דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

בכירים בפד תומכים בהעלאות ריבית נוספות

שורה של בכירים בבנק המרכזי של ארצות הברית הביעו תמיכה בהמשך המדיניות של העלאות של 0.75% בריבית | הנשיא ג'רום פאוול אמר שהבנק המרכזי מעוניין להגיע במהירות לריבית של 2.5%, שלא תמריץ ולא תרסן את הצמיחה

ג'יימס בולארד (צילום: AP Photo/Steve Helber, file)
ג'יימס בולארד, נשיא הפד בסיינט לואיס. "אנחנו יכולים להחזיר את האינפלציה ל-2% בלי להפריע לכלכלה" (צילום: AP Photo/Steve Helber, file)

דו"ח המשרות הממשלתי שפורסם בשבוע שעבר בארצות הברית מצביע על כלכלה יציבה עם סימני מיתון באופק, שיכולה לספוג העלאות ריבית נוספות, לפי נשיא הפד בסיינט לואיס, ג'יימס בולארד.

השווקים הפיננסיים מאותתים שירידות שערים עלולות להגיע בשנה הבאה, בעוד האמריקאים מתמודדים עם האינפלציה הגבוהה ביותר ב-40 השנים האחרונות, והפד מייקר את ההלוואות. אבל בולארד אמר בראיון ל-AP שהבנק המרכזי לא יצטרך לגרור את הכלכלה למיתון או לגידול באבטלה כדי להוריד את האינפלציה ליעד של 2%.

"עכשיו יש לנו אינפלציה גבוהה", אמר, "אבל השאלה היא אם אנחנו יכולים להחזיר אותה ל-2% בלי להפריע לכלכלה? אני חושב שכן".

האופטימיות של בולארד תואמת את העלאות הריבית המהירות של הפד, שנועדו להיאבק באינפלציה. ריבית גבוהה מגבילה את יכולתם של צרכנים ועסקים להלוות ולהשקיע כסף, מה שעלול לצנן את הצמיחה ואת האינפלציה, אבל גם מגביר את הסיכון לירידה בפעילות העסקית.

המחירים עלו ב-8.6% במאי לעומת השנה שעברה, ומדד המחירים שפורסם ביום רביעי מראה שההתייקרות נמשכת.

בולארד אמר גם שהוא תומך בהעלאת ריבית של 0.75% בפגישה הבאה של הפד החודש. הטווח הנוכחי הוא 1.5%-1.75%, אחרי העלאה של 0.75% ביוני, שהייתה המשמעותית ביותר מאז 1994.

הפד נוהג לעדכן את הריבית לכל היותר ברבע אחוז, אבל הנשיא ג'רום פאוול אמר שהבנק המרכזי מעוניין להגיע במהירות לריבית של 2.5%, שלא תמריץ ולא תרסן את הצמיחה.

דו"ח המשרות הממשלתי שפורסם בסוף השבוע שעבר הראה שנוספו למשק 372 אלף משרות, עלייה בריאה, בעוד שיעור האבטלה נותר 3.6% זה החודש הרביעי ברציפות, מעט גבוה יותר מהשפל שאליו הגיע לפני המגפה.

הנתונים היציבים סותרים את הסימנים למיתון כלכלי, החל מירידה ברכישות הבתים, דרך ירידה בייצור וכלה בהאטה בצריכה. הכלכלה ספגה מכה ברבעון הראשון, ולפי נתונים שנאספו בפד של אטלנטה, גם ברבעון השני.

שני רבעונים של צמצום עלולים לרמז על מיתון, אבל ההגדרה הרשמית של הוועדה הלאומית למחקר כלכלי מגדירה מיתון כתקופה ארוכה יותר של צמצום.

בולארד אמר שמדדים כלכליים נוספים, כמו עלייה בהכנסות של עובדים ושל עסקים, מראים שהכלכלה התאוששה ואף צמחה. עסקים יצרו 2.7 מיליון משרות בתקופה זו, מספר נאה שמשקף אופטימיות בקרב המעסיקים.

"לא נראה שכלכלת ארצות הברית הייתה במיתון בשני הרבעונים האלה", אמר בולארד.

גורמים אחרים בפד אמרו שהם תומכים בהעלאת ריבית של 0.75% ביולי, בהם רפאל בוסטיק, נשיא הפדרל ריזרב באטלנטה. "אני תומך באופן מלא בהעלאה של 0.75%", אמר בסוף השבוע שעבר ל-CNBC. "המומנטום העצום שבו אנחנו נמצאים מאפשר לנו להעלות את הריבית בלי לפגוע בכלכלה לטווח הארוך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!