דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ז בסיון תשפ"ד 03.07.24
27.3°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 27.3°תל אביב
  • 27.3°חיפה
  • 27.9°אשדוד
  • 25.9°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 28.0°טבריה
  • 24.5°צפת
  • 27.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

האינפלציה בארה"ב עלתה ב-8.2%, השכר נשחק ב-3%

מדד המחירים עלה בספטמבר ב-0.4%, לעומת צפי של 0.2% בלבד | השווקים הגיבו לפרסום מדד המחירים בירידות חדות, אך הבורסה ננעלה בעלייה של 2.83%

אינפלציה בארה"ב: אדם עושה קניות בג'קסון מיסיסיפי, אוקטובר 2022 (AP Photo/Rogelio V. Solis)
אינפלציה בארה"ב: אדם עושה קניות בג'קסון מיסיסיפי, אוקטובר 2022 (AP Photo/Rogelio V. Solis)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

האינפלציה השנתית של ארה"ב ירדה ל-8.2%,  עשירית אחוז מעל לתחזיות, כך מדווח היום (חמישי) משרד העבודה והסטטיסטיקה בארה"ב. מדד המחירים עלה ב-0.4% בחודש ספטמבר, כשעליות מחירים במזון, דיור, ושירותי תחבורה ובריאות, האפילו על ירידה של 2.1% במחירי האנרגיה.  

ב-12 החודשים האחרונים  עלו מחירי האנרגיה ב-19.8%, ומחירי המזון ב-11.2%. הירידה במחירי האנרגיה בחודש ספטמבר ממשיכה את מגמת הירידה שהחלה בחודש יולי.  מדד מחירי הליבה, שאינו כולל אנרגיה ומזון, עלה ב-6.6% ברמה שנתית (ספטמבר עד ספטמבר), עלייה של 0.3% ביחס לנתון מאוגוסט האחרון. העלייה במחירי הליבה עלתה על התחזיות ומצביעה על הימשכות הלחצים האינפלציוניים. 

מדד הדיור, שעלה ב-0.7% בחודש השני ברציפות, אחראי לחלק ניכר מהעלייה במדד הליבה, אולם מבקרים טוענים שחלקו במדד הליבה מוערך יתר על המידה, בגלל שהוא מבוסס על השכירות בעוד שרובם המוחלט של האמריקאים חיים בבתים בבעלותם.  

עליות המחירים עקפו את השכר 

עוד פרסם משרד העבודה והסטטיסטיקה בארה"ב, כי עליית המחירים שחקה את המשכורות ב-0.1% נוספים בחודש ספטמבר וב-3% ברמה שנתית. כלומר, עליות המחירים עקפו את עליות השכר. עד כה, העלאות הריבית החדות והעקביות לא הצליחו לבלום את האינפלציה. 

פול קרוגמן, כלכלן זוכה פרס נובל, והפרשן הכלכלי שהניו-יורק טיימס, ביקר בסדרת ציוצים את הציפייה להעלאת הריבית. הוא ציין שבניגוד לאינפלציה בשנות ה-80, שהייתה קשורה לציפיות, האינפלציה הנוכחית נובעת מבעיות אספקה שהעלאות ריבית פחות יעילות בפתרונן. 

עוד קרוגמן כתב שהשפעת העלאות הריבית על שווקי הדיור והעבודה אינה מיידית. כלומר העובדה שהשווקים הללו עוד לא נרגעו לא אומרת שהעלאות הריבית אינן יעילות ושכדאי להמתין עם העלאת ריבית חדה נוספת. 

התוצאות המאכזבות מהוות מכה לממשל הדמוקרטי בראשות ביידן לקראת בחירות הביניים. הדמוקרטים הנתונים למתקפות חוזרות ע"י נציגי המפלגה הרפובליקנית, המטילים את האשמה על עליות המחירים על המדיניות הכלכלנית המרחיבה של הדמוקרטים.   

השווקים הגיבו לדו"ח האינפלציה החודשי בירידות שערים חדות במהלך היום, אך הראו מגמה הפוכה בסוף היום. מדד S&P 500 ננעל בעלייה של 2.6%, מדד נאסד"ק כללי עלה ב-2.23% ומדד הדאו-ג'ונס התחזק ב-2.83%. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!