דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ט בסיון תשפ"ד 05.07.24
26.8°תל אביב
  • 22.5°ירושלים
  • 26.8°תל אביב
  • 25.6°חיפה
  • 27.3°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 36.4°אילת
  • 29.6°טבריה
  • 21.2°צפת
  • 26.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ליברמן: "אין ויכוח על העלאת שכר המורים, המחלוקת היא על ימי החופשה, פיטורים ותגמול על מצוינות"

ליברמן הדגיש ש"הפער בין החופשות של ההורים לחופשות של התלמידים לא סביר, ונדרשת כאן התאמה" | הוא לא פירט כיצד תימדד ה'מצוינות' שלפיה יתוגמלו המורים

שר האוצר, אביגדור ליברמן (צילום: דוברות משרד האוצר)
שר האוצר, אביגדור ליברמן, במסיבת עיתונאים להצגת דרישות האוצר במו"מ עם המורים (צילום: דוברות משרד האוצר)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

שר האוצר, אביגדור ליברמן, אמר היום (ראשון) שהמחלוקת בין האוצר לארגוני המורים עומדת על דרישת האוצר לשכר גבוה יותר למורים שיוגדרו כמצטיינים, הרחבת האפשרות של מנהלים לפטר מורים, והתאמת החופשות של המורים לחופשות במשק.

לדבריו, "אין ויכוח על העלאת השכר" של כלל המורים, תוך דגש על העלאת שכר המורים הצעירים. הוא סירב לומר מהו סדר הגודל של עליית השכר המתוכננת.

ליברמן הציג את עמדת האוצר במשא ומתן במסיבת עיתונאים משותפת עם יו"ר הנהגת ההורים הארצית מירום שיף, ונשיא התאחדות התעשיינים רון תומר. ״כולנו בעד ייעול ושיפור מערכת החינוך ובעד המורים", אמר ליברמן, "אני מעריך מאוד את שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, את יפה בן דוד ואת רן ארז – כולנו ביחד מבינים את הצרכים של המערכת. אני רואה את מערכת החינוך כמכלול, מכלול שכולל גם את התלמידים, גם את המורים, גם את ההורים, גם את המנהלים וגם את המשק כולו."

ליברמן הדגיש את מחויבות האוצר לשיפור שכר המורים הצעירים. "מה שבולט במערכת החינוך הישראלית בהשוואה למערכות חינוך במדינות מתקדמות אחרות זה הפער בשכר בין מורים מתחילים למורים ותיקים, והוא חייב להצטמצם". בפועל אופן צמצום הפער נתון לוויכוח עם הסתדרות המורים, סביב גובה העלאת השכר של המורים הוותיקים,

בנוסף דרש ליברמן לתגמל את המורים על 'מצוינות', מבלי לפרט איך תימדד אותה מצוינות. לדבריו, "עלינו להתמקד גם בפרמטר העיקרי בשכר המורים, שנכון להיום הוא ותק ולא מצוינות – אנחנו רוצים לשים את המצוינות במרכז".

על חופשות המורים אמר ליברמן: "אי אפשר להתעלם גם מהפער בין החופשות של ההורים לחופשות של התלמידים, הפער לא סביר ונדרשת כאן התאמה". עם זאת הוא לא הבהיר האם משמעות אותה התאמה היא צמצום ימי החופשה של המורים. יו"ר הנהגת ההורים מירום שיף קרא שלא לפגוע בהיקף ימי החופשה של המורים.

מאוחר יותר פורסם בערוץ 12 שהאוצר הציע להסתדרות המורים להאריך את שנת הלימודים עד סוף יולי, ובמקום זאת להנהיג חופשה אורכה של 5 שבועות לאורך חגי תשרי (שחלים כל שנה בזמן שונה במהלך החודשים ספטמבר ואוקטובר), באופן שישמור על מספר זהה של ימי חופשה למורים.

עוד אמר ליברמן ש"עלינו לאפשר למנהלים גמישות ניהולית, במצב הנוכחי אין באפשרותו של המנהל להחליף או לפטר מורה ונדרש לשנות זאת. בכדי שתהיה לנו את היכולת לגייס מורים מתחילים עם נתונים טובים".

