דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ג בתמוז תשפ"ד 19.07.24
30.5°תל אביב
  • 30.8°ירושלים
  • 30.5°תל אביב
  • 29.4°חיפה
  • 30.6°אשדוד
  • 34.6°באר שבע
  • 41.2°אילת
  • 35.1°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 32.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2022

בחירות בג'סר א-זרקא: "אנחנו אזרחיות ישראל. לא ניתן לבן גביר להרכיב ממשלה עם קריאות גזעניות"

ביישוב שמתמודד עם מקרי רצח ואלימות בתקופה האחרונה, אפשר למצוא מצביעים למפלגות כמעט מכל הקשת הפוליטית - מבל"ד ועד הליכוד | חמיס עמאש: "כשקורה משהו בקו הירוק כולם רצים, מה איתנו? לא שמים לב אלינו, ולא שואלים עלינו שום דבר"

שורוק עמאש (מימין), דוחא עמאש וניבל אבושאם. "נמאס לי לראות כל פעם את הפוליטיקאים אומרים ומדברים ולא דואגים לנו" (צילום: הדס יום טוב)
שורוק עמאש (מימין), דוחא עמאש וניבל אבושאם. "נמאס לי לראות כל פעם את הפוליטיקאים אומרים ומדברים ולא דואגים לנו" (צילום: הדס יום טוב)
יניב שרון
הדס יום טוב

"היום יבואו חברי כנסת, אבל כל השבוע הזה אף אחד לא היה", אומר וויסאם ג'ורבן, מחוץ לקלפי בג'סר א-זרקא. וויסאם ואחמד ג'ורבן, שעומד לצדו, הם קרובי משפחתו של זהאי ג'ורבן, הנער שנורה ביום שבת האחרון בכפר.

ג'סר הוא אחד היישובים העניים והצפופים בישראל, ובחודשים האחרונים עלה לכותרות בגלל ריבוי מקרי רצח ואלימות. הממשלה האחרונה העבירה תכנית סיוע מיוחדת לכפר, מהלך חסר תקדים בו הממשלה מעבירה סיוע ליישוב ספציפי. התכנית כללה את הרחבת השטח המוניציפלי, ובניית מאות דירות.

פרלמנט בג'סר א זרקא (צילום: הדס יום טוב)
פרלמנט בג'סר א זרקא (צילום: הדס יום טוב)

וויסאם מצביע למרצ. "אני חושב שהם בסדר, לא גזענים. אינשאללה יעברו. מקווה שיממשו את התכנית להרחיב את שטח היישוב". אחמד מצביע לבל"ד. "הם הכי נורמאליים. טיבי רק מוכר שטויות. המפלגות הערביות מתעסקות בפלסטינאים. שכחו לגמרי מאיתנו. לכן אנשים פה מצביעים לליכוד בכלל".

חמיס עמאש, מצביע לנתניהו. "אין עליו. פה בכפר הוא יקח. פה מצב חירום כבר שבוע" הוא אומר. "קורה משהו בקו הירוק כולם רצים, מה איתנו? לא שמים לב אלינו ולא שואלים עלינו שום דבר".

חמיס עמאש (עומד, במרכז) וויסאם גורבאן (משמאל) (צילום: הדס יום טוב)
חמיס עמאש (עומד, במרכז) וויסאם גורבאן (משמאל) (צילום: הדס יום טוב)

"זה שקר שמצביעים פה הרבה לליכוד" אומר סאד עמאש (35),אח מוסמך שעובד גם בתל אביב וגם בכפר, פעיל במטה של רע"מ. "הרוב זה או רע"מ, שלדעתי יהיו הרוב פה בכפר אחרי השנה האחרונה, או בלד וחדש תעל".

"אני מתנדב ממש מההתחלה, כי אני מאמין שצריך להשתתף בפוליטיקה הישראלית" הוא מסביר. "אם אתה רוצה זכויות אתה צריך להשתתף בקבלת החלטות".

סאד עמאש. "רע"מ הצליחה להשיג דברים שמעולם לא חלמנו עליהם" (צילום: הדס יום טוב)
סאד עמאש. "רע"מ הצליחה להשיג דברים שמעולם לא חלמנו עליהם" (צילום: הדס יום טוב)

לדבריו רע"מ הביא הישגים אמתיים לתושבי המקום. "רע"מ הצליחה להשיג דברים שמעולם לא חלמנו עליהם, 200 מיליון שקל לתכניות לג'סר. תכניות לקידום של החברה, גם מבחינה תיירותית, תשתיות. הגיע הזמן שנתחיל להרגיש כמו אנשים".

