דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון א' בתמוז תשפ"ד 07.07.24
27.6°תל אביב
  • 23.2°ירושלים
  • 27.6°תל אביב
  • 26.4°חיפה
  • 28.1°אשדוד
  • 26.7°באר שבע
  • 35.4°אילת
  • 29.9°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 27.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

מנהלת מעון לגיל הרך: "אני והצוות שלי על הקצה. לצערי, עם חיוך של פעוט לא הולכים למכולת"

חגית אמיר, מנהלת מעון נעמת בחיפה, על משבר כוח האדם בחינוך לגיל הרך: "כל בוקר השנה ביליתי בספירת ראשים של ילדים ושל מטפלות. חייבים לעלות את השכר"

חגית אמיר, מנהלת מעון נעמ"ת לגיל הרך בטכניון בחיפה (צילום: אלבום פרטי)
חגית אמיר, מנהלת מעון נעמ"ת לגיל הרך בטכניון בחיפה (צילום: אלבום פרטי)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

"למזלי לא הייתי צריכה לסגור כיתות השנה וגם לא בשנה הבאה. אבל אני והצוות החינוכי שלי של הקצה", אומרת חגית אמיר, מנהלת מעון נעמת לגיל הרך בטכניון בחיפה. כמו בכל מעונות היום המפוקחים, שרובם מסיימים השבוע שנת פעילות מאתגרת, היא מרגישה היטב את משבר כוח האדם שנובע משכר המטפלות הנמוך, וקוראת לממשלה להעלות אותו ולהגדיל את ההשקעה במעונות.

"הייתי רוצה להגדיל את הצוות החינוכי כאן, אבל זה בלתי אפשרי", היא אומרת, "אין קשר בין המשכורת לרמת הציפיות הקיימת, ולצערי עם חיוך של פעוט לא הולכים למכולת. בסוף, נשים שיש להן השכלה ויכולת בחירה בוחרות להשתכר בעבודה קלה יותר בשכר גבוה יותר."

"כל בוקר ביליתי בספירת ראשים של ילדים ושל מטפלות-מחנכות"

אמיר מנהלת מעונות יום בנעמת כבר 28 שנים. בשמונה השנים האחרונות היא מנהלת את המעון בטכניון, שהוא אחד הגדולים בארץ ובעל אופי ייחודי: מטופלים בו 200 פעוטות ב-8 כיתות, עם 45 נשות חינוך. נוסף על חמש כיתות של ילדים בגיל לידה עד שלוש, פועלות בו גם שלוש כיתות שהן גני ילדים לכל דבר. המעון פועל כחלק מהטכניון, ובהתאם לכך לוח החופשות שלו ייחודי, והילדים והעובדות ייצאו לחופש רק לקראת סוף אוגוסט.

מעון ינעמת לגיל הרך בטכניון בחיפה. "בסוף, נשים שיש להן השכלה ויכולת בחירה בוחרות להשתכר בעבודה קלה יותר בשכר גבוה יותר" (צילום: חגית אמיר)
מעון ינעמת לגיל הרך בטכניון בחיפה. "בסוף, נשים שיש להן השכלה ויכולת בחירה בוחרות להשתכר בעבודה קלה יותר בשכר גבוה יותר" (צילום: חגית אמיר)

היום יום שלה כולל התמודדות בלתי פוסקת עם חוסרים בנשות צוות. "אני מחויבת לתקינה מסוימת, שמגדירה כמה ילדים צריכים להיות על כל אשת צוות. כל בוקר ביליתי בספירת ראשים של ילדים ושל מטפלות-מחנכות בשביל לסדר את התקינה. במהלך גלי הקורונה, הקושי גדל, כי המטפלות-מחנכות עצמן היו חולות, או שהילדים שלהו היו חולים. התקינה והשיבוץ הם לא רק עניין כמותי אלא גם איכותי, מה שמגביר את הקושי".

היא הצליחה למצוא פתרונות יצירתיים לחוסרים התמידיים: "פיתחתי מנגנון שבו חלק מהמחנכות-מטפלות לא עובדות משרה מלאה, ובכל מקרה יש להן יום חופשי. אז על זה אני 'משחקת', כלומר אני אומרת למטפלת 'תעשי את השעות שלך ביום הזה כי המטפלת-מחנכת השנייה חולה וכדומה".

