דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ב בתמוז תשפ"ד 18.07.24
27.7°תל אביב
  • 27.1°ירושלים
  • 27.7°תל אביב
  • 27.0°חיפה
  • 28.6°אשדוד
  • 26.4°באר שבע
  • 33.1°אילת
  • 27.9°טבריה
  • 28.9°צפת
  • 27.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

שליח 'דבר' לקטאר / נבחרות המונדיאל נמנעו מלהגיע לדוחא לפני המשחקים, אבל האיסור על מכירת בירה גנב את ההצגה

איראן תהיה המשלחת היחידה עם פחות מ-26 שחקנים, ובגביע העולמי ישתתפו גם שחקנים מהליגות הנמוכות במדינותיהם | אבל איך העיתונאים בקטאר יוכלו לעסוק בסוגיות חשובות כשהמילה של פיפ"א והקטארים נשברה, והבירה המובטחת באצטדיון לא תהיה?

אוהדי כדורגל בדוחא, בירת קטאר, על רגע שלט ענק המכריז על משחקי גביע העולם בכדורגל שייערכו במדינה (AP Photo/Jon Gambrell)
אוהדי כדורגל בדוחא, בירת קטאר, על רגע שלט ענק המכריז על משחקי גביע העולם בכדורגל שייערכו במדינה (AP Photo/Jon Gambrell)
ריקרדו סטיון
ריקרדו סטיון
עיתונאי ספורט, מסקר ב'דבר' את משחקי גביע העולם בכדורגל
צרו קשר עם המערכת:

‏אז מתחילים!

רגע, ‏איזה מתחילים ואיזה נעליים? ‏התחלנו כבר לפני 12 שנים. כן, 12 שנים.

הקטארים קיבלו כמתנה של ממש יותר מעשור כדי לבנות ולהיבנות, כדי להחליט ולשנות החלטות, וכדי להשפיע על עולם הכדורגל, שעם קטאר… ‏אין לו כמעט שום קשר.

‏היום, כאן מתחת לכעשר מיליון מנורות שמרכיבות את משחקי האור המשוכללים סביב הבירה הקטארית דוחא, ‏אני נזכר היטב כיצד נראה באפריל 2010 נשיא פיפ"א דאז, ג׳וזף בלטר, כשאמר לנציגים ערבים בשווייץ: ״אני חושב שהגיע הזמן שגביע עולמי יוכל להיות מאורגן על ידי אחת ממדינות ערב. ‏הם מונים כעשרים ושתיים מדינות. מגיע לאזור הזה של העולם שיהיה לו גביע עולמי לכדורגל".

ב-12 השנים שחלפו מאז, בלטר עורר סערה פעמיים.

חצי שנה בלבד אחרי ההתבטאות שלו בזכות המונדיאל בעולם הערבי, עמד בלטר על הדוכן המרכזי של פיפ״א בערב מפואר, והבלתי אפשרי והבלתי יאומן… ‏קרה. ‏לא יפן העשירה, לא אוסטרליה הכמעט מושלמת, ‏וגם לא דרום קוריאה הממושמעת, ‏יצאו זוכות באותו ערב. במיוחד ארצות הברית שגם השתתפה במרוץ, הפסידה גם היא. העולם לא האמין מה שיצא מפיו של נשיא ‏פיפ״א כשפתח את המעטפה, והודיע שקטאר תארגן את גביע העולם בכדורגל ב-2022.

ו‏הנה, לפני כמה ימים, בשבוע הראשון של נובמבר 2022, ‏הפתיע נשיא פיפ״א לשעבר בפעם השנייה, כשפתח את הפה והודה בקול רם: “כן, הייתה זאת טעות. לא היינו צריכים לאפשר למדינה כמו קטאר לארגן אירוע כזה גדול כמו גביע עולמי“.

‏כנראה שהמילה של פיפ״א מחייבת אותנו לא להאמין בה כל כך.

***

אבל קצת יותר מיממה לפתיחת הגביע העולמי ה-22 בהיסטוריה, ‏אפשר לראות שהקטארים למדו היטב מפיפ"א. עכשיו, גם להם אין כל כך ‏אחריות על מה שהם אומרים.

‏העולם ‏כולו ראה ושמע כיצד ‏פיפ"א כמעט מתביישת כשאישרה לקטארים לבטל את ההחלטה מפברואר 2022, שתתאפשר מכירת בירה באצטדיונים בדוחא ומסביבם.

זה כבר לא יקרה. שום בירה, וזהו!

בעצם, סליחה, כן תהיה בירה. אבל זו תהיה בירה עם אפס אחוז אלכוהול.

***

‏אנחנו, העיתונאים פה, מנסים להבין למה בפעם הראשונה הנבחרות שעלו למונדיאל לא נמצאות כולן כאן, על הקרקע, כ-10 עד 14 יום לפני בעיטת הפתיחה? ‏רק לפני כמה שעות, ‏בלגיה שיחקה והפסידה נגד מצרים ב‏כוויית; שעות לאחר מכן, 36 שעות לפני פתיחת הגביע העולמי, נבחרת סרביה עדיין שיחקו בבחריין נגד הנבחרת המקומית.