"תכנית ה-200 מיליון לג'סר היא מ-2013. רק עכשיו יישמו את זה כי היינו בשולחן מקבלי ההחלטות. חייבים שזה ימשיך."

מוחמד עמאש, (27) נהג משאית, מצביע ללפיד. "הוא הולך בדרך הנכונה, עושה טוב לכולם. אני מעדיף להצביע למפלגה גדולה שיש בה את כולם. אני מאמין לו. אני רואה שהיה פה השקעה בכפר בממשלה האחרונה, וחשוב לי להוריד את הימנים מהשלטון, שלא יהיו גזענים כמו ביבי ובן גביר בשלטון".

עבד עמאש (52) איש עסקים, בעל חנות למוצרי חשמל בג'סר הצביע לבל"ד בגלל הערכתו לסמי שחאדה. "אני לא מצפה ממנו לעשות" או מסביר, "אני מצפה מהמדינה לעשות. המדינה אחראית על המצב, כבר 20 שנה מזניחים פה. חבר כנסת אחד לא יכול לשנות. אני מאמין במה ששחאדה אומר".

עבד עמאש. "אני כועס על חוקים, על אי משילות בזדון, על זה שאין פה משטרה ואין פה חוק. המצב הזה מכעיס אנשים, והוא מוציא אותם לקלפי" (צילום: הדס יום טוב)
עבד עמאש. "אני כועס על חוקים, על אי משילות בזדון, על זה שאין פה משטרה ואין פה חוק. המצב הזה מכעיס אנשים, והוא מוציא אותם לקלפי" (צילום: הדס יום טוב)

עמאש מספר שהחודש האחרון משפיע מאד על התושבים. "אני מאוד כועס וככה מרגישים הרבה אנשים. אני כועס על חוקים, על אי משילות בזדון, על זה שאין פה משטרה ואין פה חוק. המצב הזה מכעיס אנשים, והוא מוציא אותם לקלפי. אני מצפה שיגיעו לחמישים אחוז פלוס. לשלושת המפלגות יש נציגים טובים".

לדבריו, אם הייתה מפלגה משותפת אחת היו באים פחות להצביע. "זה שהתפצלו זה מביא יותר אנשים לקלפי ויראו את זה בתוצאות. נהייתה תחרות, וזה משפיע. כל ח"כ יותר מתאמץ."

עלייה רואן. "הכפר מוזנח מאוד, אנשים מצפים לתוכניות ולפיתוח" (צילום: הדס יום טוב)
עלייה רואן. "הכפר מוזנח מאוד, אנשים מצפים לתוכניות ולפיתוח" (צילום: הדס יום טוב)

עלייה ריאן (57), עובדת ניקיון במשרדים בחדרה, אומרת ש"מה שקורה בג'סר מוציא אנשים החוצה. אנשים רוצים שקט, רוצים לחיות. לגדל את הילדים בכבוד. בילדות שלי היה יותר כבוד. ערבים ויהודים חיו ביחד. היום יש הרבה יותר קיצונים, וזה מדאיג אותי."

ריאן גרה ליד המרינה, בה נעשות עבודות שיפוץ. "הכפר מוזנח מאוד, אנשים מצפים לתוכניות ולפיתוח. אני מקווה שזה יקדם את הכפר, אבל האמת היא שאני לא יודעת אם אני מאמינה בזה".

דוחא עמאש (31), ניבל אבושאם (22), שורוק עמאש (22) הצביעו למפלגת מרצ. "אנחנו לא ניתן לבן גביר להרכיב ממשלה עם קריאות גזעניות נגד ערבים" אומרת דוחא. "אנחנו אזרחיות ישראל, מאמינות בדו קיום ושותפות. אנחנו רוצות להרגיש שייכות. אני עובדת ומתפרנסת כאן. אנחנו רוצות להקים משפחה ולחיות בביטחון".

דוחא עובדת בתור נציגת מכירות, כלל לא רצתה להצביע עד שהשתכנע בעקבות משדרי חדשות ופרסומות. "אני מאמינה שמפלגות ערביות לא נותנות לי כלום. במשך כל השנים היו אותם אנשים, לא השתנו, הם לא עושים כלום ולא מקדמים את החברה הערבית. אין פה את הנציגים שלהם, רק בזמנים של הבחירות או אם יש מישהו שחלילה נרצח. בגלל זה החלטתי להצביע למרצ."

"נמאס לי לראות כל פעם את הפוליטיקאים אומרים ומדברים ולא דואגים לנו", מוסיפה ניבל, "אני מקווה שנראה משהו חדש, שישפיע עלינו לטובה"

"אני רוצה לראות שינוי פה בכפר וגם במדינה" אומרת שורוק. "יש פה מקום ממש מקסים שאני רוצה שיתפתח".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!