דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ב בסיון תשפ"ד 28.06.24
26.2°תל אביב
  • 20.2°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 24.6°חיפה
  • 25.1°אשדוד
  • 21.7°באר שבע
  • 30.5°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 24.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

התייקרות שכר הדירה בארה״ב הגיעה לשיא של שלושה עשורים

השכירות החציונית הכללית זינקה ב-17% לעומת אפריל 2021, ובערים הגדולות המצב חמור אף יותר | כ-72% מהמשכירים מתכננים להעלות את מחיר בחידוש החוזה הקרוב | הכלכלן דניאל הייל: ״צעירים הם הנפגעים העיקריים״

שלטים שכתוב בהם "אין עבודה אין שכר דירה" תלוים על בניין מגורים בארה"ב (צילום: AP Photo/Andrew Harnik, File)
שלטים שכתוב בהם "אין עבודה אין שכר דירה" תלוים על בניין מגורים בארה"ב (צילום: AP Photo/Andrew Harnik, File)

בזמן שעליית מחירי הבנזין והמזון מורגשת אצל כלל משקי הבית, רבים בארה״ב נאלצים להתמודד גם עם התייקרות של עשרות אחוזים בשכר הדירה. נתונים של אתר הנדל״ן האמריקאי Realtor, מראים כי שכר הדירה החציוני בארה״ב זינק ב-17% באפריל לעומת החודש המקביל בשנה שעברה.

"העובדה שדמי השכירות עולים הרבה יותר ממה שראינו מבחינה היסטורית היא שיקוף של התקופה הייחודית בה אנו נמצאים, בו הכלכלה מסתגלת לשנתיים יוצאות דופן ושינויים בהעדפות הצרכניות", מספר דניאל הייל, הכלכלן הראשי של אתר הנדל״ן, שעקב אחר רישומי השכירות ב-50 הערים הגדולות בארה"ב.

״שכר הדירה החציוני הלאומי קבע שיאים חדשים של כל הזמנים במהלך 14 החודשים האחרונים. בקצב הנוכחי, הוא עשוי להגיע ל-2,000 דולר עד אוגוסט״, הוסיף הייל, וציין כי דמי השכירות כפי שנמדדו על ידי מדד המחירים לצרכן בארה"ב לא עלו כך מאז מאי 1991.

באזור המטרופולין של מיאמי – ווסט פאלם ביץ', שנחשב לאחד מאזורי התיירות והפנאי הפופולאריים בארה״ב, עלו דמי השכירות החציוניים ביותר מ-50% באפריל לעומת השנה שעברה, ועמדו על 3,045 דולר. באזור מרכז פלורידה כולו, המורכב מאורלנדו, קיסימי וסנפורד, קפצה השכירות החציונית ב-32.9% ל-1,927 דולר.

"באופן טבעי, אוכלוסיית השוכרים נוטה להיות שונה מבעלי הבית", מוסיף הייל. "הם צעירים יותר, עשירים פחות, ובאופן כללי, בעלי פחות יכולת מיקוח". הכלכלן מציין גם כי למרות שיעור בעלי הדירות הגבוה בכלל ארה״ב (65%), בערים הגדולות התמונה הפוכה, ויש רוב לדיירים השוכרים לעומת מתגוררים בדירה בבעלותם.

מנוף הלחץ הטוב ביותר לעליות המחירים הוא הביקוש הקשיח

בסקר שערך אתר הנדל״ן בקרב שוכרים ומשכירים, נמצא כי יותר מ-66% מהשוכרים ציינו ששכר דירה גבוה הוא הנטל הכבד ביותר בהוצאות החודשיות, בעוד שכ-76% ציינו כי יכולתם  לחסוך נפגעה משמעותית במהלך השנה האחרונה.

אך התמונה לא נראית אופטימית, והשוכרים, שכבר קורסים תחת הנטל, עשויים לחוות העלאות נוספות בשכר הדירה כבר השנה. כ-72% מהמשכירים שנסקרו אמרו שהם מתכננים להעלות את מחיר הדירה החודשי במהלך חידוש החוזה הקרוב.

לבעלי הדירות, כאמור, יש את מנוף הלחץ הטוב ביותר שמאפשר להעלות את המחיר בחדות – הביקוש הגואה לשכירות. התייקרות רכישת הדירות המתמשכת, בתוספת העלייה האחרונה בריביות המשכנתאות, לא הותירו הרבה ברירה אלא להמשיך לשכור.

היזמים מגיבים בהגברת בניית הדירות לקצב המהיר ביותר זה עשורים

בניסיון לתת מענה למחסור הקיים, החלו בנייתן של 612 אלף דירות ברחבי ארה״ב בחודש אפריל בלבד – 42% יותר מאשר ב-2021, והמספר הגבוה ביותר שתועד מאז 1986.

האספקה ​​הנוספת הזו אמורה לעזור בסופו של דבר, אך כניסתן של דירות אלו לשוק עלולה לפעמים להימשך חודשים ארוכים ואף שנים, במיוחד לאור העיכובים בשרשראות האספקה ​​ומגבלות העבודה, שנבעו ממגיפת הקורונה והמלחמה באוקראינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!