דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ספרד: מס זמני על בנקים וחברות אנרגיה יממן תחבורה ציבורית וחשמל

המס על הגופים שמראים עלייה ברווחים, יממן הנחות במחירי החשמל, סבסוד מחירי הדלק והפחתה משמעותית במחירי התחבורה הציבורית | ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ז: "מטרתנו להגן על החלשים ביותר"

ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ס, נואם בפני הפרלמנט הספרדי (צילום: AP Photo/Manu Fernandez, Pool)
ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ס, נואם בפני הפרלמנט הספרדי (צילום: AP Photo/Manu Fernandez, Pool)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ז הכריז בשבוע שעבר על קידום "מס זמני מיוחד" על הבנקים וחברות האנרגיה, ועל שורה של צעדים להתמודדות עם עליות המחירים בעקבות עליית האינפלציה השנתית בספרד ל-10%, השיעור הגבוה מזה 37 שנים.

בנאומו לפרלמנט ביום שלישי האחרון, הכריז פדרו סנצ'ז על המס החדש, אשר יוטל למשך שנתיים, ועל הצעדים הנלווים אליו. סנצ'ז הסביר שהאינפלציה היא האתגר המרכזי כעת עבור ממשלת ספרד, יחד עם רוב מדינות העולם. הצעדים החדשים מתווספים לתכנית הלאומית אותה ממשלת ספרד אישרה במרץ, שכללה סיוע לעסקים ואזרחים בסך כולל של כ-16 מיליארד אירו. עוד לא ברור כיצד המס יעבוד, אולם כבר בשבוע הבא צעדי הסיוע התלויים בהכנסות מהמס יידונו בפרלמנט הספרדי וצפויים לקבל את אישורו.

"אנחנו מבקשים מהחברות הגדולות לוודא שכל הרווחים החריגים אשר הושגו בנסיבות הנוכחיות ינותבו חזרה לעובדים", אמר סנצ'ז, "המסים והצעדים החדשים נועדו להגן על העובדים ועל החלשים ביותר".

200 אירו לאזרחים פגיעים

בעזרת הגדלת הכנסות המדינה ממשלת ספרד מתכננת לממן שורה של צעדי סיוע לאזרחים להתמודדות עם יוקר המחייה העולה, בהם סבסוד הדלק, הנחות משמעותיות בחשבון החשמל וקיצוץ במחירי התחבורה הציבורית.

בין צעדי הסיוע, יינתנו סובסידיות לדלק והנחות בחשבון החשמל, הצפויות להגיע לכ-80% מהחשבון ברמה הלאומית, ויסייעו בתחומים אשר משפיעים בצורה הישירה והמידית ביותר על הצרכנים. בנוסף, אזרחים המוגדרים פגיעים יקבלו סובסידיה נוספת בסך 200 אירו.

בתחום הדיור, העלאות במחירי שכר הדירה יוגבלו, וייבנו של 12,000 בתים לדיור ציבורי במדריד. נסיעות ברכבות בין ספטמבר לדצמבר יהיו רובן ככולן בחינם. ברמה המקומית, מחירי התחבורה הציבורית ירדו ב-30%, הנחה אשר מועצות מקומיות ועיריות יוכלו להגדיל ל-60%.

בתחום החינוך, 2 מיליארד אירו יוקדשו למלגות לתלמידים וסטודנטים מגיל 16 ומעלה. בעזרת המלגות הממשלה מבקשת למנוע נשירת תלמידים וסטודנטים הנובעת ממצבם הכלכלי.

מסים על הבנקים וחברות האנרגיה: ניתן להתמודד עם המס

המס על חברות האנרגיה, שמראות זינוק ברווחים על רקע עליית המחירים, צפוי להכניס כ-2 מיליארד אירו בשנה. גם הבנקים צפויים להגדיל את רווחיהם בעקבות העלאת הריבית ע"י הבנק המרכזי האירופי, המתוכננת ליולי, המס עליהם צפוי להכניס כ-1.5 מיליארד אירו לשנה. בעקבות ההכרזה, מניות הבנקים הגדולים בספרד רשמו ירידות ערך גדולות.

התפיסה הרווחת כי הפסקת הזרמת הגז לאירופה מרוסיה בעקבות פלישתה לאוקראינה, היא הגורם המרכזי לעליית מחירי האנרגיה, אך מחירי האנרגיה בספרד החלו לעלות בקצב מהיר כבר ב-2021, והסתכמו בעלייה של למעלה מ-50% לאורך השנה, על פי הלשכה הלאומית לסטטיסטיקה בספרד. עם פרוץ המלחמה המחירים המאמירים הראו עלייה חדה של יותר מ-20% רק בחודש מרץ. העליות הללו פגעו מיד באזרחים ובעסקים בספרד, והביאו לרווחים עצומים לחברות האנרגיה. על פי סנצ'ז, המס נועד לטפל בחוסר איזון זה ע"י שימוש ברווחים האדירים לטובת מימון סיוע לאזרחים.

הסיבה להטלת המס על הבנקים נטועה בהכרזת הועדה המוניטרית של הבנק האירופי המרכזי כי בפגישתה ביולי היא תעלה את הריבית. הפעם האחרונה שהועלתה הריבית בגוש האירו הייתה ביוני 2011. העלייה תוביל להעלאת הריביות בהלוואות חדשות לצרכנים, משכנתאות ועסקים, וכן להלוואות קיימות הצמודות לריבית הבנק המרכזי. עליות אלה צפויות להשית עלויות רבות על לווים, והכנסות רבות למלווים ובראשם הבנקים.

עם הכרזת המס, מניות הבנקים הגדולים רשמו ירידות ערך בסך של למעלה מ-5 מיליארד אירו. בנקאים בכירים טענו שלאחר שנים רבות של ריבית נמוכה, לא נכון להתייחס לרווחים הצפויים מהעלייה כחריגים, אולם חברת הדירוג סטנדרד אנד פור (S&P) מסרה שהמס יאט את התאוששות רווחיות הבנקים אך כי ניתן להתמודד עמו. בשבוע הקרוב שרת האוצר הספרדית נדיה קאלווינו תיפגש עם נציגים מהבנקים הגדולים בספרד כדי לדון במס החדש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!