דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

ספריו של ירמי פינקוס הורדו ממדפי סטימצקי: "מעשה אלים ולא תרבותי"

רשת סטימצקי הורידה בחודש יולי ממדפי החנויות את ספרי ההוצאות מודן וכתר | מנכ"לית הוצאת מודן: "עלות הפקת הספרים הוכפלה, פנינו לסטימצקי בבקשה להקטין את אחוזי הרווח שלהם" | מנכ"ל סטימצקי: "הפצרתי במודן שלא לנתק את יחסי הסחר עמנו"

ירמי פינקוס (צילום: אלבום פרטי)
ירמי פינקוס (צילום: אלבום פרטי)
אורן דגן

ספריו של הסופר והמאייר ירמי פינקוס ירדו בחודש יולי מהמדפים של רשת הספרים סטימצקי. פינקוס שהוציא ספר חדש לפני כשנה חש מיד בצניחה במכירות. "הספר מכר מצוין עד חודש יולי. הוא ממשיך להיות מבוקש, בעיקר בעותקים דיגיטליים. אבל הירידה במכירות מאוד מורגשת", הוא אומר ל'דבר'.

הסיבה להורדת הספרים מהמדפים הוא סכסוך מתמשך בין הוצאות הספרים מודן וכתר עם סטימצקי. "מדובר בסכסוך מסחרי, ראיתי שיש התכתבויות בין הצדדים, אבל זה לא משנה את התוצאה", אומר פינקוס. "אותנו מעניין שמאות אלפי ספרים, של סופרים משמעותיים לא זמינים לציבור, בגלל שהצדדים לא מגיעים להסכמה".

"ברור שחנויות צריכות להרוויח", הוא אומר, "סטימצקי צמחה מאוד יפה והיא שולטת במחצית מחנויות הספרים במדינה, זה אומר שיש לה, בנוסף לאינטרס הכלכלי, גם אחריות לאומית לפתור את המשבר. לשבת עם ההוצאות ולהגיע להסכמה. לא יכול להיות שמיולי, אלפי כותרים לא מופיעים בחנויות".

לדברי רוני מודן, מנכ"לית הוצאת הספרים מודן, לתנאים שסטימצקי מעמידה בפני הוצאות הספרים אין אח ורע בעולם. "המצב בענף הספרים עד כה היה שכמעט כל הכסף ממכירות הספרים 80-60 אחוזים מההכנסות, נשאר ברשתות, ורק החלק הקטן חוזר להוצאות הספרים ולתשלום תמלוגים לסופרים. "בעולם של פוסט קורונה, המשמעות היא מכירת הספרים במחירי הפסד", כתבה מודן לסופרים.

"בשנתיים וחצי האחרונות, כתוצאה ממגפת הקורונה עלו מחירי הנייר בשיעור של למעלה מ-100%. התוצאה היא שעלות הפקת הספרים הוכפלה. לאחר תקופה ארוכה שבה ספגנו וספגנו, פנינו לסטימצקי, כמו גם לשאר לקוחותינו, בבקשה להקטין במעט את אחוזי הרווח שנשארים אצלם", המשיכה מודן, "הגענו להבנות עם כלל לקוחותינו, למעט סטימצקי".

כאשר המשא ומתן לא צלח, הורו, לדברי מודן, בסטימצקי להוריד מהמדפים את ספרי ההוצאות. "מדובר במעשה אלים ולא תרבותי", אומר פינקוס. "וזה נורא מייאש. ואני מדבר לא רק על הסופרים שחיים עכשיו, מדובר גם על נכסי צאן ברזל שלא נמכרים בחצי מהחנויות במדינה, ואין לסופרים האלה מי שיצעק בשמם".

יחד עם כ-100 סופרים ואנשי ספר, פנה פינקוס במכתב לרשת סטימצקי. "קיווינו שהמכתב יעורר הד ציבורי ושהצדדים יישבו לדבר. בינתיים הכפלנו את כמות החותמים, ויש תהודה גדולה למכתב. בקרוב נפרסם רשימה מעודכנת. עבורנו זה לא עניין מסחרי ואנחנו רוצים הידברות".

מנכ"ל רשת סטימצקי, אייל גרינברג טוען כי הרשת אינה זאת שהסירה את הספרים מהמדפים אלא "מי שהחליט על הוצאת ספרי מודן מחנויות סטימצקי, הייתה רוני מודן". לטענתו באפריל 2022 פנתה אליו מודן בדרישה לשנות את תנאי הסחר. "הודענו למודן כי אין ביכולתנו להסכים לדרישתה שכן משמעותה היא התאבדות כלכלית. הפצרתי במודן שלא לנתק את יחסי הסחר עמנו גם משום שאני מייחס חשיבות מיוחדת לכך שספרים מקוריים יימכרו בסטימצקי. אולם כל מאמצי עלו בתוהו, ורוני הודיעה לנו על ביטול ההסכם".

לטענתו מודן גם מחזיקה בשליש מרשת הספרים צומת ספרים "כך שהשחרת סטימצקי מועילה לרשת הספרים שהיא נמנית עם בעליה".

מהוצאת מודן כתר נמסר: "עם העובדות אי אפשר להתווכח – מדובר בצעד בריוני של סטימצקי שהחליטה על דעת עצמה להוריד אלפי ספרים של מיטב הסופרים מהמדפים בשל שיקולי רווח שאין להם אח ורע בעולם. זאת למרות ניסיונותינו החוזרים ונשנים להגיע להבנות ברוח טובה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!