דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

עליה של כ-23% במספר הפניות של עובדים זרים לבירור זכויות בעבודה

לפי דו"ח היחידה לקידום והגנה על זכויות העובדים הזרים בישראל, בשנת 2021 התקבלו כ-1,700 פניות שכ-20% מהן נענו בתוך יום ו-72% בתוך עד שבוע | נושאי הפניות עסקו בין היתר בשכר, זכויות סוציאליות, פנסיה, השלכות הקורונה, הריון ולידה

עובדים תאילנדים בחקלאות (צילום: נתי שוחט/ פלאש90)
עובדים תאילנדים בחקלאות (צילום: נתי שוחט/ פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עליה של כ-23% במספר הפניות של עובדים ליחידה לקידום והגנה על זכויות העובדים הזרים בישראל, כך עולה מדו"ח שהעבירה היום (שלישי) הממונה על הנושא עו"ד שירי לב-רן לשרת הכלכלה אורנה ברביבאי. הדו"ח מלמד שבשנת 2021 התקבלו כ-1,700 פניות שכ-20% מהן נענו בתוך יום ו-72% בתוך עד שבוע.

נושאי הפניות המובילים השנה עסקו בשכר עבודה וזכויות סוציאליות, פנסיה ופיצויים, השלכות הקורונה, פיטורין, התפטרות, פיקדון עובדים זרים, ופניות בנושאי הריון ולידה, מעידים על מודעות בכל הקשור לזכויות העבודה שלהן זכאים עובדים זרים.

בישראל כ-200 אלף עובדים זרים מהם כ-101 עובדים זרים עם רישיון המועסקים ברובם בענפי הסיעוד, הבניין והחקלאות ועוד כ-80 אלף עובדים פלסטינים המועסקים בעיקר בענף הבניה.

בנוסף, נרשם מספר רב של פניות בניסיון לברר מידע אודות נושאים מגוונים. 72% מהפניות שנתקבלו בשנת 2021 היו מצד עובדים בענף הסיעוד המהווים 58% מכלל העובדים הזרים בישראל (עם ובלי היתר). כ-66% מהפניות הוגשו על ידי העובדים הזרים עצמם, כשביחידה מציינים שבשנת 2021 חלה עליה של 63% במספר הפניות מעובדים. 31% מהפניות הוגשו על ידי מעסיקים והיתר על ידי גורמים אחרים.

מתוך דו"ח פניות עובדים זרים של משרד הכלכלה
מתוך דו"ח פניות עובדים זרים של משרד הכלכלה

 

בשנת 2021 נפתחו 492 חקירות בגין הפרת זכויות עובדים זרים על ידי היחידה, מהן 49% בענף החקלאות, 12% בענף הבניין, 12% בענף הניקיון והשמירה ו-8% בענף המסעדות והאירוח. בנוסף הוטלו על 43 מעסיקים עיצומים כספיים בשווי כולל של 5.5 מיליון שקלים וניתנו עוד 201 התראות מנהליות למעסיקים מפירים. במסגרת האכיפה המנהלית ישנן מנגנונים להפחתת סכומי העיצום, במידה והמעסיק מתקן את ההפרה – במסגרת זו הוחזרו ל-262 עובדים זרים כמיליון וחצי שקלים.

השרה ברביבאי: "הדו"ח משקף פערים ונושאים שעלינו לטפל בהם"

שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי: "מדובר בדו"ח חשוב שנערך במסגרת הפעילות שלנו לשמירה על זכויות העובדים לצד הסברה יעילה בקרב המעסיקים. בשבוע שבו הכנסת מציינת את שבוע העובדת והעובד, הדו"ח מדגיש שעלינו להמשיך ולהרחיב את פעילות ההסברה והגברת המודעות לצד פעילות אכיפה כדי להגן על זכויות העובדים הזרים שלא אחת אינם מודעים לזכויותיהם ואינם דוברי השפה".

הדו"ח משקף פערים ונושאים שעלינו לטפל בהם ומחייב אותנו להתבוננות מרחיבה באשר לאופן שבו עלינו להביא לשיפור בשמירה על זכויותיהם של העובדים הזרים לצד גיבוש אסטרטגיה כוללת למדיניות מדינת ישראל באשר בתחום תעסוקת עובדים זרים", הוסיפה השרה.

שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי (צילום: נועם ריבקין פנטון / פלאש 90)
שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי (צילום: נועם ריבקין פנטון / פלאש 90)

ביחידת הממונה לקידום והגנה על זכויות העובדים הזרים בישראלי מייחסים את העליה בהיקף הפניות לפרסומים שהפיץ דף הפייסבוק של היחידה עם תרגום לאנגלית ולעיתים לשפות נוספות כגון ערבית, רוסית ותאית, ובהם מידע לעובדים ולמעסיקים על זכויות העובדים הזרים ועל אופני יצירת הקשר והסיוע של היחידה.

בנוסף ציינו כי בנושא תופעת ההטרדות המיניות פרסמה היחידה איגרות לעובדות הזרות בענף הסיעוד המנגישה מידע באשר למעשים המוגדרים הטרדה מינית. במסגרת הסיוע נערכו גם שיתופי פעולה עם עמותת "המכללה" והמקלט לקורבנות סחר ועבודות כפייה.

הממונה על זכויות עובדים זרים בזרוע העבודה, שירי לב רן-לביא: "המציאות מלמדת כי נדרשת שמירה על זכויות העובדים הזרים. שמירת זכויות העובדים היא הבסיס למערכת יחסי עבודה בריאה ומצמיחה עבור העובדים, המעסיקים והמשק כולו, בספירה הפרטית והעסקית כאחד ובכך משרתת את האינטרס הלאומי של ישראל להוות חברה הוגנת, שוויונית ושומרת זכויות אדם".

מארגון קו לעובד נמסר בתגובה לדו"ח כי חרף הגידול במספר הפניות לממונה, עדיין ניתן לספור על יד אחת את תקן המפקחים שמוקצה ליחידה זו, ועדיין הגורם היחיד בעל סמכות להטיל סנקציות מנהליות או פליליות הוא מינהל ההסדרה והאכיפה בזרוע העבודה, שכמעט ואינו מקיים אכיפה יזומה נגד מעסיקים של עובדים זרים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!