דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי י"א בתמוז תשפ"ד 17.07.24
27.8°תל אביב
  • 26.9°ירושלים
  • 27.8°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 28.7°אשדוד
  • 27.4°באר שבע
  • 33.6°אילת
  • 28.1°טבריה
  • 26.0°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מגזין דבר

מנחלת בנימין לים. ברגל

פארק המסילה (צילום: IReeb/ויקימדיה)
פארק המסילה בתל אביב. "אנחנו מקווים שיהיה יותר צל, אבל חוץ מזה הפארק מושלם" (צילום: IReeb/ויקימדיה)

פארק המסילה בשכונת נווה צדק בדרום תל אביב נפתח באופן מלא לאחרונה, והתושבים נהנים מהריאה הירוקה שעד לפני שנים ספורות הייתה חניון מפויח: "הפארק הוא אוויר לנשימה. אתה תוהה איך לא השתלטו עליו כרישי נדל"ן – ואיזה כיף שלא"

אור גואטה

בין רחוב נחלת בנימין לרחוב קויפמן בתל אביב, על שטח שעד 2019 שימש חניון אפור וצפוף שמירר את חיי הנהגים והולכי הרגל בסביבה, נבנה פארק המסילה. את המכוניות החליפו בתי קפה, שליחי וולט (שהמחסן הראשי שלה נמצא לצד הטיילת), צעירים שרצים בלי חולצה או רוכבים על אופניים, זוגות וחבורות של ישראלים ותיירים שיושבים על הדשא לפיקניקים בכל שעות היום, חברים ששותים בירה על הספסלים, עגלות תינוק שמובלות בידי זוגות צעירים או סבים וסבתות. הפארק בשכונת נווה צדק נפתח באופן חלקי באוקטובר 2020, ולאחרונה הוכרז שנפתח לחלוטין.

"לפני שהוקם הפארק, היינו הולכות לים כדי לשבת במקום רגוע" (צילום: אור גואטה)
"לפני שהוקם הפארק, היינו הולכות לים כדי לשבת במקום רגוע" (צילום: אור גואטה)
בקורקינט או באופניים (צילום: אור גואטה)
בקורקינט או באופניים (צילום: אור גואטה)

לשם "פארק המסילה" יש הסבר היסטורי: הוא נבנה על יסודות מסילת הרכבת העות'מאנית מיפו לירושלים שפעלה מספטמבר 1892 ועד מאי 1948. על יסודות הקצה השני של המסילה, נחנך כבר לפני עשור פארק באותו השם בירושלים. אלא שבתל אביב, את המסילה ההיא עתידה להחליף מסילת הרכבת הקלה "דנקל" שתעבור מתחת לפארק.

מסילת הרכבת העות'מאנית ב-1946 (מימין), ותחנת הרכבת אליפלט של דנקל (צילומים: זולטן קלוגר/לעמ, אור גואטה)
מסילת הרכבת העות'מאנית ב-1946 (מימין), ותחנת הרכבת אליפלט של דנקל (צילומים: זולטן קלוגר/לעמ, אור גואטה)

"תחושה של חופש"

את שני צדי הפארק, שאורכו 1.3 קילומטרים ושטחו כ-26 דונם, מעטרים בפסיפס מגוון מבני תעשייה ישנים, בניינים חדשים שדחקו החוצה חלק מתושבי השכונה הוותיקים, מבנים לשימור שהוסבו למתחמי משרדים או בילוי, ובמקבצים בנקודות שונות, כמו חניוני רכבים צפופים, מסודרים בשורות עשרות אופניים וקורקינטים.

מבני תעשייה ישנים לצד בניינים חדשים (צילום: אור גואטה)
מבני תעשייה ישנים לצד בניינים חדשים (צילום: אור גואטה)
"היה חסר ירוק בשכונה" (צילום: אור גואטה)
"היה חסר ירוק בשכונה" (צילום: אור גואטה)
ואי אפשר בלי שליחי וולט (צילום: אור גואטה)
ואי אפשר בלי שליחי וולט (צילום: אור גואטה)

"זה פרויקט נהדר, היה חסר ירוק בשכונה", אומרים עופר ואבי (שהעדיפו להזדהות בשמותיהם הפרטיים בלבד), צעירים שחיים בשכונה כבר 4 שנים. "ביום כיפור היה פה מדהים. מלא אנשים ואווירה מיוחדת. עכשיו הוסיפו גם צל ומתקני כושר. אנחנו מקווים שיהיה יותר צל, אבל חוץ מזה הפארק מושלם".

"זה הדבר הכי טוב שקרה לעיר הזאת", אומרות לילך, דנה ונעם (שהעדיפו גם הן להזדהות בשמותיהן הפרטיים בלבד). "לפני שהיה את זה, היינו הולכות לים כדי לשבת במקום רגוע, שהוא גם קרוב. מטר מהפארק עדיין יש הומלסים, אבל דרום תל אביב נהייתה פחות סלאמס". נעם מספרת שכיום היא יכולה לטייל עם הכלב שלה בלי שיפחד מהמכוניות שעוברות לידו, ו"באופן כללי יש תחושה גדולה יותר של חופש".

