דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי י"א בתמוז תשפ"ד 17.07.24
27.3°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 27.3°תל אביב
  • 26.0°חיפה
  • 27.9°אשדוד
  • 27.7°באר שבע
  • 38.9°אילת
  • 31.7°טבריה
  • 24.8°צפת
  • 27.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

מעל 400 איש נמצאו קבורים סמוך לעיר איזיום לאחר ששוחררה על ידי האוקראינים

אתר הקבורה, בו קבורים בעיקר אזרחים שטרם זוהו בקברי יחידים וקברי אחים, התגלה לאחר שאוקראינה כבשה מחדש את אזור חרקיב | זלנסקי: "בוצ'ה, מריופול ועכשיו איזיום. רוסיה חייבת לתת על כך את הדין"

אולג קוטנקו, האחראי על איתור נעדרים, מצלם את הסימנים על אחת ממצבות הקברים כחלק מנסיונות הזיהוי של החללים (צילום: AP Photo/Evgeniy Maloletka)
אולג קוטנקו, האחראי על איתור נעדרים, מצלם את הסימנים על אחת ממצבות הקברים כחלק מנסיונות הזיהוי של החללים (צילום: AP Photo/Evgeniy Maloletka)

נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, הכריז הלילה (בין חמישי לשישי) כי אתר קבורה המכיל מאותר קברים וקברי-אחים נמצא השבוע סמוך לעיר איזיום שבמחוז חרקיב, לאחר שנכבשה מחדש על ידי האוקראינים. לפי ראש שירותי המשטרה האוקראיניים, איהור קלימנקו, מרבית הגופות שייכות לאזרחים.

קברים רבים טרם נפתחו וזהויות הקבורים בתוכם עוד לא ידועות. "ההליכים הדרושים כבר החלו במקום", אמר זלנסקי, אך הוסיף כי מידע ברור וניתן לאימות, אמור להיות זמין רק מחר. בינתיים, חוקרים בודקים את הקברים עם גלאי מתכות, מחשש שיימצאו בהם חומרי נפץ.

למעלה מ-440 איש בקברי בודדים וקברי אחים

אתר הקבורה נמצא ביער מחוץ לעיר איזיום, ובין העצים היו מאות קברים, עליהם הוצבו צלבי עץ פשוטים, כאשר רובם מסומנים רק במספרים. לחוקרים הבודקים את הקברים יש אינדיקציות לכך שאחד הקברים מכיל גופות של לפחות 17 חיילים אוקראינים.

סרגיי בולווינוב, חוקר מטעם משטרת אוקראינה באזור מזרח חרקיב, אמר ל"סקיי ניוז" כי עם פשיטת הכוחות האוקראיניים לאזור, נמצא ליד איזיום אתר הקבורה המכיל למעלה מ-440 גופות. הוא תיאר את האזור בתור "אחד מאתגרי הקבורה הגדולים שנמצאו בעיר משוחררת".

חלק מהאנשים הקבורים בבורות נורו למוות, חלקם נפגעו מאש ארטילריה, מוקשים או תקיפות אוויריות ונסיבות מותם של חלק אינן ידועות. בולווינוב העיד כי רבים מהאנשים הקבורים בבור טרם זוהו.

חייל אוקראיני בודק באמצעות גלאי מתכות היתכנות של הימצאות חומרי נפץ באחד הקברים (צילום: AP Photo/Evgeniy Maloletka)
חייל אוקראיני בודק באמצעות גלאי מתכות היתכנות של הימצאות חומרי נפץ באחד הקברים (צילום: AP Photo/Evgeniy Maloletka)

אולג קוטנקו, פקיד במשרד האוקראיני שמופקד על שילוב מחדש של שטחים כבושים, אמר כי חלק ממה שהם יכולים ללמוד על הקברים, הם מבינים מסרטונים שחיילים רוסים פרסמו ברשתות החברתיות, ומעידים על כך שיש כנראה יותר מ-17 גופות בקבר. "עדיין לא ספרנו אותם, אבל אני חושב שיש יותר מ-25 או אפילו 30", אמר.

סרגיי גורודקו, תושב איזיום, אמר כי בין מאות הקבורים בקברים בודדים היו עשרות מבוגרים וילדים שנהרגו בתקיפה אווירית רוסית על בניין דירות. "את חלקם הוצאתי מההריסות במו ידיי", הוא העיד.

נחשפו "תאי עינויים בתנאים לא אנושיים"

סגן שר הפנים האוקראיני, יבהן אנין, העיד כי בבדיקה של הגורמים הרשמיים מקייב את אזור חרקיב, מאז נכבש מחדש, נמצאו מספר "תאי עינויים", לדבריו, שהחזיקו שבויים ובאסירים "בתנאים לא אנושיים לחלוטין".

לדבריו של אנין, בין המוחזקים באחד ממתקני הכליאה היו סטודנטים ממדינה אסייתית, אותה לא ציין, שנעצרו במחסום רוסי כשניסו לצאת לשטח שבשליטת אוקראינה, שם עונו וככל הנראה נרצחו.
"בוצ'ה, מריופול ועכשיו, למרבה הצער, איזיום", אמר זלנסקי בנאומו, כשהוא מתייחס לערים בהם נמצאו הרוגים אוקראינים רבים, "רוסיה משאירה אחרי מוות בכל מקום. הם חייבים לתת על כך את הדין. על העולם לחייב את רוסיה לקחת אחריות אמיתית על המלחמה הזו".

מצור שהפך לכיבוש

איזיום היתה נתונה במצור במהלך מרץ השנה, ללא אספקה של מזון, מים וחומרים לחימום. בראיון ל'דבר' סיפרה יוליה צ'רדניק, תושבת העיר שנמלטה, ש"שבועיים שתושבי העיר בלי מים ובלי אוכל. בגלל הקור, צבע העור של הילדים הפך לכחול".
היא סיפרה ש"מרכז העיר ספג הפגזות, כולל בית הספר שבו לומד בני. פארק גדול עם מזרקה מחוץ לבית הספר נמחק כליל בהפגזות. ברחובות יש גופות שעדיין לא פונו. הרוסים לא מפנים תושבים, לא לתוך גבולות השליטה שלהם, ובטח שלא לאוקראינה. היו כמה ניסיונות להביא לעיר ציוד חירום, תרופות ומזון. מתנדבים עשו את דרכם לתוך העיר תחת אש כבדה. הדברים שהם הכניסו לעיר לא מספיקים".
בסוף מרץ נכבשה איזיום על ידי הכוחות הרוסיים, ושוחררה בשבוע שעבר כחלק ממתקפת הנגד של צבא אוקראינה.
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!