דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ב בתמוז תשפ"ד 18.07.24
30.5°תל אביב
  • 31.2°ירושלים
  • 30.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 30.4°אשדוד
  • 34.0°באר שבע
  • 42.3°אילת
  • 35.1°טבריה
  • 31.3°צפת
  • 32.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

רק 4 מפלגות הסכימו להתחייב שלא לפגוע בחקלאות

ארגוני המגדלים דורשים מהמפלגות להסכים על 7 קווי יסוד להסכמים הקואליציוניים שנוגעים לחקלאות הישראלית | יו״ר התאחדות חקלאי ישראל: "לתקן את מה שדרוש ברפורמה בחקלאות, בקרקעות ובפשיעה החקלאית"

קונה ירקות בשוק תלפיות בחיפה. למצולמת אין קשר לכתבה (צילום: שיר תורם/פלאש90)
קונה ירקות בשוק תלפיות בחיפה. למצולמת אין קשר לכתבה (צילום: שיר תורם/פלאש90)
מאיה רונן

מסמך ובו דרישות לחיזוק החקלאות נשלח היום (ראשון) לכל המפלגות המתמודדות בבחירות הקרובות תחת הכותרת "בבחירות הקרובות מצביעים רק למי שהחקלאות והייצור המקומי חשובים לו".

4 מפלגות הסכימו לחתום על המסמך: מרצ, העבודה, ש"ס והמחנה הממלכתי. מפלגת 'יש עתיד' השיבה בתגובה שכתבה מצע משלה לעתיד החקלאות ואילו ח"כים מהליכוד סרבו להתחייב על קווי יסוד בתחום החקלאות ובטחון המזון.

המסמך שנכתב על ידי "מגן חקלאות ישראל" וארגוני המגדלים, מפרט 7 קווי יסוד להסכמים הקואליציוניים שנוגעים לחקלאות הישראלית. המפלגות התבקשו להתחייב על נושאים בסיסיים שקשורים להמשך קיומה של חקלאות מקומית כבסיס לביטחון המזון של  ישראל.

קווי היסוד שעליהם התבקשו המפלגות להתחייב:

  1. תוכנית אסטרטגית ארוכת שנים לחיזוק החקלאות: כניסה לשיח פתוח עם ההנהגה החקלאית על רפורמה ארוכת טווח, תוכנית אסטרטגית לחקלאות הישראלית, שתגדיל ותחזק את מספר החקלאים והשטחים המעובדים.
  2. מדיניות יבוא: הורדת מכסים תעשה בהתאמה לחוסר ביצור המקומי ורק כחלק מתוכנית מעבר לתמיכות ישירות שיאפשרו לחקלאים להתאים את הגידולים ותאפשר תחרות.
  3. סבסוד מחירי המים ועלויות העובדים לשם השוואת עלויות הייצור והסבסוד בארצות הייבוא, על מנת לעמוד בתחרות.
  4. עידוד השקעות הון והשקעות במחקר ופיתוח.
  5. עידוד השקעות לקידום דור חדש בחקלאות.
  6. הורדת מחירי הפירות והירקות על ידי טיפול בפערי התיווך ובחוסר האיזון בשרשרת הערך, בין היתר על ידי יצירה של שוק סיטונאי ומרכזי מכירה ישירה.
  7. שמירה על תכנון ארוך טווח ועל פיקוח מחירים בענפי החלב וההטלה, על מנת שהצרכן הישראלי ימשיך ליהנות מזמינות של מגוון מוצרי חלב ועוף.

72% מהישראלים: להשקיע יותר משאבים בחקלאות המקומית

רוב התוצרת החקלאית שצורכים הישראלים היא מתוצרת מקומית. יחד עם זאת, בשנים האחרונות ניתן להבחין בירידה בכמות השטחים המעובדים, סגירה של בריכות דייג ועלייה מתמדת בגיל הממוצע של החקלאים.

אם בעבר הגדירו מצעי המפלגות את החקלאות כנכס לאומי, הרי שבשנים האחרונות הולכת ונעדרת החקלאות מהשיח טרום הבחירות. על פי סקר שערך מכון סמית עבור 'מגן חקלאות ישראל' בנובמבר 2021, 72% מהציבור הישראלי סבור שעל הממשלה להשקיע יותר משאבים בייצור חקלאי מקומי. עוד עולה מהסקר שהציבור מזהה את החקלאות הישראלית כבעלת תפקיד חשוב בשמירה על בטחון המזון וייצור מקומי של מזון נגיש וטרי במציאות של משבר אקלים עולמי בשגרה ובחירום. מרבית הנשאלים קושרים בין חקלאות לשמירה על ההתיישבות בפריפריה כמקור פרנסה מרכזי, שמירה על השטחים הירוקים והנוף ושמירה על קרקעות המדינה מהשתלטות עוינת.

מ'מגן חקלאות ישראל' נמסר: "מאחר וכולם אוהבים לחבק את החקלאים ואת ההתיישבות לפני הבחירות, רצינו לראות איזו מפלגה מוכנה גם להתחייב ולחתום על הדרישות שלנו. פנינו לכל המפלגות שלפי הסקרים ירכיבו את הממשלה הבאה. להפתעתנו קיבלנו גם תשובות שליליות ממפלגות שהחקלאות וחיזוק ההתיישבות דווקא מככבות במצע שלהן. אנו קוראים לציבור לעשות אחד ועוד אחד ולהצביע רק למפלגה שמוכנה להתחייב בפני החקלאים.

יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים, עמית יפרח: "אנו תומכים ומגבים את המסמך שמטרתו התחייבות המפלגות לתקן את מה שדרוש ברפורמה בחקלאות, בקרקעות, בפשיעה החקלאית ולסמן את הכיוון לממשלה הבאה. אנו כמובן נעקוב ונדרוש את מילוי ההבטחות למרחב הכפרי. לאחר השנה האחרונה שעברנו, נתנו דגש רב על הקשר והמחויבות של המפלגות בכדי להבטיח את עתידה של החקלאות והייצור המקומי וההתיישבות העובדת".

ממפלגת 'יש עתיד' נמסר: "מפלגת 'יש עתיד' רואה בחקלאות ערך ציוני מרכזי ובעל חשיבות עליונה. לכן 'יש עתיד' כתבה מצע רחב ומפורט בנושא המרחב הכפרי כולו והחקלאות בפרט. המצע וההתייחסות המפורטות שלנו נמצאים באתר המפלגה. לא חתמנו על המסמך מכיוון שהוא עוסק בנקודות מאוד ספציפיות, כשהמצע שלנו הוא הרבה יותר רחב ומפורט. אנחנו מזמינים את הציבור להיכנס לאתר שלנו ולעיין במצע".

מהליכוד לא התקבלה תגובה עד כה.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!