דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ב בתמוז תשפ"ד 18.07.24
27.7°תל אביב
  • 27.1°ירושלים
  • 27.7°תל אביב
  • 27.0°חיפה
  • 28.6°אשדוד
  • 26.4°באר שבע
  • 33.1°אילת
  • 27.9°טבריה
  • 28.9°צפת
  • 27.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הדולר מתחזק ומשתווה לאירו, חברות אמריקאיות נפגעות

המטבע האמריקאי זינק השנה ביותר מ-12% לשיא של שני עשורים, ונסחר בערך כמעט שווה לזה של האירו | המגמה משפיעה באופן נרחב על חברות בארה״ב, שמתקשות לייצא סחורות

מטבעות אירו ושטר דולר אמריקאי (צילום אילוסטרציה: AP Photo/Michael Probst, File)
מטבעות אירו ושטר דולר אמריקאי (צילום אילוסטרציה: AP Photo/Michael Probst, File)

שער הדולר האמריקני ממשיך להתחזק, ומשתווה לראשונה מזה 20 שנה לזה של מטבע האירו.

מדד הדולר בארה"ב, המשקלל את ערכו של הכסף האמריקאי מול שישה מטבעות זרים גדולים, זינק השנה בכמעט 12%, לשיא של שני עשורים, כשהאירו שווה כעת קצת פחות מ-1.02 דולר.

הדולר מטפס בעיקר בשל העלאת הריבית של הפדרל ריזרב, שנחשבת אגרסיבית יותר מאשר בנקים מרכזיים במדינות אחרות, במאמץ לצנן את האינפלציה הגבוהה ביותר בארה"ב מזה ארבעה עשורים. העלאות הריבית של הפד גורמות לעלייה בתשואות, מה שגם מושך משקיעים מהעולם המתייקר, אל ארה״ב.

למרות ההתחזקות, המגמה מאיימת לפגוע בחברות אמריקאיות, מכיוון שהסחורה שלהן מתייקרת עבור קונים זרים. אם היקף הייצוא של ארה"ב ירד, כך גם הכלכלה האמריקאית שנמצאת בהאטה, תיחלש.

עם זאת, יש גם צד חיובי למצב: מטבע חזק יותר מקנה הגנה מסויימת מהאינפלציה הגואה, מכיוון שהמגוון העצום של סחורות שמיובאות לארה"ב, ממכוניות ומחשבים ועד צעצועים וציוד רפואי – הופכים פחות יקרים. התחזקות הדולר מחזקת גם את תנועת התיירים האמריקאים באירופה, מאמסטרדם ועד אתונה.

התחזקות המטבע מקלה על האינפלציה אך שוחקת רווחי חברות אמריקאיות

עליית הדולר מסבכת עוד יותר את עתידה הכלכלי הלא וודאי של ארצות הברית, המעצמה הגדולה בעולם.

מארק זנדי, כלכלן ראשי ב״מוד׳יס״, מעריך כי עלייה של 10% בדולר בשנה האחרונה, הפחיתה את האינפלציה בכ-0.4%. למרות שזנדי מכנה זאת השפעה "משמעותית", הוא מציין שהמחירים לצרכן זינקו ב-8.6% בשנה האחרונה, העלייה הגדולה ביותר מאז 1981.

מטבע חזק יותר גובה מחיר מחברות אמריקאיות שעושות עסקים מעבר לים. הוא שוחק את הרווחים של חברות רב לאומיות שנשענות על מכירות בחו"ל, והופך את הכנסות החוץ שלהם לשוות פחות כאשר הם ממירים אותם לדולרים ומחזירים אותם הביתה לארצות הברית. כך למשל, ענקית התוכנה מיקרוסופט הורידה בחודש שעבר את תחזית הרווחים שלה באפריל-יוני, "בשל תנועת שער חליפין לא חיובית".

"הדולר החזק", מוסיף זנדי, "מכביד על הצמיחה הכלכלית מכיוון שהוא מביא להפחתת היצוא, יותר יבוא ובכך לגירעון סחר רחב יותר".

ואכן, פער סחר הולך וגדל האט את הצמיחה הכלכלית בארה"ב בתקופת ינואר-מרץ ב-3.2%. זו הייתה הסיבה העיקרית לכך שהתוצר המקומי הגולמי של המדינה – המדד הרחב ביותר של התפוקה הכלכלית – התכווץ בקצב שנתי של 1.6% ברבעון הראשון של 2022.

הבנק האירופי מתכנן להעלות את הריבית בחודשים הקרובים

צניחת האירו מגיעה בעיקר בשל החשש הגובר ש-19 המדינות שמשתמשות במטבע ישקעו במיתון, כמו גם המלחמה באוקראינה שהעלתה את מחירי הנפט והגז ופגעה בצרכנים ועסקים אירופאים.

ההפחתה האחרונה של רוסיה באספקת הגז הטבעי גרמה למחירים להרקיע שחקים, והעלתה חשש מפני ניתוק מוחלט שעלול לאלץ ממשלות לקצוב אנרגיה לתעשייה כדי להצליח לספק אותה לבתים, בתי ספר ובתי חולים.

האטה אירופית עלולה בסופו של דבר לתת לבנק המרכזי האירופי (ECB) פחות חופש פעולה להעלות את הריבית, ולמתן את הצמיחה הכלכלית כדי לטפל בבעיית האינפלציה ביבשת. הבנק הודיע ​​כי יעלה את הריבית שלו ב-0.25% כבר החודש, ובעוד 0.5% בספטמבר.

בהתאמה לדולר, אירו חלש יותר מזין לחצים אינפלציוניים בכך שהוא מייקר את הייבוא לאירופה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!