דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ט בסיון תשפ"ד 05.07.24
26.8°תל אביב
  • 22.5°ירושלים
  • 26.8°תל אביב
  • 25.6°חיפה
  • 27.3°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 36.4°אילת
  • 29.6°טבריה
  • 21.2°צפת
  • 26.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

סכך כהלכתו: כפות תמרים ממטעי הערבה התיכונה יחולקו לסוכות ברחבי הארץ

ברשות הטבע והגנים מזהירים מכריתת ענפים לא מבוקרת שתפגע בטבע | הרב שלמה עמאר והרב יונה מצגר: "קיים איסור הלכתי לסכך בענפים שנלקחו בגניבה" | קק"ל ורשויות מקומיות ואזוריות ברחבי הארץ מחלקות סכך לתושבים

כפות תמרים מהערבה (צילום: הילה אלבז, הערבה התיכונה)
כפות תמרים מהערבה (צילום: הילה אלבז, הערבה התיכונה)
מאיה רונן

משלוחים אחרונים של כפות תמרים יצאו ביום שישי במשאיות ממטעי התמר בערבה התיכונה, ויחולקו לטובת סכך לסוכות ברחבי הארץ. את כפות תמרי המג'הול קוטפים רק מעצים בוגרים ורק לאחר שהסתיים גדיד התמרים.

הילה אלבז, חקלאית ממושב חצבה, מספרת, "כפות התמרים מהמטע שלנו מיועדים בעיקר לסוכות באזור גוש עציון, אנו שמחים שכפות התמרים מהערבה יהיו חלק משמחת החג אצל מאות משפחות בישראל, ושולחים לכולם ברכת חג סוכות שמח ובריא, בתקווה לאחדות בעם ישראל".

"אנו שמחים שכפות התמרים מהערבה יהיו חלק משמחת החג אצל מאות משפחות בישראל" (צילום: הילה אלבז, הערבה התיכונה)
"אנו שמחים שכפות התמרים מהערבה יהיו חלק משמחת החג אצל מאות משפחות בישראל" (צילום: הילה אלבז, הערבה התיכונה)

מידי שנה לקראת חג הסוכות נגרם נזק כבד לעצים ושיחים בטבע הישראלי. פקחי רשות הטבע והגנים הגבירו את הפיקוח וההסברה לקראת חג הסוכות כדי למנוע פגיעה בעצים ובשיחים לצורך השגת ארבעת המינים וסכך לסוכות. הנפגעים העיקריים הם עצי התמר, שכפותיהם משמשים כסכך ושיחי ערבה שמצויים לצד חלק מנחלי ישראל. אלבז מציינת כי במטע מורידים מכל עץ תמר בוגר כ-20 כפות תמר

פקחי הרט"ג מדווחים על כריתת ענפים לא מבוקרת, תוך פגיעה ורמיסה של עצים ושיחים סמוכים, זאת על אף שלטי האזהרה וההסברה הנמצאים על העצים ובקרבתם. לדבריהם, חלק גדול מהעצים הפגועים אינו מצליח להשתקם, לחלקם לוקח שנים להצמיח ענפים חדשים וקיימת סכנה להיכחדות מינים אלו מאזורים שלמים בארץ.

הרבנים הראשיים לישראל לשעבר, הרב שלמה עמאר והרב יונה מצגר, קבעו בשעתם שקיים איסור הלכתי לסכך בענפים שנלקחו בגניבה, ושאין לברך על ארבעת המינים שמקורם בגניבה. עוד קבעו הרבנים איסור על פגיעה בעצים בניגוד לחוק. פסיקתם קובעת שיש להימנע מלרכוש סכך או ארבעת המינים ממי שיש חשד שהשיג את סחורתו ללא היתר, בניגוד לחוק ותוך פגיעה בטבע.

"יש להימנע מלרכוש סכך ממי שיש חשד שהשיג את סחורתו ללא היתר, בניגוד לחוק ותוך פגיעה בטבע" (צילום: הילה אלבז, הערבה התיכונה)
"יש להימנע מלרכוש סכך ממי שיש חשד שהשיג את סחורתו ללא היתר, בניגוד לחוק ותוך פגיעה בטבע" (צילום: הילה אלבז, הערבה התיכונה)

ברשות הטבע והגנים מזכירים ששיחי הערבה, ההדס ועץ התמר הם ערכי טבע מוגנים על פי חוק והפגיעה בהם אסורה. פיתוח ובנייה של יישובים, תשתיות וירידה בכמויות המים בנחלים הביאו בשנים האחרונות לצמצום מספרם של הערבות וההדסים בטבע הישראלי. פקחי הרשות אוכפים בחומרה את האיסור לפגיעה במינים אלה, בעיקר בקרב עבריינים המתפרנסים מקטיף ומכירה של ערכי הטבע המוגנים. העונש על קטיף לא חוקי נע בין קנס של מאות שקלים ועד להעמדה לדין בבית משפט.

רשויות מקומיות ואזוריות ברחבי הארץ חילקו סכך לתושבים במהלך השבוע האחרון. גם הקרן הקיימת לישראל הקימה עמדות לחלוקת סכך לציבור ביערות ברחבי הארץ.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!