דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד: "ננהל מו"מ קשוח מול הממשלה החדשה ונביא הסכם מסגרת משמעותי"

רגע אחרי הבחירות, בר-דוד מצפה שהממשלה שתקום תחדש במהרה את הדיונים על הסכמי המסגרת, ותצטרף למאבק על יוקר המחיה | הוא משוכנע שההסתדרות תדע לעבוד עם כל שר, אבל מזהיר: "אנחנו ערוכים גם לעימות"

יו״ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד (צילום: יונתן בלום)
יו״ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד (צילום: יונתן בלום)
טל כספין
גיל פלוטקין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:
גיל פלוטקין
עורך אתר החדשות ״דבר״
צרו קשר עם המערכת:

ארנון בר-דוד, כאזרח וכיו"ר הסתדרות, מה הייתה המחשבה הראשונה שלך כשראית את תוצאות הבחירות?
"בתור יו"ר הסתדרות אני יכול לומר שאנחנו יודעים היום להסתדר עם כל סיטואציה פוליטית שתהיה, יודעים לדבר עם כל המפלגות. אני מצפה לעבוד עם כל מי שנבחר, בשיתוף פעולה, למען המשק ולמען מדינת ישראל. אנחנו אחרי תקופה ארוכה של חוסר יציבות פוליטית, עם חמש מערכות בחירות ושנים בלי תקציב, והגוף האחראי היחיד שפעל פה היה ההסתדרות.

"כאזרח אגיד שכמובן שהייתה פה הכרעה. הדבר היחיד שאני חושש ממנו זה שנלך לכיוונים קיצוניים. אני רוצה שמדינת ישראל תמשיך להיות פלורליסטית, שתיתן מעטפת לכל אזרחיה, מכל הגוונים והדעות הפוליטיות. אפשר ללמוד ממה שקורה בהסתדרות. אנחנו מובילים קואליציה רחבה, כל שבטי ישראל חיים פה יחד."

איך אתה רואה את ההתרסקות של מרצ והעבודה?
"זו טרגדיה. אני חושב שיש פה ליקוי מאורות של מנהיגות, זה יכול היה להיות אחרת. ליקוי המאורות הזה הופך את גוש השמאל הנוכחי ללא רלוונטי. אני מצפה שיעשו שם חשיבה לעתיד. יכול להיות שצריך להבין שכרגע אין מה למכור".

המשא ומתן הקואליציוני כבר התחיל. אתם מעורבים?
"השיחות עוד בשלב ראשוני. עוד אין קווי יסוד לממשלה החדשה, ויש הרבה ספינים בתקשורת. כשיש דברים שקשורים אלינו, נטפל בזה. אני משוחח עם ראשי מפלגות, כרגע אני לא רואה בעיות".

על הפרק: הסכמי מסגרת, שכר מינימום, צווי הרחבה

מה הנושאים הבוערים מול הממשלה שתקום?
"אנחנו מסתכלים קדימה: הסכמי שכר חדשים, צווי ההרחבה, רפורמות הסייעות, שכר המינימום, מלחמה ביוקר המחיה. ידעתי לעבוד עם נתניהו כראש הממשלה במשך תקופה ארוכה, ידעתי לעבוד גם עם לפיד. אני מצפה לשיתוף פעולה מכל שר אוצר שייבחר.

"יחד עם זאת, אם יש אנשים שחושבים להיבחר ולהתחיל עימותים על גב העובדים, אנחנו ערוכים גם לעימות. דרכי היא דרך ממלכתית ואחראית, אבל כולם יודעים שאנחנו יכולים גם להילחם. אנחנו יודעים לצאת לרחובות כשצריך, ויכול להיות שתראו אותנו שם עוד כמה חודשים."

מה הדבר הראשון שהיית מצפה משר האוצר החדש לעסוק בו?
"קודם כל צריך להכין תקציב. אנחנו בממשלת מעבר, ובינואר ניכנס לתקציב המשכי, אז צריך להתחיל לעבוד מהר. התקציב צריך לתת פה פתרונות ליוקר המחיה. צריך להסתכל בעיניים לזוגות הצעירים, שקורסים תחת יוקר המחיה והקושי לקנות דירה, ולתת להם פתרונות.

"התקציב הזה צריך להכיל את הסכמי השכר שבדרך, שיהיו משמעותיים אחרי כמה שנים לא פשוטות שעברנו פה. ננהל משא ומתן קשוח מול הממשלה החדשה ונביא הסכם מסגרת משמעותי".

מה לגבי שכר המינימום?
"נדרוש להעלות את שכר המינימום באופן מיידי ל-6,000 שקלים. בלי פעימות. זה מגיע לעובדים, וזה טוב למשק. היום עובדים חדשים לא נכנסים למשק, /ומי שמציע פחות מ-6,000 שקלים לא משיג עובדים".

