דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ב בתמוז תשפ"ד 18.07.24
30.5°תל אביב
  • 31.2°ירושלים
  • 30.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 30.4°אשדוד
  • 34.0°באר שבע
  • 42.3°אילת
  • 35.1°טבריה
  • 31.3°צפת
  • 32.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

עשרות אלפים צפויים להשתתף בהפגנות בארצות הברית: "אם המחוקקים לא יטילו הגבלות על נשק, לא נבחר בהם שוב"

מוקד ההפגנות היום (ש') של תנועת "צועדים למען חיינו" יהיה בוושינגטון הבירה, שבה נערכים המארגנים ל-50 אלף משתתפים | בית הנבחרים מקדם הגבלות על מכירת נשק, אבל הסנאט כבר קבר יוזמות דומות בעבר

הפגנת "צועדים למען חיינו" בפברואר 2018 (צילום: AP Photo/Nam Y. Huh, File)
הפגנת "צועדים למען חיינו" בפברואר 2018. "אנחנו לא מתכוונים לוותר עד שהקונגרס יעשה את עבודתו" (צילום: AP Photo/Nam Y. Huh, File)

אלפי מפגינים צפויים להגיע לעצרות מחאה ברחבי ארצות הברית היום (שבת), המרכזית בהם בוושינגטון הבירה, בקריאה לפיקוח על מכירת נשק במדינה. המחאה תפסה תאוצה מחודשת בעקבות אירועי הירי ביובלדי, טקסס ובבאפלו, ניו יורק. המפגינים טוענים שהמחוקקים חייבים להיות קשובים לדעת הציבור, ולהחמיר את ההגבלות על מכירת נשק ונשיאתו.

מארגני האירוע בוושינגטון, שכותרתו "צועדים למען חיינו", נערכים להשתתפות של 50 אלף מוחים. במצעד הראשון, ב-2018, השתתפו 200 אלף אנשים. המארגנים החליטו לקיים הפגנות במוקדים רבים, במקום אירוע גדול אחד.

"אנחנו רוצים לוודא שהמסר עובר בכל רחבי המדינה", אמר דאוד מומין, מנכ"ל שותף של הארגון שמוביל את ההפגנות, שסיים לאחרונה את לימודיו במכללת ווסמינסטר בסולט לייק סיטי, יוטה. "זה לא נוגע רק לוושינגטון, ולא נוגע רק לסנאטורים".

האירוע הראשון התקיים ב-14 בפברואר 2018, בעקבות הטבח ב-14 סטודנטים ו-3 אנשי סגל בפלורידה. אחרי הטבח הוקם הארגון "צועדים למען חיינו", שהובל על ידי נערים, ופעילותו הובילה את ממשלת פלורידה, שבה יש רוב רפובליקני, לקבוע הגבלות על מכירת נשק.

ההצלחה הביאה את המארגנים לקיים פעילויות נוספות ברחבי המדינה, ששיאן היה העצרת הגדולה בוושינגטון ב-24 במרץ 2018. התנועה לא נחלה הצלחה כמו בפלורידה, אבל העלתה לסדר היום את נושא ההגבלות על נשק ואף הצליחה לעודד הצבעה ומעורבות בחלק ניכר מהמדינות בארצות הברית.

כעת, בעקבות סדרת מעשי טבח במוסדות חינוך, הפיקוח על נשק חזר לסדר היום, והמארגנים אומרים שזה הזמן לחדש את הלחץ על המחוקקים לקבוע הגבלות על נשק בכל ארצות הברית.

"עכשיו אנחנו כועסים", אמרה מריה קולי, אחת המארגנות, סטודנטית באוניברסיטת הווארד בוושינגטון. "זו תהיה הפגנה שתראה שכאמריקאים, אנחנו לא מתכוונים לוותר עד שהקונגרס יעשה את עבודתו. ואם לא, אנחנו נצביע עבור נבחרים אחרים".

המחאה מגיעה בתקופה קריטית של כמה מהלכים אפשריים בקונגרס. ניצולים ממעשי טבח ומאירועי אלימות נוספים הפעילו לחץ על מחוקקים והעידו בשימוע של אירועי גבעת הקפיטול השבוע. מיה סרילו, בת 11 שניצלה מהטבח ביובלדי, טקסס, סיפרה למחוקקים כיצד מרחה על עצמה את דמו של חבר לכיתה כדי להתחזות למתה ולהינצל מהטבח.

גם השחקן מת'יו מקונוהי, שנולד ביובלדי, דיבר בבית הלבן על הטבח ביום שלישי.

בית הנבחרים אמנם קידם העלאה של הגיל המותר לרכישת נשק חצי-אוטומטי, ויזם כמה חוקי "דגל אדום" פדרליים, אבל יוזמות דומות כבר בוטלו או רוככו על ידי הסנאט. סנאטורים משתי המפלגות הביעו תקווה שיגיעו להסכמות עד אתמול, אבל לא יצאה הודעה מטעמם.

מומין כינה את הסנאט "המקום שאליו צעדים משמעותיים מגיעים כדי למות", ואמר שפעולות המחאה יישאו מסר למחוקקים שהציבור דורש פיקוח על נשק. "אם הם לא לצדנו, יהיו לכך השלכות – הם לא ייבחרו שוב, ועד הבחירות, נמרר את חייהם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!