דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ב בתמוז תשפ"ד 18.07.24
24.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 24.1°תל אביב
  • 24.9°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 28.4°טבריה
  • 24.4°צפת
  • 22.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

מחקר חדש: 58% מהמחלות הזיהומיות בעולם הוחמרו בעקבות משבר האקלים

מזג אוויר קיצוני והשלכותיו גרמו לעלייה בתחלואה ב-218 מתוך 375 מחלות מידבקות מוכרות לבני אדם | המחקר לא העלה תמונה חד משמעית בהשפעות על נגיף הקורונה | ד"ר ג'ונתן פאץ, ממחברי המחקר: ״התוצאות הן תסמיני מחלת האקלים של כדור הארץ״

העיירה גאויאנג מוצפת בעקבונות שטפונות במחוז חביי שבסין (צילום ארכיון: סוכנות AP)
העיירה גאויאנג מוצפת בעקבונות שטפונות במחוז חביי שבסין (צילום ארכיון: סוכנות AP)

שיטפונות, גלי חום ובצורת החמירו יותר ממחצית מכמות המחלות הזיהומיות הידועות באנשים, בהם מלריה, כולירה ואנתרקס, כך לפי מחקר חדש של כתב העת Nature Climate Change.

החוקרים בדקו את מקרים בספרות הרפואית של מחלות ומצאו כי 218 מתוך 375 המחלות הזיהומיות המוכרות של בני אדם, או 58%, בעקבות כ-10 סוגי מזג אוויר קיצוניים הקשורים לשינויי אקלים.

לפי המחקר, שמיפה 1,006 סוגים של מפגעי אקלים למחלות, גשמים חריגים והצפות גרמו לתחלואה דרך יתושים, חולדות וצבאים. מפגעים נוספים שנבדקו הם עליית הטמפרטורה באוקיינוסים שגורמת פירות הים והדגים, ובצורות שמגבירות את נוכחות עטלפים הנושאים גם זיהומים ויראליים לאנשים.

המחקר בדק גם את הקשר של קורונה לסכנות ושינויי האקלים, ומצא מקרים שבהם מזג אוויר קיצוני החמיר או הפחית את הסיכויים להידבק בנגיף.

במקרים מסוימים, חום קיצוני באזורים עניים גרם לאנשים להתכנס בחללים סגורים כדי להתקרר וכך הם נחשפו למחלה. במצבים אחרים, גשם הפחית את התפשטות הקורונה מכיוון שאנשים נשארו בבית, ללא מפגשים חברתיים.

החוקרים קוראים להילחם ב״תסמיני מחלת האקלים של כדור הארץ״

"כשהאקלים משתנה, הסיכון לחלות משתנה יחד איתו", אמר מחבר המחקר ד"ר ג'ונתן פאץ, מנהל המכון לבריאות גלובלי באוניברסיטת ויסקונסין-מדיסון. רופאים כמו פאץ, מגדירים את מצב התחלואה הזה כתסמיני ״מחלת האקלים של כדור הארץ״.

"ממצאי המחקר הזה חריגים, וממחישים היטב את ההשלכות העצומות של שינויי האקלים על המין האנושי", אומר ד"ר קרלוס דל ריו, מומחה למחלות זיהומיות מאוניברסיטת אמורי. "אלה מאיתנו העוסקים במחלות זיהומיות ובמיקרוביולוגיה צריכים לתעדף את שינויי האקלים כאחת המטרות החשובות שלנו, וכולנו צריכים לעבוד יחד כדי למנוע את מה שיהיה ללא ספק קטסטרופה בעתיד".

בנוסף להסתכלות על מחלות זיהומיות, החוקרים הרחיבו את חיפושיהם כדי לבחון את כל סוגי המחלות האנושיות, כולל מחלות לא מדבקות כמו אסטמה, אלרגיות ואפילו נשיכות של בעלי חיים.

מחברת המחקר קמילה מורה, מנתחת נתוני אקלים מאוניברסיטת הוואי, מציינת שהמחקר אינו עוסק בחיזוי מקרים עתידיים: "אין כאן שום ספקולציה בנתונים, המחקר מבוסס על מקרים שכבר קרו".

מורה עצמה חוותה דוגמא מהמחקר שערכה, לפני כחמש שנים, כשביתה בקולומביה הוצף. המים הרבים שזרמו בכפר שבו גרה הפכו מקור אידיאלי ליתושים – ומורה נדבקה בצ'יקונגוניה, נגיף נדיר שמופץ בעקיצות. למרות שהיא שרדה וחזרה לעצמה לאחר מספר שבועות, היא עדיין מרגישה כאבי פרקים, גם שנים לאחר מכן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!