עסקת החבילה שסוכמה עם האוצר והמעסיקים עדיין על הפרק?
"לא, עסקת החבילה מבחינתי הסתיימה. היא לא חוקקה, כולל כל הרכיבים שיש שם. הקפאת השכר נגמרת בסוף השנה. ברבעון הראשון של 2022 הגענו לעודפי גבייה עצומים. אמרתי בעבר, אני לא אאפשר שתהיה פה מדינה עשירה ואזרחים עניים".

היחסים של ההסתדרות עם התאחדות התעשיינים עלו על שרטון. למה?
"הם החליטו לנקוט בקו לעומתי נגד העובדים. ככל שהם לא יבינו שמערכת יחסים לעומתית תביא להם נזק, זה ימשיך ככה. בכל רעה חולה של המשק מחפשים להאשים את העובדים, כל מחלוקת הם לוקחים לבית משפט. הם משקיעים הרבה כסף במלחמה בעובדים.

"במקום שנעלה את שכר המינימום בהסכמה, אנחנו נאלצים לעשות את זה מפעל מפעל. אני אמרתי שכל מפעל שמאוגד ויש בו שכר של פחות מ-6,000 שקלים, יושבת. עשינו את זה באסם, וגם ההנהלה הבינה בסוף שזה נכון. נעשה את זה איפה שצריך".

מצפים להסכם מסגרת משמעותי

איפה עומדות השיחות על הסכם המסגרת לעובדי המגזר הציבורי?
"מבחינתנו, הסכם המסגרת זה הדבר הראשון והחשוב ביותר. הדיונים התחילו, אבל הוקפאו בשלבים ראשוניים בגלל הבחירות. השיחות מאחורי הקלעים מתקיימות, ואנחנו מצפים שיתחדשו השיחות הישירות מיד עם הקמת הממשלה".

מה המועד שהיית מסמן כיעד להשגת ההסכמים?
"בינואר אני רוצה לראות התקדמות. זה השלב בו נתחיל להפעיל מנופים ולחץ כדי להגיע להסכמה".

בר-דוד מוסיף שההסכמים צריך לקחת בחשבון את השנתיים האחרונות, בהן הייתה אינפלציה גבוהה. "ההסכם יתחיל מ-2020. אנחנו יודעים מה קרה ביוקר המחיה בשנתיים האחרונות, ואנחנו מצפים להסכמי שכר משמעותיים".

לצד הסכמי השכר, מזכיר יו"ר ההסתדרות שיש צווי הרחבה שממתינים על שולחן שר הכלכלה הבא, לעובדי הסיעוד, הניקיון וענף ההסעדה. "עבדנו קשה על חתימת צו ההרחבה לעובדי השמירה, והשכר עלה. אני מצפה מהשר הנכנס לפעול מיד להרחבת ההסכמים. זו הדרך היחידה להילחם ביוקר המחיה עבור הסקטורים האלה, שהם חלשים יותר ונפגעים ממנו בצורה קשה".

היעד הבא: סופר חברתי

בחודשים האחרונים נלחמה ההסתדרות ביוקר המחיה. איך השפיע המאבק?
"רשתות השיווק לא מעלות מחירים. אני מרגיש שהרשתות הגדולות עושות חשבון לפני שהן מעלות מחירים. ההסתדרות הובילה פה קו מאד ברור, הקול של ההסתדרות נשמע, והאזרחים ואמצעי התקשורת שיתפו פעולה".

מה לגבי הממשלה?
"לממשלה יש הרבה יכולת לטפל בזה, להסיר חסמים, להקל על יבוא מקביל, ועוד הרבה צעדים. זה לא בשמיים. לא יתכן שמוצר שבאירופה עולה אירו, יעלה בישראל חמישה אירו, זה מצב לא הגיוני. היו לי שיחות עם כמה בכירים בממשלה שאמורה לקום בנושא הזה, וכולם מבינים שצריך לטפל בזה, מבינים שזה נושא חשוב ודחוף."

מה הצעד הבא מבחינת ההסתדרות?
"אני מתכוון בחודשים הקרובים להקים את הסופר החברתי הראשון. אנחנו נמצאים כרגע בשלב ראשוני של הקמה. יהיו בו כ-100 מוצרים בסיסיים שנביא בייבוא מקביל. נרכוש ישירות מיבואנים, זה יהיה אינטרנטי. חלק מהמוצרים נסבסד. אנחנו נמשיך לתת פייט ליבואנים".

ואיפה אתה רואה את ההסתדרות עוד כמה שנים מהיום?
"אני אופטימי. ההסתדרות חזקה מאד, עם שלוחות בכל מקום. בתוך שנים של מגפה ומשברים כלכליים אנחנו הוכחנו שההסתדרות כאן, ואני חושב שהציבור מבין את זה. הציבור רואה הסתדרות רלוונטית, אחראית, שיודעת לקחת אחריות ולהתמודד עם כל מצב, ונמשיך בזה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!