דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

בריטניה העלתה את הריבית ב-0.75%, הזינוק החד ביותר מאז 1989

אחרי העלאת הריבית בארה"ב, הבנק המרכזי בבריטניה העלה את הריבית ל-3%, הגבוהה ביותר מאז 2008 | הבנק המרכזי צופה כי המיתון בבריטניה יארך כשנתיים, אך האינפלציה תרד משמעותית

הבנק המרכזי של אנגליה (צילום: AP Photo/Alberto Pezzali)
הבנק המרכזי של אנגליה (צילום: AP Photo/Alberto Pezzali)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

הבנק המרכזי של אנגליה הודיע היום (חמישי) על העלאת הריבית ב-0.75 נקודות בסיס לרמה של 3%, הגבוהה ביותר מאז 2008. בכך, העלאת הריבית היא החדה ביותר מזה 33 שנה. העלאה זו מגיעה לאחר שאתמול בשעות הערב (שעון ישראל) הפדרל ריזרב האמריקני הודיע על העלאה של הריבית בשיעור זהה, לרמה של 4.00%-3.75%.

הבנק המרכזי הודיע על כך שלפי התחזיות שלו, בריטניה עומדת בפני מיתון "מאתגר מאוד" של שנתיים, והוא צפוי להיות המיתון הארוך ביותר שתועד בממלכה ב-100 השנים האחרונות.

אך אם שיעור האינפלציה ישוב לעלייה מהירה, הבנק יעלה את הריבית עד לשיעור של 5.25%, שלפי תחזיות הבנק ייצרו מיתון בן שמונה חודשים לפחות. שיעורי הריבית עלו מאז דצמבר במאמץ לבלום את האינפלציה, שעמדה בחודש שעבר על 10.1%, ויוקר המחיה בבריטניה הוא הגבוה ביותר מזה 40 שנה.

ועדת הבנק ציינה שני תרחישים אפשריים להמשך מדיניות הריבית. במידה שהאינפלציה תיבלם, כלומר ימשיך לעלות בקצב איטי עד סוף 2022 וירד במהלך 2023, שיעור הריבית לא יעלה מעבר לשיעור הנוכחי של 3%. עם זאת, בבנק צופים כי העלאות הריבית יאפשרו לאינפלציה לרדת עד לרמה אפסית ברבעון האחרון של 2025.

לצד ההעלאה החדה, אנדרו ביילי, נגיד הבנק, אמר ש"העלאות הבאות יהיו נמוכות ממה שהשווקים הפיננסיים מצפים", מה שאולי מסביר את הירידה של הליש"ט אל מול הדולר. ככל הנראה, משקיעים העדיפו להעביר את הונם לנכסים הנקובים בדולר, שכבר עכשיו נהנה משיעור ריבית גבוה יותר. לאור דבריו של ביילי, נראה שהפער רק יתרחב בעתיד.

לצד העלאת הריבית, הבנק שב אל תכנית צמצום האחזקות שלו, במסגרתה הוא ימכור אגרות חוב בריטיות. במהלך 13 השנים האחרונות, בהן הנהיג הבנק תכנית הרחבה כמותית, הוא צבר נכסים בשווי של מעל 800 מיליארד ליש"ט.

פרט להשפעה הגלובלית של העלאת הריבית האמריקנית, ההעלאה הנוכחית מגיעה בעקבות הטלטלה הכלכלית תחת ממשלתה של ליז טראס. למעשה, תחילת מגמת ירידת הערך של אגרות החוב הבריטיות החלה בעקבות ההודעה של הבנק המרכזי על תכנית הצמצום, אולם מצב זה השתנה לאחר שתקציב ה"מיני" של ליז טראס גרם לסחרור בשוק.

בעקבות הסחרור הבנק הפך את המדיניות שלו, אך בתחילת החודש הוא שב אליה. כעת, כשהממשלה החדשה מונהגת בידי שמרנים בדמות רישי סונאק וג'רמי האנט, הבנק יצטרך לקחת אחריות על כך שמדיניות הלחימה באינפלציה שלו פוגעת בערך הליש"ט וביכולת המדינה ללוות.

סונאק הבטיח שיציג בהמשך החודש תוכנית חדשה ליציאה מהמשבר הכלכלי הפוקד את המדינה, אך על פי תפיסתו, הבריטים ניצבים בפני העלאות מסים וקיצוץ בהוצאה הממשלתית.

הריבית משפיעה על התנהלויות פיננסיות רבות כמו משכנתאות, החזרים על חוב בכרטיס אשראי וכן על הריבית המשולמת על פיקדונות וחסכונות. המלחמה באוקראינה וההחלמה הארוכה של הממלכה ממגפה הקורונה תורמים גם הם לעליית עלויות האנרגיה והמזון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!