דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ג בתמוז תשפ"ד 19.07.24
28.9°תל אביב
  • 24.0°ירושלים
  • 28.9°תל אביב
  • 27.4°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 27.1°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 31.0°טבריה
  • 24.3°צפת
  • 28.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

בית הדין אישר דחייה של שבועיים נוספים בקיצור תורנויות המתמחים, המדינה: "נפרסם מתווה מתוקן"

לפי הודעת המדינה, התיקון להיתר העסקת הרופאים ישמור על העיקרון של קיצור המשמרות ל-18 שעות, אליו ההסתדרות הרפואית והאוצר מתנגדים

שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי  (צילום: נועם ריבקין פנטון / פלאש 90)
שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי (צילום: נועם ריבקין פנטון / פלאש 90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע אישר אתמול (שני) שהקפאת קיצור תורנויות המתמחים תוארך בשבועיים, בעקבות הודעת המדינה שתתקן את היתר ההעסקה של המתמחים. המדינה ביקשה הארכה של חודש, אך השופטת יעל אנגלברג שוהם התירה הארכה לשבועיים בלבד.

לפי הודעת המדינה, שרת הכלכלה אורנה ברביבאי תתקן את מתווה קיצור התורנויות של הרופאים המתמחים, בהתאם להמלצות צוות היישום למתווה, שהוביל המשנה למנכ"ל משרד הבריאות ספי מנדלוביץ'. ההמלצות כללו דחיית קיצור התורנויות ל-18 שעות בפריפריה ברוב המקצועות בשנה עד שנתיים, ואפשרות לבצע משמרות ארוכות בסופי השבוע לפי בחירת המתמחה. כלומר, ההצהרה שומרת על מחויבות לקיצור המשמרות ל-18 שעות, מתווה שבמשרד האוצר ובהסתדרות הרפואית מתנגדים לו וטוענים שאינו ישים ויפגע בשכר המתמחים.

לפי הודעת המדינה, השרה תפרסם טיוטה חדשה של ההיתר להערות הציבור ולאחר מכן הוא יתוקן.

היתר ההעסקה פורסם על ידי השרה ברביבאי באוקטובר, בשיתוף עם משרד הבריאות, ונקבע בו שהחל ב-30 במרץ יקוצרו תורנויות המתמחים מ-26 ל-18 שעות בעשרה בתי חולים בפריפריה, בכל המקצועות מלבד כירורגיה, הרדמה וטיפול נמרץ. הוא קבע מועד נוסף לקיצור התורנויות בהרדמה וטיפול נמרץ בסוף מרץ 2023, ואמירה כללית שמשרד הבריאות יפעל כדי לקצר "באופן רחב" את משמרות המתמחים בכל בתי החולים והמקצועות הרפואיים, באופן שאינו מחייב.

עם זאת, חודשיים מאז כניסת המתווה לתוקף הוא לא יושם ואף משמרת של מתמחה לא קוצרה, עקב מחלוקת בין משרדי הבריאות והאוצר, והתנגדות ההסתדרות הרפואית. משרד האוצר סירב להעלות את שכר המתמחים והרופאים, כדי שקיצור המשמרות לא יפגע בשכרם של המתמחים שמשמרותיהם יקוצרו, ועקב כך ההסתדרות הרפואית מתנגדת בתוקף ליישומו.

גם משרד הבריאות עצמו גילה שהמתווה לא ישים באופן שנכתב, וצוות היישום שהוקם דרש לערוך בו שינויים, בין היתר דחיית יישומו ברוב מקצועות הרפואה, מתן אפשרות למתמחים לבחור במשמרות ארוכות של 26 שעות בסופי השבוע כדי שלא יצטרכו להיות בבית החולים כל סוף שבוע, ומתן היתרים חריגים למשמרות ארוכות במקרה של קשיים ביישום המתווה.

במקביל, בהסתדרות הרפואית ובמשרד האוצר מזהירים שגם לאחר התיקונים שמציע משרד הבריאות במתווה, הוא יגרום למחסור חמור בכוח אדם שיקשה על בתי החולים לתפקד, לפי נתונים שמופיעים גם בדו"ח של משרד הבריאות.

המחלוקת בין משרדי הממשלה מנעה את יישום המתווה, כך שהממשלה עברה על חוק שהיא עצמה חוקקה. ב-20 באפריל קבע בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע שהיתר ההעסקה יוקפא עד להחלטה אחרת, ולמעשה החזיר את המצב החוקי הקודם. זאת בעקבות עתירה של שירותי בריאות כללית שטענה שהמדינה אינה ערוכה ליישום המתווה. בתגובה, הממשלה הודיעה שהיא מסכימה לדחיית המתווה עד לבירור המחלוקות בין משרדי הממשלה.

מאז חלף יותר מחודש, במהלכו הוגשו מספר הודעות עדכון לבית הדין ונעשו נסיונות הידברות בין המשרדים בהובלת מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יאיר פינס. במהלך הדיונים האלו עלתה אפשרות נוספת בשיח בין ההסתדרות הרפואית לאוצר, לפיה קיצור המשמרות יהיה מצומצם יותר, ל-21 שעות במקום 18, כלומר, קיצור של חמש שעות ולא של שמונה שעות. הר"י והאוצר הסכימו עקרונית שבמתווה כזה, שכר המתמחים שמשמרותיהם יקוצרו יישמר, ומקיימים ביניהם הידברות לגבי העלאת שכר ליתר הרופאים.

שר הבריאות הורוביץ הצהיר לאורך כל התקופה הזו על מחויבותו לקיצור התורנויות ל-18 שעות. גם הודעת המדינה משקפת מחויבות למתווה הזה, בתיקונים שהוצעו בדו"ח משרד הבריאות. אך גם שינוי ההיתר ללא הסכמת האוצר, אינו מבטיח כלל שהמתווה ייצא לפועל. נוסף לכך, התהליך של פרסום היתר חדש, שיכלול קבלת הערות מהציבור, פותח גם את האפשרות לשינוי מרכיבים נוספים במתווה, כפי שההסתדרות הרפואית והאוצר היו רוצים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!