דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ב בתמוז תשפ"ד 18.07.24
27.7°תל אביב
  • 27.1°ירושלים
  • 27.7°תל אביב
  • 27.0°חיפה
  • 28.6°אשדוד
  • 26.4°באר שבע
  • 33.1°אילת
  • 27.9°טבריה
  • 28.9°צפת
  • 27.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

הפצצות כבדות על נמל אודסה יממה לאחר הסכם החיטה; זלנסקי: ״רוסיה יוצרת משבר מזון עולמי״

צבא אוקראינה אישר שארבעה טילים נורו לשטח הנמל, ושניים מהם פגעו במטרות תשתית | התקיפה מגיעה יממה לאחר ההגעה להסכם שאמור היה לאפשר את ייצוא הדגנים והחיטה מהאזור | לשכת נשיא אוקראינה: ״יריקה בפרצופו של האו״ם״

ענן עשן עולה לאחר פיצוץ באוקראינה (צילום ארכיון: AP Photo)
ענן עשן עולה לאחר פיצוץ באוקראינה (צילום ארכיון: AP Photo)

מספר פיצוצים הרעידו היום (שבת) את נמלה המרכזי של העיר אודסה, יממה אחרי חתימת ההסכם בין רוסיה לאוקראינה, שצפוי היה לאפשר את פתיחת הנמלים האוקראיניים בים השחור לייצוא חיטה ודשנים כימיים.

הצבא האוקראיני אישר כי רוסיה שיגרה טילי שיוט לנמל, ודיווח כי שניים מהטילים יורטו על ידי כוחות ההגנה האווירית, ושניים אחרים פגעו במטרות תשתית בנמל.

זמן קצר אחרי המתקפה, ראש הסגל של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, אנדריי ירמק, האשים את רוסיה בכך שהיא "יוצרת משברת מזון באופן שיטתי". ירמק כינה את ההפצצות הרוסיות כ״יריקה בפרצופם של מזכ"ל האו"ם ונשיא טורקיה, שעשו מאמצים אדירים להגיע להסכם".

בפגישה שנערכה השבוע באיסטנבול, בהשתתפות מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, סוכם על מעבר בטוח של מוצרי דשן מתוצרת רוסיה, החיוניים להבטחת ביטחון מזון גלובלי. זאת, על רקע המאמצים להקל על משבר מזון עולמי שעוררה פלישת רוסיה לאוקראינה.

גורמים רשמיים באו"ם אמרו שהם מקווים שהמשלוחים המקדימים יוכלו להתחיל כבר בסוף השבוע, בתקווה להגיע לרמות הייצוא שלפני המלחמה משלושת הנמלים האוקראינים, קצב של חמישה מיליון טון דגנים בחודש, תוך שבועות.

גוטרש אמר במעמד החתימה כי עסקה כזו בין שתי מדינות בעת מלחמה היא "חסרת תקדים" וכי היא "תביא הקלה למדינות מתפתחות על סף פשיטת רגל ולאנשים הפגיעים ביותר על סף רעב". כמו כן, ציין כי ההסכם "יעזור לייצב את מחירי המזון העולמיים, שכבר היו ברמות שיא עוד לפני המלחמה – סיוט אמיתי למדינות מתפתחות".

זלנסקי: ״ללא שחרור שטחים אוקראיניים תחילה, לא יהיה משא ומתן״

במקביל, נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי העניק ראיון מיוחד לעיתון "וול סטריט ג'ורנל", והצהיר כי "מבלי שרוסיה תחזיר את השטחים, המלחמה תמשך".

זלנסקי הוסיף כי "הפעולות של רוסיה בשטחים שכבשה, יעודדו סכסוך רחב יותר, ויעניקו למוסקבה הזדמנות לחמש את עצמה לקראת הסיבוב הבא". הנשיא האוקראיני התייחס גם למערכת הרקטות המתקדמת (HIMARS) שסופקה על ידי ארה"ב, והצהיר כי "אספקת הנשק של המערב, על אף שהיא עושה הבדל מהותי, נמוכה בהרבה ממה שאוקראינה צריכה לעשות כדי לשנות את כיוון המלחמה".

בהמשך הדגיש הנשיא האוקראיני כי "קודם כל יש לשחרר את השטחים ואז נוכל לנהל משא ומתן ולדון כיצד נוכל לחיות אחד לצד השני במאה השנים הבאות. יש צורך דחוף יותר במערכות הגנה אווירית שעלולות למנוע מרוסיה להמטיר טילים ארוכי טווח על הערים האוקראיניות הנמצאות במרחק של מאות קילומטרים מזירות הקרב".

כמו כן, התייחס זלנסקי להסכם התבואה שנחתם עם רוסיה. לדבריו, "הוויתורים הדיפלומטים של מוסקבה עשויים לייצב מעט את השווקים, אך יספקו רק הפוגה זמנית".

אמירות זלנסקי מגיעות לאחר דבריו של שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, כי ארצו ערוכה לספח שטחים נוספים. לברוב טען בנוסף כי "יעדי המבצא באוקראינה השתנו, הם כוללים מעכשיו שליטה בשטחים החדשים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!