דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי י"א בתמוז תשפ"ד 17.07.24
24.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 24.1°תל אביב
  • 24.9°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 28.4°טבריה
  • 24.4°צפת
  • 22.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

חקיינית וחובבת כלבים מושבעת: 10 סיפורים לא מוכרים על חייה של המלכה אליזבת

המלכה המנוחה הותירה אחריה עשורים רבים של מורשת, מילדותה ועד לימיה האחרונים | היא התחנכה בביתה, שירתה במלחמת העולם השנייה, שילמה מסים וזכתה לשיר מהביטלס | כך נראו חייה הפרטיים של האישה הכי חשובה בבריטניה

הנסיכה אליזבת' בעת שירותה הצבאי (צילום: the Imperial War Museum/wikimedia commons)
הנסיכה אליזבת' בעת שירותה הצבאי (צילום: the Imperial War Museum/wikimedia commons)

אליזבת, שציינה השנה 70 שנים על כס המלכות, היא המלכה הוותיקה, עם תקופת המלוכה הארוכה ביותר בתולדות בריטניה. בספטמבר 2015 היא האפילה על סבתא רבתא שלה המלכה ויקטוריה, שמלכה 63 שנים ושבעה חודשים.

בשנת 2016, אליזבת הפכה גם למונרך החי בעל השלטון הארוך ביותר בעולם עם מותו של מלך תאילנד בהומיבול אדוליאדג'. בשנת 2022, היא הפכה למלך השני הכי ארוך בתולדות העולם, אחרי המלך הצרפתי לואי ה-14 מהמאה ה-17, שתפס את כס המלוכה בגיל 4 ומשל במדינתו 72 שנים.

מלבד אליזבת וויקטוריה, רק ארבעה מלכים אחרים בהיסטוריה הבריטית שלטו במשך 50 שנה או יותר: ג'ורג' השלישי (59 שנים), הנרי השלישי (56 שנים), אדוארד השלישי (50 שנים) וג'יימס השישי מסקוטלנד (58 שנים).

כמו בני מלוכה רבים בתקופתה ולפני כן, אליזבת מעולם לא למדה בבית ספר ציבורי ומעולם לא נחשפה לתלמידים אחרים. במקום זאת, היא התחנכה בבית עם מרגרט, אחותה הצעירה.

בין אלה שלימדו אותה היה אביה, יחד עם מורה בכיר במכללת אטון, מספר אומנות צרפתיות ובלגיות שלימדו אותה צרפתית, והארכיבישוף מקנטרברי, שלימד אותה דת. לימודיה של אליזבת כללו גם לימוד רכיבה, שחייה, ריקוד ולימוד אמנות ומוזיקה.

230873

במהלך מלחמת העולם השנייה, הנסיכה הצעירה אליזבת נודעה לזמן קצר כמספר 230873, קצינה זוטרה אליזבת אלכסנדרה מרי ווינדזור משירות התחבורה בחיל העזר מספר 1.

לאחר חודשים של שכנועים מצדה לכך שהוריה יאשרו לה לעשות משהו למען המאמץ המלחמתי, למדה יורשת העצר כיצד לנהוג ונהגה באמבולנסים ומשאיות. היא עלתה לדרגת מפקד זוטר של כבוד תוך חודשים.

חקיינית יוצאת דופן

אליזבת יצרה לעתים קרובות רושם של התנהגות רצינית, ורבים ציינו את "פרצוף הפוקר" שלה, אבל אלה שהכירו אותה תיארו אותה כבעלת חוש הומור שובב וכישרון לחקות בחברה פרטית.

רואן וויליאמס, הארכיבישוף לשעבר מקנטרברי, אמר שהמלכה יכולה להיות "מצחיקה מאוד בפרטיות – ולא כולם מעריכים כמה מצחיקה היא יכולה להיות".

הבישוף מייקל מאן, כומר הבית של המונרך, אמר פעם ש"המלכה המחקה את נחיתת הקונקורד היא אחד הדברים הכי מצחיקים שיכולת לראות". איאן פייזלי, איש הדת והפוליטיקאי הצפון אירי, ציין גם שאליזבת הייתה "חקיינית נהדרת" שלו.

לאחרונה, היא הראתה את הצד המבדח שלה במהלך חגיגות יובל למלכותה, כאשר כיכבה בסרטון קומי לצד הנפשה של הדוב הבריטי השובב, פדינגטון, ואף "חשפה" כי היא שומרת סנדוויץ' עם מרמלדה בארנקה, סימן ההיכר של הדוב המצוייר, "לכל מקרה שלא יהיה".

משלמת מיסים ככל האזרחים

אליזבת׳ אולי הייתה המלכה, אבל היא גם שילמה מיסים – לפחות מאז 1992. כאשר טירת וינדזור, מעון סוף השבוע של המלכה, נהרסה בשריפה ב-1992, הציבור התמרד נגד תשלום מיליוני פאונד עבור תיקוני המקום.