הגרפיטי הגיע גם לכאן (צילום: אור גואטה)
הגרפיטי הגיע גם לכאן (צילום: אור גואטה)
"הכול נגיש יותר" (צילום: אור גואטה)
"הכול נגיש יותר" (צילום: אור גואטה)

לדנה ולנעם יש רכבים, אבל הן מספרות כי הן כבר כיום משתמשות בהם פחות בתוך העיר, "הכל נגיש יותר", אומרת דנה, "עד עכשיו אם הייתי רוצה ללכת לים עם הבן שלי זו הייתה נסיעה באוטו למרחק יחסית קצר, עכשיו אני פשוט הולכת עם העגלה, זה הרבה יותר נעים".

לקראת ההגעה למתחם התחנה, שאיכלס עד לפני 75 שנה קטרי פחם ודיזל, ניצבת המחליפה שלו למאה הנוכחית, חשמלית, יעילה ותת-קרקעית: תחנת רכבת אליפלט של הרכבת הקלה.

"הפארק הזה הוא אוויר לנשימה. אתה תוהה איך לא השתלטו עליו כרישי נדל"ן, ואיזה כיף שלא", אומרת הלל רוזמן (31), אחות בבית החולים איכילוב שיושבת עם בן זוגה, רן, סמוך לבית קפה באחת הפינות המוצלות בפארק, "הוא גם מחבר אותנו לעיר, במסלול הליכה או רכיבה על האופניים בלי לפגוש כביש וגם יש כל כך הרבה ירוק שכיף לשבת ולנשום אותו. הוא בהחלט הפך את האזור להרבה יותר נעים ובטוח ממה שהיה".

הלל רוזמן בפארק. "יש כל כך הרבה ירוק שכיף לשבת ולנשום אותו" (צילום: אור גואטה)
הלל רוזמן בפארק. "יש כל כך הרבה ירוק שכיף לשבת ולנשום אותו" (צילום: אור גואטה)

הדרך הנעימה מסתיימת ברחוב קויפמן הפקוק שמפריד בינה לבין הים, שאמנם מחזירה אותנו לפיח המציאות, אבל גם מעידה על תכנון עירוני שלא מתמסר לפופולריות. פה זו לא תעלת בלאומילך, הכל מתוכנן עד לפרט האחרון. גם הטבע הוא עירוני.

"יותר אנשים יכולים לזוז ברגל וברכבת מאשר על כביש"

עבור מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו ומחזיקת תיק התחבורה בעיר, המדיניות המוצהרת היא הגברת היכולת ללכת ברחובות תל אביב בצורה נעימה ובטוחה, והדרך לשם בהכרח עוברת בצמצום הדרכים לרכב הפרטי.

"צריך לקחת כמה שיותר צירי תנועה שלא משרתים את ייעודם כיום, כמו מסילה עות'מאנית, מזח, צירי כביש שלא ממלאים את ייעודם המקורי או מקומות נוספים שאפשר למתן בהם את התנועה, כדי לעשות מזה משהו לטובת הציבור", אומרת להבי. "זה נכון שעבודות בנייה יכולות להפריע, אבל התוצר הסופי מתקבל בברכה על ידי כולם".

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו ומחזיקת תיק התחבורה. "צריך לקחת כמה שיותר צירי תנועה שלא משרתים את ייעודם כיום, ולעשות מזה משהו לטובת הציבור" (צילום: ינאי יחיאלי)
מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו ומחזיקת תיק התחבורה. "צריך לקחת כמה שיותר צירי תנועה שלא משרתים את ייעודם כיום, ולעשות מזה משהו לטובת הציבור" (צילום: ינאי יחיאלי)

להבי מסבירה שתכנון הפארק היה חלק מתא/5000. לפי התוכנית, ציר המסילה היה אמור להפוך מציר תחבורתי לרכבי כביש בלבד – לציר תלת-שכבתי, שבו יש רכבת תחתית, מעליה כביש, ובשכבה העליונה פארק. "כשהגענו לשלב הביצוע, הבנו שהשכבה האמצעית תעלה חצי מיליארד שקלים, אז החלטנו לבטל את הכביש ולהשאיר רק את הפארק והמסילה".

הפארק באמת יכול להוות תחליף אמיתי לרכב הפרטי מבחינת חיבור יעיל ונוח בין מקומות מרכזיים?
"כן. הוא מהווה קישוריות מכיכר המושבות, אזור מאוד אורבני, דרך צירים חשובים כמו נחלת בנימין, הרצל, ועד למתחם התחנה והרברט סמואל. זה מאפשר חיבוריות מאוד טובה ברכיבה ובהליכה בציר מזרח-מערב בחלק מאוד חשוב של העיר".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!