דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ב בתמוז תשפ"ד 18.07.24
27.6°תל אביב
  • 24.4°ירושלים
  • 27.6°תל אביב
  • 26.9°חיפה
  • 28.0°אשדוד
  • 27.1°באר שבע
  • 37.5°אילת
  • 31.3°טבריה
  • 24.4°צפת
  • 27.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

יועץ כוח אדם בארגון הבריאות העולמי: "בלי תכנית לגיוס ושימור רופאים, איכות הטיפול בישראל בסכנה"

תומס זפאטה מתריע שמיעוט הרופאים החדשים בישראל לעומת אלו צפויים לפרוש הוא "מתכון לבעיה חמורה" | הפתרון מתחיל בהעלאת השכר: "צריך לשפר את תנאיהם של עובדי הבריאות, כדי לגייס ולשמר עובדים"

רופאים בחדר ניתוח. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: נתי שוחט/ פלאש 90)
רופאים בחדר ניתוח בישראל (צילום: נתי שוחט/ פלאש 90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

"אתם במדינת ישראל צריכים לפעול כדי לייצר מספיק רופאים שיחליפו את אלה שיצאו לפנסיה בשנים הקרובות. זה מתכון לבעיה חמורה, אלא אם תפעלו עכשיו" – כך אומר ל'דבר' תומאס זפאטה, יועץ לענייני כוח אדם רפואי ושירותי בריאות באזור אירופה של ארגון הבריאות העולמי.

תומאס זפאטה(צילום: ארגון הבריאות העולמי)
תומאס זפאטה(צילום: ארגון הבריאות העולמי)

זפאטה, שהתארח השבוע בישראל במסגרת ועידת אזור אירופה של ארגון הבריאות העולמי, הוא ממחברי דו"ח ראשון מסוגו על כוח האדם הרפואי במדינות אירופה שפרסם הארגון השבוע. הוא מציין שמדינות רבות באירופה מתמודדות עם כוח אדם מזדקן והיעדר עתודה של עובדי בריאות, אך בישראל הבעיה צפויה להיות חריפה במיוחד. "אצלכם בישראל 48% מהרופאים מעל גיל 55, כלומר, עוד כעשר שנים הם יצאו לפנסיה,", הוא מסביר, "ומהצד השני, מספר מסיימי תואר ברפואה לנפש הוא מחצית מהממוצע האירופי". 

לדבריו, ההתמודדות עם הקורונה בשלוש השנים האחרונות סיפקה הוכחה חיה לנזק שעלול להיווצר מחסור בכוח אדם רפואי מוכשר וזמין. "במהלך הקורונה התברר שמערכת הבריאות קמה ונופלת על עובדיה. בהתחלה היה קצת לחץ סביב כמות מכונות ההנשמה, אבל מהר מאוד התברר שהכמות הקריטית היא כמות העובדים. כאשר טיפולים רפואיים נדחו, זה היה בגלל מחסור בכוח אדם, כי לא היו מספיק עובדים בשביל לספק גם שירותי קורונה וגם שירותים רגילים. המחסור בכוח אדם רפואי היה קיים גם לפני הקורונה, אבל המגפה החמירה את הבעיה."

"צריך לטפל בעובדים שמטפלים בנו"

הפתרון המרכזי שזפאטה מסמן הוא שיפור תנאי העבודה, ובראשם תשלום שכר גבוה יותר, שימשוך צעירים למקצוע. "בהרבה מדינות מקצועות הבריאות אינם אטרקטיביים לצעירים", הוא אומר, "צריך לשפר את תנאיהם של עובדי הבריאות כדי לגייס ולשמר עובדים. צריך לטפל בעובדים שמטפלים בנו. כששכר האחות נמוך מדי, אחיות לא נשארות במקצוע. כשעובדי הבריאות שחוקים ועוזבים, זה משאיר יותר עומסים על העובדים שנשארו."

בעיה נוספת עליה הוא מצביע היא חוסר תכנון. "למדינות אין תכניות לכמה עובדים יהיה צריך עוד עשר שנים, ואילו הכשרות ותמריצים צריך לפתח עכשיו כדי להשיג את ההישגים העתידיים הנדרשים. חלק מהמדינות אפילו לא ידעו להגיד ב-2020, כשהתחילה הקורונה, כמה עובדי רפואה יש במדינה, כי לא אספו נתונים. זאת בעיה כי לוקח עשר שנים לייצר רופא.

 

אנחנו רואים שבמדינות עם יותר עובדי בריאות, הטיפול יותר טוב. בינתיים לישראל יש טיפול טוב למרות ההשקעה הנמוכה בעובדי הבריאות, אבל המצב הזה לא יימשך, כי שיעור גבוה של הרופאים שלכם יצאו לפנסיה. ללא תכנית לגיוס ושימור רופאים, איכות הטיפול שלכם בסכנה. 

הוא מדגיש שהכדור בסופו של דבר נמצא בידי הממשלות. "ממשלות לא שמות את כוח אדם הרפואי בסדר העדיפויות וזאת בעיה, כי מה שלא בסדר העדיפויות לא מקבל תקציבים. אבל נדרש רצון פוליטי כדי לשמר את איכות הטיפול. אתם חייבים לתכנן עכשיו, כדי למנוע קריסה בעתיד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!