דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי י"א בתמוז תשפ"ד 17.07.24
27.8°תל אביב
  • 26.9°ירושלים
  • 27.8°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 28.7°אשדוד
  • 27.4°באר שבע
  • 33.6°אילת
  • 28.1°טבריה
  • 26.0°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

תורנות של 19 שעות ושימור שכר: ההצעה החדשה לקיצור תורנויות המתמחים

במשא ומתן בין ההסתדרות הרפואית לאוצר דנים בקיצור המשמרות ב-5 שעות ושמירה על שכר המתמחים לאחר הקיצור, מהלך שאליו התנגד האוצר עד כה | היישום ידרוש הסכמה של שר הבריאות הורוביץ, שממשיך לקדם קיצור ל-16 שעות

ד"ר עמרי כהן (צילום: אלבום פרטי)
ד"ר עמרי כהן, מזכיר ארגון המתמחים בהסתדרות הרפואית. "אנחנו מאמינים בפשרה שמצאנו" (צילום: אלבום פרטי)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

ההסתדרות הרפואית ומשרד האוצר מקיימים משא ומתן סביב תכנית חדשה לקיצור תורנויות הרופאים המתמחים. לפי התכנית, שאין עדיין הסכמה מלאה על כל פרטיה, המשמרות יקוצרו בחמש שעות במקום בשמונה שעות, כפי שקבעו משרדי הבריאות והכלכלה, ושכר המתמחים יישמר לאחר הקיצור.

לפי המתווה המתגבש, התורנות המקוצרת תימשך 19 שעות, מ-13:00 בצהריים עד 8:00 בבוקר למחרת, בתוספת אפשרות של שעתיים חפיפה למשמרת הבאה (במקום תורנות של 24 שעות כיום עם אפשרות לשעתיים חפיפה). זאת, בשונה מהצעת הוועדה שהוקמה במשרד הבריאות לקיצור תורנויות, שהציעה תורנויות של 16 שעות, מ-16:00 אחר הצהריים עד 8:00 בבוקר למחרת, בתוספת אפשרות לשעתיים חפיפה.

ההצעות לקיצור תורנויות הרופאים המתמחים (גרפיקה: אידאה)
ההצעות לקיצור תורנויות הרופאים המתמחים (גרפיקה: אידאה)

אם שני הצדדים יגיעו להסכם שכר, אחד מהמכשולים המרכזיים לקיצור תורנויות המתמחים יוסר, מכיוון שעד כה באוצר התנגדו לשימור השכר של המתמחים שתורנויותיהם יקוצרו. אבל, הבעיה המהותית שעדיין תישאר על הפרק היא שהתכנית לא עומדת בהיתר ההעסקה בשעות חריגות שעליו חתמה שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, בהתאם להחלטת משרד הבריאות, לפיו אורך תורנות של רופא לא יעלה על 18 שעות. כלומר, במצב הנוכחי לא ניתן ליישם את ההסכמות ללא שינוי ההיתר. 

עם זאת, הסכם שכר חתום, או טיוטה של הסכם כזה, יכולים לגרום ללחץ פוליטי על הורוביץ וברביבאי לשנות את ההיתר, לאחר כמעט חודשיים שבהם ההיתר הנוכחי אינו מיושם עקב מחלוקת בין משרדי הבריאות והכלכלה לאוצר. נכון להיום, הורוביץ עדיין דבק במתווה שהציג משרד הבריאות, קיצור ל-18 שעות במודל עליו המליץ צוות היישום.

 "על שלושת השעות האלה, מ-13:00 עד 16:00, אנחנו מוכנים להתפשר, אם זה מה שצריך בשביל לא לפגוע בשכר המתמחים," אומר ד"ר עמרי כהן, מזכיר ארגון המתמחים בהסתדרות הרפואית. כיום עובדים מתמחים תורנים מ-8:00 בבוקר עד 8:00 בבוקר שלמחרת, ולכך מתווסף לעיתים זמן חפיפה של שעתיים. ד"ר כהן סבור שדחיית שעת תחילת המשמרת ל-13:00 תיצור הבדל משמעותי באיכות חייהם של המתמחים. "כל המתמחים שראיינו בסקרים אמרו שהם סובלים מהתורנויות, אבל שהכי חשוב להם לא לרדת בשכר. אנחנו מאמינים בפשרה שמצאנו".

בנוסף לשימור שכר בקרב המתמחים שהמשמרות שלהם יקוצרו, בהר"י מבקשים להעלות את שכרם של המתמחים שלא נמצאים בשלבים הראשונים של קיצור התורנויות, וימשיכו בינתיים לעבוד בתורנויות של 26-24 שעות. בסוגיה זו עדיין אין הסכמה בין הצדדים.

כהן מציין שההסתדרות הרפואית לא מוכנה ששכר של רופא מתמחה ירד כשמשך התורנויות יקוצר. במשרד האוצר טענו בעקביות מאז החלטת שרת הכלכלה באוקטובר על קיצור תורנויות המתמחים, שהם לא יאשרו למתמחה לקבל את אותו השכר כששעות עבודתו יתקצרו. התנגדות משרד האוצר לשימור שכר המתמחים הייתה אחת הסיבות שבגללה ההסתדרות הרפואית התנגדה למתווה של משרד הבריאות לקיצור תורנויות. גורמים במשרד האוצר מאשרים כי הצליחו ליישב חלק מהפערים בין עמדתם לבין עמדת הר"י בנושא שכר המתמחים.

עוד סיבה להתנגדות הר"י למתווה משרד הבריאות הייתה המחסור בכוח אדם שימלא את התקנים הנדרשים בשביל הקיצור. שלושת השעות העבודה הנוספות של התורנים במתווה הר"י לא ייפתרו את בעיית כוח האדם, אבל ד"ר כהן מאמין כי הן יקלו קצת על הבעיה. 

חוסר ההסכמה בין המשרדים הוביל לכך שהשלב הראשון של התכנית, שבהיתר ההעסקה נקבע שייצא לפועל לפני כמעט חודשיים, כלל לא יצא לפועל ואף תורנות לא קוצרה. השלב הראשון תוכנן לצאת לפועל ב-30 במרץ, ולכלול עשרה בתי חולים בפריפריה, בחלק מהמחלקות. לאחר מספר שבועות בהם הממשלה למעשה עברה על החוק שהיא עצמה חוקקה, קבע בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע שהיתר ההעסקה מוקפא עד לבירור המחלוקות בין משרדי הממשלה השונים ביחס אליו. בשני הקרוב נדרשת המדינה לעדכן את בית הדין בתוצאות דיונים אלו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!