דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

משרד החינוך הציג מתווה לשכר למורים: 9,500 ש"ח למורה מתחיל ושמירה על עליית השכר לפי ותק ודרגות

הצעת המשרד הוצגה בעקבות הצעת האוצר, שכללה פגיעה בעיקרון הוותק ונתקלה בהתנגדות חריפה של הסתדרות המורים | שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון: "פתרון אמיתי למשבר החמור בו אנו מצויים" | הסתדרות המורים: "צעד בכיוון הנכון"

שרת החינוך, ד״ר יפעת שאשא ביטון (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
שרת החינוך, ד״ר יפעת שאשא ביטון (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

משרד החינוך הציג הערב (שלישי) את המתווה שלו לשיפור שכר המורים ופתרון משבר כוח האדם במערכת. המתווה כולל תוספות שכר גדולות יותר מהמתווה החלקי שהציג משרד האוצר אתמול (שני), ועורר ביקורת חריפה מצד הסתדרות המורים.

שרת החינוך, ד״ר יפעת שאשא ביטון: ״יש כאן הזדמנות היסטורית לחזק את מערכת החינוך, לייצב אותה ולהשביח אותה, למען הילדים של כולנו. לא עוד הסכם שכר שהוא טלאי על טלאי, אלא הסדרה אמיתית של עיוותי שכר הקיימים במערכת והעלאת שכר המורים באופן משמעותי.

לדברי שרת החינוך, "הסכם שכר שכזה, חייב לשים דגש משמעותי על המורים המתחילים, לצד שימור כוח הוראה איכותי ומנוסה שנמצא היום במערכת, עם נסיון של 15 שנים ויותר. זאת על ידי מתן אופק של התפתחות מקצועית לצד אפשרות להתקדם גם בשכר.

"המתווה שאנו מציעים, מייצר פתרון אמיתי למשבר החמור בו אנו מצויים, ויביא בשורה של ממש למערכת החינוך לעוד שנים רבות קדימה. השיחות שלנו עם האוצר וההסתדרות עדיין בעיצומן על מנת להביא להסכמות בהקדם.״

מרכיבי המתווה שהציע משרד החינוך

שכר מורה/גננת מתחילים: 9,500 שקלים, במקום 5,800 כיום. באוצר הציעו ששכר המורה המתחילה יעמוד על 9,000 ש"ח. בהסתדרות המורים דרשו שכר התחלתי של 10,000 שקלים.

גמול חינוך 1,500 ש"ח או תוספת של 10% – הגבוה מבין שניהם, על מנת לעודד מורים לקחת תפקיד חינוך כיתה (השכר מגיע ל- 11 אלף ש"ח). הצעת האוצר אתמול כללה גמול בסך 1,100 ש"ח, שמהווה עלייה עבור מורים מתחילים אך נמוך מתוספת החינוך המשולמת כיום למורים ותיקים.

מענק התמדה של 18 אלף ש"ח לאחר 3 שנים במערכת – זהה להצעת האוצר.

70% משרה למורים חדשים: אחוז המשרה המינימלית יעמוד על 70% (במקום 50% כיום) . הצעה זו זהה להצעת האוצר. בהסתדרות המורים דורשים ששיעור המשרה של מורים חדשים יעמוד על 80%.

שמירה על קידום אחוזי בותק ובדרגה: במשרד החינוך הצהירו במפורש ש"דרגה הינה תוצאה של פיתוח מקצועי של מורה, ויש צורך לשמור על מוטיבציה ולמידה לאורך כל הקריירה". זאת בניגוד להצעת האוצר שמקטינה מאוד את השפעת הוותק והדרגה על השכר, מעלייה של 450-1,200 שקלים בין דרגה לדרגה לעלייה שקלית קבועה של 250 שקלים בלבד, ומעלייה של 1-2% בשכר בכל שנת ותק (שמשמעותה היא כ-70-140 שקלים בשנה) לעלייה של 50 שקלים בלבד.

תוספות משמעותיות גם למורים הוותיקים: תוספות השכר לכלל המורים ינועו בין 2,600 ש״ח למורה המתחיל ועד 1,200 שקל למורה הוותיק ביותר. במשרד החינוך לא פירטו את מודל הדרגות והוותק המוצע אך כאמור הצהירו שהם מחויבים לעיקרון של עליית שכר משמעותית בדרגות ובוותק. עם זאת נראה שמדובר במתווה ששומר על העקרון של עליית שכר בהתאם לוותק ולדרגות, לעומת הצעת משרד האוצר, שבה ייתכן ששכרם של חלק מהמורים הוותיקים לא יעלה כלל ביחס למצב כיום ואפילו ירד.

