דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ב בתמוז תשפ"ד 18.07.24
27.7°תל אביב
  • 27.1°ירושלים
  • 27.7°תל אביב
  • 27.0°חיפה
  • 28.6°אשדוד
  • 26.4°באר שבע
  • 33.1°אילת
  • 27.9°טבריה
  • 28.9°צפת
  • 27.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא וביטחון

״התקפה מכוערת וחשוכה״: 10 שנות מאסר לאחד ממבצעי הלינץ׳ בעכו במהלך ״שומר החומות״

אדהם בשיר, תושב עכו בן 25 נאשם כי השתתף בתקיפת מור ג'נאשוילי, נהג יהודי שנפצע בינוני במהלך הפרעות ונותר עם פוסט טראומה | עוד נגזר על בשיר מאסר על תנאי ו-150 אלף ש״ח פיצויים לקורבן

אדהם בשיר, שנידון ל-10 שנות מאסר בעקבות השתתפותו בלינץ׳ בעכו במהלך מבצע ״שומר החומות״ (צילום: שיר טוראם/ פלאש90)
אדהם בשיר, שנידון ל-10 שנות מאסר בעקבות השתתפותו בלינץ׳ בעכו במהלך מבצע ״שומר החומות״ (צילום: שיר טוראם/ פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

בית המשפט המחוזי בחיפה גזר היום (שני) עשר שנות מאסר על אדהם בשיר, תושב עכו בן 25, שהשתתף בלינץ' בנהג יהודי בזמן מבצע "שומר החומות" במאי 2021.

בשיר הודה והורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירות של מעשה טרור של ניסיון לחבלה חמורה בכוונה מחמירה, מעשה טרור של חבלה חמורה בנסיבות מחמירות והתפרעות. בנוסף נגזרו עליו מאסר על תנאי לתקופה של 18 חודשים לשלוש שנים ותשלום פיצוי של 150 אלף ש״ח לקורבן, מור ג'נאשוילי, שנפצע בתקיפה באורח בינוני ונכח באולם בעצמו.

השופטים, יחיאל ליפשיץ, גלית ציגלר ושמואל מנדלבום, קיבלו את ההחלטה פה אחד. ראש ההרכב, ליפשיץ, כתב בהכרעת הדין כי "האירוע אינו אלא לינץ' במהלכו הותקף מור באופן קשה ואכזרי והוא מהבולטים לרעה מבין אירועי 'שומר חומות'. כל חטאו היה העובדה שהוא יהודי וביש מזלו היה בכך שהגיע סמוך לבית אמו דווקא באותו יום נורא״.

״איש אינו אמור להיות מותקף במדינתו, והדברים נכונים וחמורים שבעתיים כאשר הסיבה לאותה מתקפה פרועה, היא זהותו הדתית-לאומית של המותקף״, הוסיף ליפשיץ לכתוב. ״מדובר בהתקפה מכוערת וחשוכה המחייבת ענישה משמעותית".

ג'נאשוילי הגיע לאולם כשהוא נעזר בהליכון: ״החלטה ראויה ומחזקת אותי״

ליפשיץ התייחס בהחלטתו למצבו הפיזי והנפשי של ג'נאשוילי: "מור נחבל בצורה קשה בכל חלקי גופו ומצבו הוגדר בינוני. במישור הפיזי הוא עבר הליך שיקום ממושך, חלק גדול ממנו בתנאי אשפוז, נאלץ להסתיייע בכיסא גלגלים מספר חודשים וגם כיום הוא נזקק להמשך טיפול ומעקב. פגיעה ממשית נוספת היתה במישור הנפשי, התעסוקתי והחברתי".

השופטים ציינו כי העובדה שלבשיר אין עבר פלילי עמדה לזכותו, וכך גם קבלת האחריות מצדו, אף שהיתה חלקית. עם זאת, קבעו, לא ניתן להתעלם מהערכת שירות המבחן כי נשקפת ממנו רמת סיכון משמעותית להישנות מעשים דומים.

מור ג'נאשוילי, קורבן הלינץ׳ בעכו נכנס לאולם בית המשפט לדיון בגזר דינו של אדהם בשיר, הנאשם בתקיפתו (צילום: שיר טוראם/ פלאש90)
מור ג'נאשוילי, קורבן הלינץ׳ בעכו נכנס לאולם בית המשפט לדיון בגזר דינו של אדהם בשיר, הנאשם בתקיפתו (צילום: שיר טוראם/ פלאש90)

ג'נאשוילי הגיע לדיון כשהוא נעזר בהליכון, ובמהלך הקראת גזר הדין נשמעו באולם צעקות "עם ישראל חי" ופעיל ימין הניף דגל ישראל לעבר בני משפחתו של בשיר. ג'נאשוילי הביע שביעות רצון מגזר הדין ואמר כי "החלטה ראויה כזאת מחזקת, החלטה שאומרת שדם יהודי לא יכול להיות הפקר". נציג הפרקליטות, עו"ד אוהד כהן, אמר כי "בית המשפט קבע עונש תקדימי. כל מי שיפגע באחר על רקע לאומני גזעני יישב בכלא הרבה שנים".

לפי כתב האישום, בליל ה-12 במאי, חבר בשיר לעשרות צעירים ערבים שהתאספו בצומת רחובות בעיר כשהם חמושים במקלות ואבנים. הם יידו אבנים לעבר מכת"זית של המשטרה וחסמו את נתיבי הנסיעה באמצעות רהיטים וחפצים שונים. לאחר מכן, זיהו המתפרעים את רכבו של ג'נאשוילי, שעליו נתלו דגלי ישראל, כרכב שבו נוהג יהודי ויידו לעברו עשרות אבנים. ג'נאשוילי ניסה להימלט, איבד שליטה על הרכב והתנגש בחומה.

בשלב זה התנפלו על הרכב עשרות מתפרעים והשליכו לעברו אבנים ורהיטים. בשיר פגע ברכב באמצעות אבן ולאחר מכן שבר את אחד מהחלונות האחוריים בעזרת אלה. ג'נשווילי יצא מהרכב וניסה לברוח, אך המתפרעים – ובהם בשיר – תקפו אותו במוטות ברזל, באלות ובאבנים, ולאחר שנפל המשיכו להכותו. ג'נשווילי נפצע באורח בינוני ופונה לבית החולים. הוא סבל בין היתר משברים באף ובשיניים ורותק לכסא גלגלים למשך כמה שבועות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!