‏אבל איך אפשר להתרכז בסוגיה חשובה כמו הפעם הראשונה שבה שחקני הנבחרות פשוט אינם רוצים לשהות במדינה שמארגנת את הגביע העולמי, אם פתאום מגלים שבירה באדוויזר, אחד הספונסרים הגדולים ביותר של פיפ"א, לא יקבל כמעט שום דבר תמורת 75 מיליון הדולר ששילם להתאחדות העולמית לכדורגל?

‏זה כמובן לא מאפשר להתרכז בשום דבר אחר, למשל בכך ‏שאיראן תהיה המשלחת היחידה שלא תבוא עם 26 שחקנים, אלא 25 בלבד, ‏כנראה בגלל שלכמה שחקנים יש דעות פוליטיות לא כל כך חיוביות על הממשלה שלהם; ‏או שבגביע העולמי יעלו למגרש שחקנים שמשחקים בליגה ג׳ ואפילו ליגה ד׳ במדינות המוצא שלהם, ‏למשל בנבחרת ‏וויילס. אותה נבחרת שאסרה לחלוטין ששחקנה, גארת' בייל, ישחק גולף אפילו פעם אחת בזמן שהוא מבלה עם קבוצתו כאן בדוחא.

אוהדים של נבחרת מרוקו בכדורגל מריעים בצעדה בדוחא לקראת משחקי גביע העולם בכדורגל שייערכו בקטאר (AP Photo/Jon Gambrell)
אוהדים של נבחרת מרוקו בכדורגל מריעים בצעדה בדוחא לקראת משחקי גביע העולם בכדורגל שייערכו בקטאר (AP Photo/Jon Gambrell)

ו‏כן, ישנו גם הסיפור של הזמר רוד סטיוארט, ‏שסירב לתשלום של 1.2 מיליון דולר כדי להופיע כאן, ואמר “זו מדינה מסוכנת לכמה אנשים, לכן אני לא אהיה שם. תיזהרו לכם בקטאר!“.

קשה גם לעסוק בסערה שמתרחשת כרגע בפורטוגל, כשכריסטיאנו רונאלדו אומר שהוא יעזוב את הכדורגל לעד, מיד עם סיום המשחק האחרון שלו פה בקטאר, אם נבחרתו תזכה בגביע העולמי. למעשה, שם מתרגשים מאוד מהעובדה ש-18 מתוך 26 השחקנים של הסגל הפורטוגלי שייכים לאותו סוכן: ג'ורג' מנדס, שהוא גם הסוכן של… כריסטיאנו רונאלדו.

***

כל הסיפורים האלו לא זוכים לתשומת לב כשאנחנו, העיתונאים, צריכים לעזוב את הכול, ולא ‏להתעסק בשום ידיעה אחרת. כי פה, מולנו, ראינו מבול באמצע המדבר, באמצע יום מלא שמש עם כמעט 40 מעלות… אין משמעות לחוזים, להבטחות, ולידיעות רשמיות: הבירה המובטחת בתוך האצטדיון, לא תהיה.

אבל מה עם מיליוני בקבוקי הבירה שכבר הובאו לקטאר? מה עם 15 האוטובוס–בארים  שהביאה חברת באדווייזר, יפים ומבריקים עם צנרת חדשה ומקררים, כדי למכור בירה לאוהדים?

קבוצת גברים בלבוש מסורתי רוכבת על גמלים ברחוב בדוחא, בירת קטאר, שמקושט לרגל משחקי גביע העולם בכדורגל שייערכו במדינה (צילום: Kyodo via Rueters)
קבוצת גברים בלבוש מסורתי רוכבת על גמלים ברחוב בדוחא, בירת קטאר, שמקושט לרגל משחקי גביע העולם בכדורגל שייערכו במדינה (צילום: Kyodo via Rueters)

‏ומה עם האוהדים? שהאמינו לפיפ״א, שהאמינו לוועדה המארגנת הקטארית, ושילמו במיטב כספם על המלונות וכרטיסי הטיסה היקרים, והיו בטוחים שהם יוכלו לשתות את הבירה שלהם ולראות את המשחקים של נבחרתם?

‏אין מה לעשות. אנחנו נצטרך להתעסק בבירה, במילה של המארגנים שנשברה, ובכל ההסתבכות סביב המשקה הזה, שאם מוצאים אותו כאן, עולה 13 דולר (כ-45 שקלים) לכוס.

וגם לנסות למצוא נתונים על השמועה הגוברת (בלי שום בסיס עד עכשיו!) ‏שהקטארים הציעו מיליוני דולרים לנבחרת אקוודור כדי שיפסידו להם במשחק הפתיחה… ‏אז גם לזה, לא היה לנו זמן. אנחנו ‏עסוקים בסיפור הבירה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!