שכר גננות: הגדלת מספר השעות הנוספות לגנן ולגננת מ-36 שעות ל-55 שעות לטובת חיזוק הקשר עם ההורים וקיום פעילות אחר הצהריים

שכר מנהל חדש יעמוד על 20,000 שקלים: לפי הצעת משרד החינוך, טווח שכר המנהלים יהיה: 27,000-20,000 שקלים. במשרד החינוך מדגישים שברכיב זה יש עיקרון ברור: שכר מנהל מתחיל יהיה גבוה משכרו של המורה הוותיק ביותר (עם מלוא הגמולים). לפי האוצר, שכר מנהל מתחיל יעמוד על 18,000 שקלים. לא ברור מהצעת המשרד כיצד ההגדלה תשפיע על התוספות למנהלים לפי רמות המורכבות של בית הספר, כאשר כיום הפער בין הרמה הנמוכה לגבוהה עומד על 3,000 שקלים. בהסתדרות המורים דורשים שגם למנהלים ברמת המורכבות הגבוהה תהיה תוספת שכר משמעותית.

אופק קריירה למנהלים: תגמול נוסף למנהלים שיחנכו וילוו מנהל בית ספר נוסף.

העלאת שכר סגני מנהלים: שכר סגן מנהל ראשון יהיה 80% משכר המנהל (בהלימה לגידול בשכר המנהל).

חינוך מיוחד- תיקון עיוותים: הגמול יינתן באופן דיפרנציאלי בהתאם למורכבות: הגמול בתפקוד הגבוה יעמוד על 15%, תפקוד בינוני יעמוד על בינוני 18% ותפקוד נמוך יעמוד על 20%. זאת לעומת המצב כיום שבו הגמול הוא 9% או 14%, ללא קשר לרמת המורכבות, אלא למעסיק.

סל עידוד מצוינות: לרשות המנהל יעמוד סל תקציבי גמיש לצורך בעלי תפקידים חדשים. תפקידים אלה יהיו מעבר לתפקידים הקיימים. מרכיב זה קיים גם בהצעת האוצר. עם זאת לא ברור מההצעות האם יוקצו שעות עבודה נוספות לביצוע אותם תפקידים או שבפועל יהיה מדובר בהגדלת העומס.

יועצות חינוכיות: תקנון משרת היועץ החינוכי.

הרחבת הפעילות של בית הספר של החופש הגדול: מתן מענה בחופש הגדול ע"י הארכת מסגרת "בית הספר של החופש הגדול" עד ל-31 ביולי, והרחבתו עד לכיתות ד'. השתתפות מורים וגננות בפעילויות אלו היא לבחירת המורה ותמורת תשלום נוסף.

צמצום ימי אסרו חג: ימים אלה יוחלפו בימי חופש שחלקם יינתנו למורים במהלך השנה וחלק בהמרות שיוחלטו על ידי המערכת

אפשרות להגדיל את המשרה למעל 100%: מתן אפשרות להעלאת אחוז משרת מורה עד ל-42 שעות שבועיות (140% משרה).

הארכה בשנה עד התקופה לקבלת לקביעות: לפי ההצעה, הקביעות תינתן לאחר 3 שנים, ולא לאחר שנתיים, כפי שנהוג היום.

בעלי תפקידים בבתי הספר: מינוי רכזי אוריינות בבתי ספר יסודיים, שיקבלו גמול אחוזי של 6%, והגדלת הגמול האחוזי של רכז חינוך חברתי ביסודי מ-6% ל-10%.

צירוף מיידי להסכם 'אופק חדש' של כלל המורים שאינם נכללים בו: מהלך זה כולל את מורי האולפנים.

הסתדרות המורים: "צעד בכיוון הנכון, מקווים לגשר על ההשגות"

בהסתדרות המורים בירכו על המתווה: "אנחנו מברכים על מתווה שרת החינוך שסופסוף מתכתב עם המציאות בשטח ומצמצם את הפער בין עמדת הסתדרות המורים לעמדת המדינה, בכל הנוגע לשכרם של כלל עובדי ההוראה. אין ספק שמדובר בצעד בכיוון הנכון, שיכול לסייע בהבראת מערכת החינוך. יחד עם זאת, עדיין יש לנו השגות שאנו מקווים לגשר עליהן בדיאלוג הפתוח והפורה שאנו מנהלים מול משרד החינוך".

תגובת ההסתדרות הפוכה לחלוטין לתגובתה מאתמול על הצעת האוצר, אותה הגדירו כ"גרועה יותר מהמצב הקיים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!