דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ז בסיון תשפ"ד 03.07.24
30.3°תל אביב
  • 30.6°ירושלים
  • 30.3°תל אביב
  • 29.0°חיפה
  • 30.6°אשדוד
  • 34.9°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 35.7°טבריה
  • 30.1°צפת
  • 32.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

מקורות העבירה את תפעול מתקן ההתפלה באשדוד לידי שותפות פרטית

המתקן יופעל על ידי שתי חברות פרטיות, תמורת סכום של כ-870 מיליון ש״ח | בכך, 5 מתקני ההתפלה הגדולים במשק מופעלים ע"י חברות פרטיות | ההפרטה תימשך גם בהעברת מקטעי הולכה יבשתיים בבית שאן ובבקעת הירדן

מתקן מקורות (צילום: משה שי / פלאש 90)
מתקן מקורות (צילום: משה שי / פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מקורות העבירה את מתקן ההתפלה באשדוד, לשותפות בין חברת שפיר הנדסה וחברת GES תמורת כ-870 מליון ₪. בכך, 5 מתקני ההתפלה הגדולים במשק מופעלים ע"י חברות פרטיות. ההפרטה תימשך גם בהעברת מקטעי הולכה יבשתיים בבית שאן ובבקעת הירדן, כחלק מתכנית רשות המים לחיבור האזורים המנותקים מרשת המים הארצית, על בסיס אגודות מים פרטיות.  

 חברת מקורות העבירה ביום חמישי האחרון את תפעול מתקן ההתפלה באשדוד לידי שותפות בין חברת שפיר הנדסה וחברת GES תמורת כ-870 מיליון ש״ח, מתוכם כ-312 מיליון יעברו לידי המדינה. עם העברת האחריות על המתקן, נרשמה נקודת ציון ייחודית במשק המים, לפיה כלל מתקני ההתפלה הגדולים שהוקמו לחופי הים התיכון מופעלים על ידי הסקטור הפרטי.   

למתקן ההתפלה באשדוד יכולת התפלה של 100 מליון קוב בשנה. לרוכשים שמורה האפשרות להקים במקום תחנת כוח קונבנציונלית בהספק של עד 100 מגה וואט.  

לפי נתוני חברת מקורות, חמשת מתקני ההתפלה מספקים כ-85% מסך צריכת המים במשקי הבית, כאשר בחציון הראשון של 2022 נרשמה עליה בסך צריכת המים של משקי הבית בשיעור של כ-4%, מכ-476 לכ-496 מיליון קוב. שני מתקני התפלה חדשים שמקודמים בימים אלו – גליל מערבי ושורק – יביאו את סך הביקוש למים במשקי הבית להישען כמעט לחלוטין על התפלת מי ים.  

אלון רז, מנכ"ל מקורות ייזום שכיהן כיו"ר ועדת המכרזים, מסביר שההליך למכירת מתקן ההתפלה באשדוד היה אחד המורכבים והארוכים שנעשו במשק הישראלי. "המחיר המעולה שקיבלנו עבור המתקן מעיד על העבודה המצוינת שעשינו בשיקום המתקן, בהפעלתו, ולא פחות בהליך מכירתו הרווח מהמכירה יתרום לחיזוק איתנותה הפיננסית של חברת מקורות".  

הקמת מתקן ההתפלה באשדוד ע"י חברת הבת של מקורות, מקורות ייזום, נחשב לפארסה, בשל כשלי ניהול בהקמת המתקן, שהוקם באופן פגום ותוקן בעלות של מאות מליוני שקלים. במשרד האוצר העריכו את הנזקים כתוצאה מכך בכ-600 מיליון ש״ח, הכוללים גם את עלות העיכובים וניהול השיפוץ.  מקורות העריכה את הנזקים ב-430 מיליון ש"ח.

הפרטת משק המים לא תעצור במתקני ההתפלה 

רשות המים מיישמת את כוונתה לצמצם את המונופול של מקורות באחריות על חלקים מצנרת המים הארצית. ישנם כיום מספר אזורים המנותקים ממנה.

בעוד מקורות הציעה לחברם בעצמה, רשות המים העדיפה להעניק זכות זו לאגודות מים פרטיות. מקורות עתרה לבג"ץ באופן חריג כנגד רשות המים בנושא זה, כולל בטענה שיו"ר רשות המים גיורא שחם מסייע במדיניות זו לאגודת מים שבעבר ייעץ לה בשכר.

בסופו של דבר, בג"ץ דחה את העתירה, ומקורות לא הצליחה למנוע את יישום מדיניות ההפרטה. כך, בקעת הירדן ואזור דרום הכנרת יחוברו לרשת המים באמצעות צנרת שתוקם ע"י אגודות מים פרטיות.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!