבריאות, לא בדקו החלמה מקורונה אצל כל הילדים. הם לא יודעים. זאת המגבלה שלהם".

ייתכן שהגורם הוא נגיף אחר: ארגון הבריאות העולמי מדווח כי 74 מתוך 164 המקרים אובחנו גם בנגיף אדנו-וירוס 41, נגיף שגורם בדרך כלל לשלשול, הקאות, חום ותסמינים נשימתיים, ולא מוכר כגורם לדלקת כבד בקרב ילדים בריאים. בארגון מציעים מספר הסברים אפשריים, בהם קשר בין חשיפה מופחתת לנגיפי אדנו בגלל הגבלות הקורונה, התפתחות זן חדש ולא מוכר של נגיף אדנו, או השפעה של שילוב בין הידבקות באדנו להידבקות בקורונה. 20 מהמקרים ברחבי העולם אובחנו כחיוביים לקורונה, מתוכם 19 אובחנו כחיוביים גם לנגיף אדנו.

אצל הילדים שהחלימו מקורונה, מתווה הדלקת היה שונה

למרות זאת, ד"ר ויסבורד-צינמן סבורה שייתכן שהדלקת היא תסמין פוסט-קורונה. מאז שני המקרים הראשונים שהתגלו בשניידר, הצוות התחיל לבדוק נוגדנים לקורונה בקרב כל הילדים שהגיעו עם דלקת כבד ללא גורם ברור, ובכל שמונת המקרים התגלה שהילדים הם מחלימים מקורונה.

ממצא נוסף שמחזק את ההשערה שלה הוא הבדל בין שמונת המקרים של דלקת כבד ללא גורם ידוע בקרב מחלימי קורונה, לחמישה מקרים נוספים שטופלו בשניידר בקרב ילדים שלא החלימו מקורונה. בכל שמונת המקרים של מחלימי הקורונה, הדלקת אובחנה גם בכיס המרה. בחמשת המקרים של הילדים שלא החלימו מקורונה, לא הייתה מעורבות דרכי המרה וכיס המרה.

גם בקרב חמשת המקרים שטופלו בבית חולים שערי צדק, כולם היו מחלימי קורונה.

אך ד"ר ליאת אשכנזי, מנהלת המחלקה לילדים מחלימי קורונה בשניידר, לא ממהרת לקבוע שמדובר בתופעת פוסט-קורונה. "עדיין אין מספיק מידע בעיניי בכדי לקשור את מקרי ההפטיטיס לקורונה. כדאי להמתין לכלל המידע שייאסף".

"ברוב המקרים אפשר לטפל בצורה יעילה מאוד"

בתשובה לשאלה עד כמה הורים צריכים לדאוג, לד"ר ויסברוד-צינמן חשוב להרגיע. "מדובר עדיין בתופעה מאוד נדירה, וברוב המקרים אפשר לטפל בצורה יעילה מאוד. אין צורך לבדוק את תפקוד הכבד בקרב ילדים ללא תסמינים, מכיוון שברגע שמתחילים תסמינים, אי אפשר לפספס אותם."

גם ד"ר שטייר מדגיש שרובם המוחלט של הילדים שאושפזו החלימו מהדלקת בקלות. "מלבד שני תינוקות, כל הילדים החלימו מאוד מהר לאחר שקיבלו סטרואידים. בדרך כלל, יומיים אחרי שהתחילו לקבל סטרואידים, הם כבר הלכו הביתה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!