דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני ב' בתמוז תשפ"ד 08.07.24
27.9°תל אביב
  • 24.0°ירושלים
  • 27.9°תל אביב
  • 26.5°חיפה
  • 28.3°אשדוד
  • 27.6°באר שבע
  • 37.0°אילת
  • 31.2°טבריה
  • 24.8°צפת
  • 28.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מחלבת רמת הגולן חזרה לפעול לאחר הזרמת תקציב סיוע; הרפתות עדיין במצוקה

המחלבה שבה לפעול לאחר קבלת סיוע מבנק הפועלים, רשת שופרסל וההסתדרות | הנאמן: "שיקום המחלבה ומכירתה ידרוש השקעה של עשרות מיליוני שקלים" | 16 הרפתות שסיפקו חלב למחלבה עדיין לא קיבלו את כספם | מנכ"ל התאחדות יצרני החלב: "זה בלתי סביר שהכסף משומש להפעלת המפעל, לפני שהרפתנים מקבלים תשלום על חלב שסיפקו"

עובדי מפעל מחלבות רמת הגולן בקצרין (צילום: דוברות ההסתדרות)
עובדי מפעל מחלבות רמת הגולן בקצרין (צילום: דוברות ההסתדרות)
מאיה רונן

מחלבת רמת הגולן חזרה לפעול לאחר שתקציב לקיומה המיידי הוזרם על ידי בנק הפועלים, רשת שופרסל וההסתדרות הכללית. "לטווח המיידי הצלחנו לייצב את המצב", עדכן אתמול (שני) עו"ד אהוד גינדס, הנאמן שמונה לניהול המחלבה. גינדס עדכן בצעדים שהחלו ליישם כדי למנוע את סגירתה של המחלבה בטווח הקצר.

לדבריו, "המהלך הראשון היה להחזיר את העסק לפעילות בכל מגוון המוצרים מול כל הלקוחות. כל הלקוחות העיקריים שיפרו את המחיר וחלק מהם הקדימו את התשלומים. בשלב השני נעשה חקר מידע ונחפש משקיע איכותי שיביא הון לחברה, כדי שנראה משהו לטווח ארוך. לעסק יש פוטנציאל כלכלי, יש ידע".

גינדס הדגיש שיש צורך בהשקעות, תוספת קווי יצור חדשים ושדרוג בקרת האיכות. עוד הוסיף שהחברה לא יכולה להתמקד רק במוצרים שבפיקוח, שעלותם נמוכה, ולכן יש להתמקד בפיתוח קווי ייצור לגבינות ובמוצרים בעלי ערך מוסף. להערכתו שיקום המחלבה ומכירתה כעסק חי ידרוש השקעה של עשרות מיליוני שקלים נוספים.

גורמים בהנהלת המפעל וועד העובדים מדגישים, שמדובר בפתרון לחודשים ספורים בלבד, ודרוש מענה ארוך טווח בדרך להתייעלות והכנסת אמצעים חדשניים למפעל.

שלום אטד יו"ר ועד העובדים במחלבת רמת הגולן: "אנחנו מתמודדים עם כמה אתגרים לא פשוטים. הניהול הכושל עלול לעלות בפרנסתם של מאות אנשים. צריך להכניס טכנולוגיה ותכנון טוב יותר כדי שנוכל להבטיח את העבודה לעובדים ברמת הגולן ובגליל".

"זה בלתי סביר שחובות לבנקים קודמים לרפתנים"

לצד זאת, לפגיעה האנושה ברפתנים ב-16 הרפתות המספקות חלב למחלבה עדיין לא ניתן מענה. הרפתות מצויות במצוקה קשה, שכן טרם קיבלו תשלום על החלב שסיפקו במשך ששת שבועות האחרונים, מאז נקלעה המחלבה לקשיים. חובות המחלבה לרפתנים מסתכמים בכ-5.5 מיליון שקלים, סכום השווה לרווח השנתי של 16 הרפתות. בדיון שהתקיים אתמול בוועדת הכספים קראו נציגי התאחדות יצרני החלב לשלב את הרפתנים בהסדר החובות שיגובש למחלבה.

הנאמן עו"ד גינדס, פנה לשר החקלאות ולחברי הכנסת בנוגע למצוקה אליה נקלעו הרפתנים עקב קריסת המחלבה ואמר, "הרפתנים עצמם במצב מאוד בעייתי ולנו אין משאבים לתמוך בהם. על פי צו בית המשפט אני ממונה לטיפול בשיקום המחלבה ולא יכול לשלם להם חוב עבר. אם אפשר לסייע להם, זה יהיה מעולה".

לדברי שר החקלאות, עודד פורר (ישראל ביתנו), נעשים מאמצים מצד הממשלה להציל את המחלבה. אתמול קרא השר לערבות הדדית מצד המחלבות והציג אפשרות לשימוש בקרן עסקים במצוקה של משרד הכלכלה. בעניין הרפתנים, נמנע השר מלהציג תכנית לסיוע ממשי וגלגל את האחריות להצלת הרפתות ממנו והלאה.

"לגבי הרפתנים צריך להבין שברגע שהמחלבה נכנסה להקפאת הליכים יש הסדר נושים שקבוע בחוק". הוא אמר והוסיף, "בחוק, לצערי, המצב הוא שהרפתנים בסוף הסדר של מקבלי הכסף והמדינה לא יכולה לפעול בניגוד לחוק. או שישנו את החקיקה, מה שאני חושב שלא סביר, או שמועצת החלב והתאחדות מגדלי הבקר ירתמו. יש פה סכום לא גדול, בתוך התהליכים האלה צריך גישור. מבחינת הרפתנים הם יעדיפו לעבוד ישירות מול תנובה, לכן הדבר הנכון הוא גם ערבות הדדית בין הארגונים. גם הקצאת התקציב מוגבלת בחוק, אנחנו כמדינה צריכים ליצר את המבנה הנכון שהעסק הזה יעבוד".

ליאור שמחה, מנכ"ל התאחדות יצרני החלב טען כי, "זה בלתי סביר שהבנקים קודמים לרפתנים, זה בלתי סביר שהנאמן קיבל את הכסף ומשתמש בו כדי להפעיל את המפעל לפני שהרפתנים מקבלים תשלום על חלב שכבר סיפקו. יש אנשים שחייבים את הכסף הזה כי להתקיים. יש משפחות שקורסות. כשאומרים שלכולם יש אחריות אז אנחנו, יצרני החלב, נרתמים ומגייסים כסף כדי לסייע לרפתני רמת הגולן. נדמה שהמדינה בורחת מאחריותה. תיכנסו מתחת לאלונקה כמונו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!