"ועדת המחירים צריכה להכיר בכך ששכר המטפלות צריך לעלות"

במעונות המפוקחים מתחנכים כ-120 אלף פעוטות מגיל לידה עד שלוש, כרבע מהפעוטות בגיים אלו, והם כפופים לסטנדרטים ולמחיר להורים שנקבע על ידי המדינה. לכן, היכולת של הארגונים המפעילים את המעונות להעלות את שכר המטפלות קיימת רק כאשר ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והחינוך מאשרת להעלות את המחיר להורים. הוועדה כונסה בחודשים האחרונים בעקבות מאבק שניהלו הארגונים באוקטובר שעבר, והמליצה להעלות את המחיר להורים לצורך שיפור התקינה במעונות, אך ההמלצה אינה כוללת העלאת שכר למטפלות.

מטפלות הגיל הרך מפגינות בתל אביב, אוקטובר 2021 (צילום ארכיון: ניצן צבי כהן)
מטפלות הגיל הרך מפגינות בתל אביב, אוקטובר 2021 (צילום ארכיון: ניצן צבי כהן)

לאמיר יש מסר לחברי ועדת המחירים ולשרי הממשלה. "תפקיד המדינה הוא להשקיע במעונות המפוקחים. הוועדה צריכה להכיר בכך שעלויות תפעול המעונות, כולל משכורתן של מטפלות-מחנכות, צריכות לעלות. אבל לא על חשבון ההורים, אלא באמצעות הגדלת הסבסוד להורים".

לדבריה, גם משפחות ממעמד הביניים, שהן רוב אוכלוסיית המעון שלה, יתקשו לעמוד בהעלאת מחירי המעונות, ולכן המדינה היא זו שצריכה לספוג את העלויות. "אני מסתכלת על הבת שלי שלומדת כאן לתואר שני, וגם הילד שלה במעון. היא ובעלה עובדים בעבודות טובות, ועדיין יהיה להם קשה לשלם יותר".

"הייתי שמחה ללוח החופשות של משרד החינוך"

בינואר האחרון המעונות המפוקחים עברו מאחריות משרד הכלכלה למשרד החינוך. אמיר רואה כמה שינויים לטובה בעקבות המעבר. "כרגע אנחנו מרגישות את המעבר בעיקר ביישור קו של ההכשרות הבסיסיות, עזרה ראשונה ובטיחות, שהמטפלות-מחנכות צריכות לעבור. אם בשנים קודמות הצוות החינוכי היה עובר את ההכשרות הללו בדצמבר, עכשיו יש דרישה שהן יעברו כבר בספטמבר את הכל. נוסף על כך, חלק מהמטפלות-מחנכות הולכות למסלול הכשרה במכללת גורדון לחינוך לקבלת סיווג 1 (דרגה בכירה יותר של מטפלת לגיל הרך – מ.מ.), שזה מבורך ונפלא".

לשאלה מהן הציפיות שלה מהמעבר היא אומרת ש"הייתי שמחה ללוח החופשות של מערכת החינוך, ויציאה לשנת שבתון למחנכות מטפלות. חוץ מזה, הייתי רוצה שגם המטפלות-מחנכות שלי ישתתפו בהשתלמויות של משרד החינוך. הן לא שונות מהעמיתות שלהן שעובדות עם ילדים בני 3 עד 6".

"כשההורים ואנחנו מבינים מה התהליך החינוכי שהילד צריך ומשתפים פעולה, זו נחת בשבילי"

למרות הקושי היום יומי, אמיר אוהבת את עבודתה. היא מספרת על יוזמות שנולדו במעון כמו ספריה שילדים יכולים לקחת ממנה ספרים לביתם, או שוק 'קח-תן' של צעצועים מהמעון כדרכים של המעון להעניק למשפחות ולתמוך בהן. הסיפוק הגדול ביותר הוא מיצירת שינוי לטובה בחיי הילדים. "כשההורים ואנחנו מבינים מה התהליך החינוכי שהילד צריך לעבור ומשתפים פעולה, זו נחת בשבילי. וכמובן לראות את תוצאות התהליך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!