דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

עובדי משרד החקלאות נגד השר והמנכ"לית: "מעולם מערכת היחסים לא הייתה כה גרועה"

במכתב חריף ויוצא דופן של יו"ר ועד עובדי המשרד מתוארת תחושה קשה ש"העובדים הפכו לבני ערובה" למטרותיו הפוליטיות של שר האוצר, ומוחים על שתיקת בכירי המשרד מול התקפות עליהם | עובדת במשרד: "מפחדים לומר את דעתנו המקצועית"

שר החקלאות עודד פורר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר החקלאות עודד פורר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מאיה רונן

פגיעה בוטה, שימוש ציני בעובדים, דרישות מופרכות, מערכת יחסים עכורה ושתיקה רועמת של שר החקלאות ומנכ"לית המשרד אל מול התקפות שר האוצר ליברמן – כך עולה ממכתב חריף ויוצא דופן שנשלח השבוע למנכ"לית משרד החקלאות, נעמה קאופמן-פס, למנהלי האגפים ול-1,500 עובדי המשרד, והגיע לידי 'דבר'.

במכתב, עליו חתום יו"ר ועד העובדים של המשרד, איל לוי, מובעת תחושת הפקרה של העובדים, שלא זכו לגיבוי מול רצף של מתקפות על המשרד מצד שר האוצר, אביגדור ליברמן. "סוד גלוי הוא שאנו עובדי משרד החקלאות מותקפים לאחרונה בכל כלי התקשורת ומעל לכל במה אפשרית על ידי שר האוצר ליברמן באופן מתלהם, בוטה, פוגעני משפיל ומאשים וזאת על לא עוול בכפינו ומבלי שנוכל להגיב כמתבקש. לעומת זאת, קברניטי המשרד (השר והמנכ"לית) אשר אמונים על כבוד העובד, רווחתו, מקצועיותו וניהולו מעדיפים לכאורה (מטעמים ברורים שלא מן העניין) לשבת ולצפות מהצד 'בהצגה הכי טובה בעיר'."

הרקע למכתב, לדברי בכירים במשרד, הוא שתיקתם של שר החקלאות עודד פורר והמנכ"לית נוכח המתקפה תחתיה הם נתונים בשבועות האחרונים על ידי שר האוצר אביגדור ליברמן. בראיון שקיים לאחרונה תקף שר האוצר את יושרתם של בכירי משרד החקלאות ואמר: "אין משרד החקלאות בישראל אלא יש משרד החקלאים. אין שם עובד בכיר אחד שאינו בניגוד עניינים".

באותו ראיון תקף שר האוצר גם את מקצועיותם של עובדי המשרד ובמיוחד של עובדי השירותים להגנת הצומח ולביקורת, כערער על שאמר: "זו יחידה לחסימת היבוא. הצליחו לגלות ג'וקים אנטי ציוניים שניתן לייבא אותם לכל מקום בעולם כי הם לא פוגעים בבריטים או בצרפתים אבל כן בציונים". עוד אמר השר: "את היחידה הזו חייבים לפרק ולבנות מחדש וזו משימה לקדנציה הבאה".

על שתיקתם של השר והמנכ"לית נוכח המתקפה נכתב: "מנכ"לית המשרד והשר בכבודו ובעצמו לא יצאו עד כה בגינוי מהדהד כנגד האשמות השווא המוטחות בנו חדשות לבקרים על ידי שר האוצר. ראש ארגון ולבטח שר ומנכ"ל נמדדים בעתות מצוקה מעין אלו". בהמשך קוראים בכירי המשרד ואנשי המקצוע לשר ולמנכ"לית לגבות את העובדים, "להוכיח אומץ, גדלות נפש, לשכב על הגדר עבור העובדים אותם הם מייצגים ומנהלים". לדבריהם "השר והמנכ"לית מעדיפים לנקוט בשיטת 'שב ואל תגיב וזאת במקרה הרע. מנגד במקרה הגרוע הם 'מתכווצים' לתוך עצמם, נושכים שפתיים, עוצמים את העיניים, אוטמים את האוזניים ונאלמים דום".

"העובדים הפכו לבני ערובה"

לטענת העובדים בשנה האחרונה נעשה בהם שימוש ציני לטובת ניגוח וקידום מטרות: "ישנה הרגשה מאוד קשה בקרב העובדים שהמשרד הפך לכלי משחק בידי קברניטיו (השר והמנכ"לית" ואילו העובדים הפכו לבני ערובה שניתן לעשות בהם ככל העולה על רוחם". במכתב הם דורשים: "אנו העובדים חייבים להישאר 'מחוץ למשחק, ומחוץ לכל ה'שטיקים' ולבטח לא אמורים לשמש ככלי ניגוח לקידום מטרות כאלה ואחרות של שר כזה ואחר."

עובדים בכירים במשרד החקלאות מדווחים על תרעומת בקרב עובדים ואנשי מקצוע בכל הדרגים. לדבריהם גורמי המקצוע במשרד מושתקים כשהם מציגים נתונים או עמדות השונות מעמדותיהם של השר והמנכ"לית.

דוגמה לכך, אומרים גורמים במשרד, מהווה דו"ח של החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות שהתפרסם לקראת דיוני תקציב 2021-2022. הדו"ח שעסק בבחינת חלופות לרפורמה במדיניות החקלאית, זכה לכינוי "הדו"ח הגנוז", שכן הוא מעמיד את מדיניות השר פורר באור שלילי ואף מהווה אישוש לאמיתותן של הסכנות הטמונות במדיניות זו, מהן מזהיר המגזר החקלאי לאורך המו"מ על הרפורמה. עוד מדווחים עובדים, ביניהם בכירים במשרד, על דרישה לגבות אמירות של השר והמנכ"לית שלא על דעתם ואף מנוגדות לעמדתם המקצועית.

עובדת במשרד: "מפחדים לומר את דעתנו המקצועית"

עובדים בדרגים שונים במשרד מספרים על אווירה קשה ויחסי עבודה עכורים. "מעולם מערכת היחסים בין השר והמנכ"לית לבין העובדים והמנהלים (כאן אצלנו במשרד) לא היתה כה גרועה כמו עתה, וכל זאת בשנה אחת בלבד", נכתב.

אשת מקצוע שבקשה לשמור על עילום שם מחשש לפגיעה אמרה ל'דבר': "העבודה פה נעשתה בלתי נסבלת. האווירה נהייתה מאוד לא נעימה. אנחנו מפחדים לומר את דעתנו המקצועית. מי שאומר משהו שלא מוצא חן בעיני המנכ"לית מסתבך."

במכתב מדווח על "יחס מזלזל, יחס לא מכבד ולא מכובד, ישנם לא מעט איומים מרומזים שלא יכירנו מקומו. המשרד הפך ממודר כתוצאה מהרגשת "פרנויה" מצד הקברניטים וישנן דרישות לא ברורות אשר לא נראו במחוזותינו מעולם".

משרד החקלאות: "קולות מכפישים ושוליים, עובדי המשרד מקבלים תמיכה, גיבוי והערכה"

תגובת משרד החקלאות: "המשרד בתנופת עשייה, עובד ומתפקד לשירות כלל אזרחי מדינת ישראל. עובדי המשרד הינם אנשי מקצוע ומקבלים תמיכה, גיבוי והערכה רבה מהשר והמנכ"לית בכל יום. דלת השר והמנכ"לית פתוחה בפני כל עובד. קולות מכפישים ושוליים שלא מייצגים את התחושה הרווחת לא ירפו את ידינו."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!