דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי י"א בתמוז תשפ"ד 17.07.24
27.8°תל אביב
  • 26.9°ירושלים
  • 27.8°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 28.7°אשדוד
  • 27.4°באר שבע
  • 33.6°אילת
  • 28.1°טבריה
  • 26.0°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

פרשנות / הנאום התקיף של פאוול מקדים את הצומת של בנק ישראל

נגיד הבנק המרכזי של ארה"ב שלח את השווקים לירידות חדות בנאום קצר ותקיף | בשל מדיניות בנק ישראל בחודשים האחרונים, גם לישראלים יש מה לחשוש

ראש הפדרל רזרב ג'רום פאוול. (צילום: Drew Angerer/Pool via AP)
ראש הפדרל רזרב ג'רום פאוול. (צילום: Drew Angerer/Pool via AP)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

נגיד הבנק המרכזי של ארה"ב ג'רום פאוול נשא ביום שישי האחרון נאום תקיף לגבי המשך המדיניות הכלכלית של הבנק בחודשים הקרובים. אם הבנק הפדרלי של ארה"ב אכן יפעל כפי שפאוול מתאר וימשיך במדיניות ריבית אגרסיבית, יתכן שהדילמה של בנק ישראל, אם לנסות לעמוד בקצב או להתבסס על נתוני המשק, תגיע כבר בחודשים הקרובים.

8 דקות שצבעו מסכים באדום

נגיד הפדרל ריזרב דיבר 8 דקות בלבד בפתח מפגש הנגידים השנתי בעיירה ג'קסון הול, אבל נראה שדבריו חלחלו היטב ושלחו את הבורסה לירידות חדות. ירידות אלה מעידות כנראה על כך שהמשקיעים בשוק ההון מעריכים שפאוול אכן יעלה את הריבית במהירות, מה שיוביל את המשק האמריקני להאטה או אפילו מיתון.

הריבית של הבנק המרכזי בארה"ב עומדת היום על 2.5%, קצת מעל רמתה עם פרוץ משבר הקורונה. מאז תחילת השנה עלתה הריבית ארבע פעמים, במטרה להתמודד עם האינפלציה שהגיע לשיא של 20 שנה.

מטרת העלאת הריבית היא להכביד על כל השחקנים בכלכלה: משקיעים, אנשים בחובות, רוכשי בתים, צרכנים וכו', ולגרום להם להוציא פחות כסף. כך מעוניינים בבנק המרכזי לפגוע בפעילות הכלכלית, מה שאמור לגרום לירידת מחירים בגלל ביקוש נמוך יותר. זהו למעשה ה"כאב" אליו התייחס פאוול בנאומו: פגיעה ברמת החיים של הציבור.

מאז נאומו של פאוול ירדו שלושת מדדי המניות המובילים: הדאו ג'ונס, נאסד"ק ו-S&P 500, ב-3% עד 4%. חלק מהאפקט נובע מהרקע בו נאמרו הדברים: בשבועות האחרונים נראים סימנים ראשונים להתמתנות האינפלציה. העובדה שפאוול בכל זאת נשא מסר תקיף, והזהיר מפני "חזרה טרם זמנה" של הקלה מוניטרית, מעידים כי בכוונתו להמשיך במדיניות זו בכל זאת.

בין ג'קסון הול לירושלים

בתחילת אוקטובר ידרש בנק ישראל להחליט שוב על גובה הריבית במשק, לאחר שהעלה אותה בחדות ל-2% בשבוע שעבר. עד אז יש לבנק המרכזי של ארה"ב החלטת ריבית נוספת אחת בסוף ספטמבר.

עד כה עקבה המדיניות המוניטרית בישראל אחרי החלטות הריבית בארה"ב, למרות שהאינפלציה בישראל נמוכה יותר ומיובאת ברובה. מדיניות אגרסיבית מצד הפד עלולה לגרור את בנק ישראל להטלת ריבית גבוהה, למרות שהנזקים שהיא תביא אינם בהכרח נדרשים למשק הישראלי.

הרבה עיניים בעולם נשואות לנתוני האינפלציה הקרובים בארה"ב, שישיפעו על החלטת הפדרל ריזרב ויסמנו כיוון להמשך המאבק שלו באינפלציה. לאור מדיניות בנק ישראל בחודשים האחרונים, נראה שגם הישראלים שרוצים לדעת בכמה המשכנתא שלהם תעלה או האם הכלכלה שלכם הולכת למיתון, יאלצו להסתכל אל עליית המחירים מעבר לים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!