"אנחנו חייבים להציע לאנשים צעירים ואיכותיים שרואים את עצמם משתלבים במערכת החינוך ומלמדים לימודי ליבה תכניות מיוחדות. התכניות שקיימות היום לא נותנות מענה לבעיה, ולכן כמו שבצבא יש את תכנית 'תלפיות' כך צריך להביא למערכת החינוך תכניות שיסייעו לגייס מורים חדשים".

מירום שיף, יו"ר הנהגת ההורים הארצית, אמר באירוע: "הסכם טוב עבור עובדי ההוראה במערכת החינוך – הוא האינטרס של כולנו ובעיקר לילדינו. מערכת החינוך משוועת לקלוט מורים איכותיים שראויים לשכר הגון והוגן. גם המנהלות והמנהלים ראויים לחיזוק מעמדם. הם עמוד התווך של מערכת החינוך.

שיף קרא שלא לפגוע במספר ימי החופש של המורים. "התאמת ימי החופשה של המורים לימי החופשה של כלל המשק היא צורך חיוני בעיקר לחיזוק התא המשפחתי, אך יש לעשות זאת, ללא פגיעה בהיקף ימי החופשה של המורים. הקורונה הדגישה את הצורך בתא משפחתי חזק ותומך למען חינוך ועתיד ילדינו".

נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר: ״מתווה התאמת ימי החופשה בבתי הספר והגנים לימי החופש בשוק העבודה, הנו שינוי מתבקש ומבורך, ששם סוף לשנים של חלם. פיריון העבודה בישראל נמוך יחסית לעולם המפותח ואחת הסיבות לכך הן שלשת חודשי הקיץ (יולי, אוגוסט, תשרי) בהם העובדים להם ילדים בגיל בתי הספר נאלצים לעבוד חלקית וגם בשעות העובדה טרודים בסידורים לילדים. הדבר פוגע בעיקר בעובדים בפריפריה והשכבות הנמוכות וגם לצערי מקשה בעיקר על נשים ומשפחות חד-הוריות.

מבחינת תומר, הפתרון היחיד לבעיה הוא צמצום החופשות במערכת החינוך, שיפגע במורים. "חשובה לכולנו מערכת חינוך חזקה ואיכות הוראה גבוהה, אבל כזאת שמשקפת את צרכי כלל האוכלוסייה. יש רק סקטור אחד שחופשותיו מסונכרנות כיום עם חופשות התלמידים, אלו המורים, ייתכן שמכאן נובעת התנגדות ההנהגה שלהם לשינוי שפוגעת בכלל הציבור.

"אני מודה לשר האוצר על המנהיגות שהפגין בהובלת המהלך – כעת עם המתווה שמוצע כעת, תהיה הלימה נכונה ומדויקת בין צרכי התלמידים ומערכת החינוך לצרכי המשק, באופן שיאפשר את העלאת פריון העבודה בישראל, הגדלת התוצר, עלייה ביצוא, שיפור ברמת החיים וצמצום הפערים החברתיים בין אלו שיכולים לממן מסגרות מחוץ לבתי הספר. והגנים, לבין אלו שמתקשים בכך. לאור זאת, אני קורא לכל הגופים הרלוונטיים לתמוך במתווה ולהביאו לידי ביצוע מיטבי ומהיר״.

חינוך חינם לגיל הרך עדיין רחוק

על תכנית הממשלה להגברת לימודי הליבה בחינוך החרדי, בין היתר באמצעות התניית תקצוב מוסדות בתוצאות מבחנים שייערכו לתלמידים בתכני לימודי הליבה, אמר ליברמן "אנחנו רוצים לעודד לימודי ליבה. חסרים מורים בחינוך החרדי. אין סתירה בין לימודי ליבה ליהדות".

בתשובה לשאלה על החלת חינוך חינם לגיל הרך, אמר ליברמן "אנחנו תומכים בחינוך חינם עד גיל 3, אבל עוד חזון למועד. יש מחסור בסייעות ומטפלות, ובעיקר אי אפשר להבטיח שום דבר בלי לסגור תקציב".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!