אבל היא הסכימה מרצונה לשלם מס מהכנסתה האישית. היא אמרה שהיא תעמוד ב-70 אחוז מעלות עבודות השיקום, והיא גם החליטה לפתוח את ביתה בארמון בקינגהאם לציבור בפעם הראשונה, כדי לייצר הכנסה נוספת מדמי הכניסה.

ליליבת׳ הקטנה

המלכה הוטבלה בשם אליזבת אלכסנדרה מרי ווינדזור מיורק. כשמותיהן של אמה, סבתה מצד אביה וסבתה רבתא מצד אביה. אבל בילדותה, היא נודעה בתור "ליליבת הצעירה" על ידי משפחתה. נאמר כי היא לא יכלה לבטא "אליזבת" כראוי.

במכתב לסבתה, המלכה מרי, כתבה הנסיכה הצעירה: "סבתא יקרה. תודה רבה על החולצה הקטנה והמקסימה. אהבנו להישאר איתך בסנדרינגהם. איבדתי שן קדמית עליונה אתמול בבוקר", לפני שחתמתי, "באהבה, מליליבת".

הכינוי התפרסם יותר לאחר שהנסיך הארי ומייגן, הדוכסית מסאסקס, קראו לבתם ליליבט דיאנה ב-2021, וכן ב-2016, בסדרה "הכתר"

רומנטיקה איתנה

אליזבת ובעלה, הנסיך פיליפ נהנו ממערכת יחסים יציבה במשך יותר 70 שנה, ציוות שהאריך ימים יותר מנישואים של שלושה מארבעת ילדיה: צ'ארלס, אן ואנדרו. "הוא פשוט היה הכוח והיציבות שלי כל השנים האלה", אמרה המלכה על פיליפ ביום השנה ה-50 לנישואיהם.

הסיפור שלהם התחיל בשנת 1939, כאשר הנסיך פיליפ מיוון, צוער ים נאה בן 18, הוצב כדי לבלות עם אליזבת בת ה-13 ליום אחד. כמה שנים מאוחר יותר, פיליפ הוזמן להצטרף למשפחת המלוכה בטירת וינדזור בחג המולד, ועד מהרה הוא ערך בירורים דיסקרטיים אם ייחשב למחזר ראוי.

בני הזוג נישאו במנזר וסטמינסטר בשנת 1947. כאשר פיליפ מת בשנת 2021 בגיל 99, אליזבת תיארה את מותו כמותיר "ריק עצום" בחייה, לדברי בנם, אנדרו.

מספר ימי הולדת בשנה

אליזבת נולדה ב-21 באפריל 1926, אבל לפעמים הציבור נותר מבולבל ולא ידע מתי לחגוג למלכתם האהובה. לא היה יום אוניברסלי קבוע ל"יום ההולדת הרשמי" שלה, והחגיגות בעולם נקבעו לשבת הראשונה, השנייה או השלישית ביוני, לפי החלטת הממשלה באותה עת.

באוסטרליה, יום הולדתה נחגג ביום שני השני של יוני, בעוד שבקנדה צוין ביום שני ב-24 במאי, יום הולדתה של המלכה ויקטוריה, או לפני כן. רק המלכה והקרובים אליה ביותר חגגו את יום הולדתה האמיתי במפגשים פרטיים.

המלכה אליזבת (משמאל) ובעלה הנסיך פיליפ, עם ילדיהם, יורש העצר הנסיך צ'ארלס והנסיכה אן, עם שני כלביהם "שוגר" ו"קנדי, 1955 (צילום: AP)
המלכה אליזבת (משמאל) ובעלה הנסיך פיליפ, עם ילדיהם, יורש העצר הנסיך צ'ארלס והנסיכה אן, עם שני כלביהם "שוגר" ו"קנדי, 1955 (צילום: AP)

גידלה יותר מ-30 כלבים

ידוע לכל שאליזבת אהבה כלבים מזן קורגי – לפי הדיווחים, הנסיכה דיאנה כינתה את הכלבים "השטיח הנעים" של המלכה מכיוון שהם ליוו אותה לכל מקום. היו לה יותר מ-30 כלבים מסוג זה לאורך השנים. היו לה גם שני "דורגים" – הכלאות של תחש וקורגי – בשם וולקן וקנדי .

אליזבת צולמה מחבקת את אחד הכלבים עוד בשנת 1936 בגיל 10, וקיבלה קורגי בשם סוזן ליום הולדתה ה-18. הגזע הוצג למשפחת המלוכה על ידי אביה, המלך ג'ורג' השישי, בשנת 1933, כאשר קנה קורגי זכר בשם דוקי מכלבייה מקומית.

כמלכה, היא גם החזיקה מבחינה טכנית באלפי הברבורים האילמים במים הפתוחים של בריטניה, והייתה לה הזכות לתבוע את כל החדקנים, הדגונים, הלווייתנים והדולפינים, על פי חוק מ-1324.

זכתה לשיר מהביטלס

הביטלס הנציחו אותה עם השיר "Her Majesty", כינו אותה "בחורה די נחמדה" אם כי "אין לה הרבה מה לומר". השיר הקצר, ששר פול מקרטני והוקלט ב-1969, הופיע בסוף האלבום "Abbey Road".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!