דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ז בסיון תשפ"ד 03.07.24
27.4°תל אביב
  • 24.3°ירושלים
  • 27.4°תל אביב
  • 25.9°חיפה
  • 27.7°אשדוד
  • 27.7°באר שבע
  • 36.2°אילת
  • 31.1°טבריה
  • 24.2°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטי מדיני

ביקורת על סמוטריץ' שטען כי השב"כ עודד את יגאל עמיר לרצח רבין: "אמירה מנותקת מהמציאות"

נאומו של יו״ר הציונות הדתית עורר סערה בקרב בכירי השירות ומערכת הביטחון, בהם השר גנץ: ״נבחרי ציבור לא צריכים לעסוק בקונספירציות״ | גם ח״כ וראש השב״כ לשעבר, אבי דיכטר, טען כי שותפו העתידי לקואליציה ״פוגע בשמו הטוב של השירות״

שר האוצר  בצלאל סמוטריץ' (צילום: נועם רבקין-פנטון/ פלאש90)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: נועם רבקין-פנטון/ פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

גורמים בשב"כ ובמערכת הביטחון גינו אמש (ראשון) והבוקר את דבריו של יו"ר הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', מעל בימת הכנסת ביום הזיכרון לרצח יצחק רבין, בה האשים את השב"כ בעידודו של יגאל עמיר לרצוח את ראש הממשלה דאז.

לדברי סמוטריץ' על בימת הכנסת, "לא המילים הקשות גרמו לרצח ראש הממשלה, אלא רוצח שפל בדמות יגאל עמיר ומי שכשל בשמירה על ראש הממשלה יצחק רבין הם לא אנשי הימין והציונות הדתית והמתנחלים שזעקו בצדק נגד מדיניות הממשלה בראשותו אלא שירותי הביטחון שלא רק כשלו בשמירה עליו אלא גם השתמשו במניפולציות חסרות אחריות, שעד היום לא נחשפו במלואם, כדי לעודד את הרוצח לבצע את זממו".

דבריו של סמוטריץ' התייחסו בין היתר להפעלת הסוכן אבישי רביב, שפעל בחוגי הימין הקיצוני ערב הרצח וארגן הפגנות ואירועי התנגדות לממשלת רבין. אופן הפעלתו נחקר במסגרת ועדת החקירה הממלכתית שחקרה את נסיבות הרצח, בראשות נשיא בית המשפט העליון בדימוס מאיר שמגר, והוועדה התייחסה אליו בחלק החסוי של הדו"ח שלה.

שר הביטחון בני גנץ גינה בחריפות את דברי סמוטריץ'. "מי שרצח את רבין – היה הרוצח המתועב יגאל עמיר", אמר. "מי שהסיתו ויצרו את אווירת ההסתה הם מנהיגי הציבור. ומי שניסה לשמור על רבין, הפיק את הלקחים ומבצע את תפקידו בשמירה על אישי ציבור באופן מסור ומקצועי הוא שירות הביטחון הכללי. ההאשמות כלפי השב"כ הן קונספירציה שדינה להימחק מהשיח ולא להינשא על ידי מנהיגי ציבור ושרים בכירים לעתיד".

גם חבר הכנסת מהליכוד וראש השב"כ לשעבר, אבי דיכטר, גינה את דברי סמוטריץ'. "אני מגנה בכל תוקף את אמירתו המנותקת מהמציאות של יו"ר הציונות הדתית המאשים את אנשי שירות הביטחון הכללי בטענה שעודדו את יגאל עמיר לרצוח את רה״מ יצחק רבין ז"ל", כתב בציוץ בטוויטר. "אמירה זו פוגעת בשמם הטוב של הארגון ואנשיו שעושים לילות כימים כדי להגן על אזרחי מדינת ישראל".

בעקבות הביקורת כתב סמוטריץ' בחשבון הטוויטר שלו: "אין שום קונספירציה – הרוצח המתועב יגאל עמיר רצח את ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל וכולנו עדיין כואבים ומזועזעים מהרצח הנורא. כן היה מחדל גדול של המחלקה היהודית בשב״כ, וכן, עד היום הוא מסרב לקחת עליו אחריות".

סמוטריץ׳: ״מילים קשות לא הרגו את רבין, אלא רוצח שפל מי שכשל בשמירה עליו״

בישיבה המיוחדת בכנסת לציון 27 שנים לרצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל: "אני ביקשתי לנאום הערב בישיבת הזיכרון כדי לבקש: 27 שנים אחרי הרצח הנורא, תנו גם לי, תנו גם לנו, להיות שותפים ליום הזה. מיד עם היוודע דבר הרצח הנורא – הוקם מפעל ההאשמה שגם 27 שנים אחרי מייצר עוד ועוד האשמות נגד יותר מחצי מהעם המואשם באחריות לרצח שביצע הרוצח השפל יגאל עמיר. הוא לחץ על ההדק, אבל כולכם עמדתם מאחוריו.

"אנחנו חיים במדינה דמוקרטית ובמדינה דמוקרטית מותר להביע התנגדות, כן גם קולנית, נגד מהלכי הממשלה. זו נשמת אפה של הדמוקרטיה הישראלית. מותר להפגין, מותר לזעוק וכן מותר גם לומר מילים קשות ולא כל מילה קשה היא הסתה.

עוד אמר סמוטריץ' ש"לצערי, כצפוי, אחרי ההכרעה החד משמעית בבחירות שהתקיימו בשבוע שעבר, גם היום הזה וביתר שאת נוצל למשחקי ההאשמות הבוטות ששוב גרמו לנו להתרחק מהמטרה המרכזית של היום הזה: לזכור ביחד, לחנך את הילדים שלנו, כולם, על גבולות הדמוקרטיה.

אני באמת עומד כאן בפניכם, משפחת רבין, אנשי מרכז רבין, מושיט לכם יד ומבקש 27 שנים אחרי, תנו לנו להיות שותפים ליום הזה. בואו נחפש את המסר המשותף שיגרום לנו לזכור ביחד, כל עם ישראל, שמאל וימין, חילוניים ודתיים, תושבי תל אביב ותושבי קדומים, אל תתנו להם להפוך את יום הזכרון לרצח ליום של ניצול ציני והתנגחות פוליטית, אל תעשו את זה גם אתם, בואו נחפש ביום הזה את הממלכתי, את המאחד, אל תתעקשו להרחיב עוד ועוד את המפריד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!