דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי י"א בתמוז תשפ"ד 17.07.24
30.5°תל אביב
  • 31.9°ירושלים
  • 30.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 30.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 42.3°אילת
  • 37.0°טבריה
  • 32.5°צפת
  • 32.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מחקר: החלשת איגודים מקצועיים מסבירה שליש מפערי העושר

חוקרים מאוניברסיטת גריניץ׳ בלונדון מצאו גם שחיזוק כוחה של העבודה המאורגנת יכול לצמצם את אי השוויון, בחלוקה הוגנת של השכר | בשונה מקודמיו, המחקר מתמקד באי שוויון בעושר, ולא בהכנסות, ובוחן את חלק העושר שמוחזק על ידי האחוזון העליון

הפגנת איגוד הכבאים בבריטניה במחאה על שחיקת שכרם (REUTERS/Peter Nicholls)
הפגנת איגוד הכבאים בבריטניה במחאה על שחיקת שכרם (REUTERS/Peter Nicholls)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

מחקר חדש מצא כי ארגוני עובדים מצמצמים את אי השוויון. לפי המחקר, שנערך באוניברסיטת גריניץ' בלונדון, החלשת כוחם של ארגוני העובדים בצרפת ובבריטניה אחראית ל-33% מאי השוויון בעושר. 

עוד המחקר קובע כי חיזוק כוחם של ארגוני העובדים, הנמדד על ידי שיעור החברים באיגוד מכוח העבודה והיקף הכיסוי הקיבוצי, יכול לצמצם משמעותית את אי השוויון בעושר. בגלל הצמצום הדרמטי בשיעור החברות ובכיסוי המו"מ הקיבוצי בעשורים האחרונים, החריף אי השוויון במדינות הנחקרות 

המחקר ניתח נתונים מצרפת, בריטניה וארה"ב. בבריטניה וצרפת, החוקרים, בן טיפט, רפאל ווילדאוור ואוזלם אונארן, מצאו שכוחם של ארגוני העובדים מסביר 33% מאי השוויון בעושר. בארה"ב, לעומת זאת, כוחם של ארגוני העובדים מסביר רק 8%.  

בשונה ממחקרים קודמים, המחקר מתמקד באי שוויון בעושר, ולא בהכנסות, ובוחן את חלק העושר שמוחזק על ידי האחוזון העליון. החוקרים מסבירים שכוחם של ארגוני העובדים משפיע על אי השוויון בעושר דרך צמצום אי השוויון בשכר ודרך הגדלת חלק העובדים בהכנסה הלאומית, על חשבון הרווחים. 

התאגדות מצמצמת פערי שכר גם ברמה הלאומית

הגדלת השוויון בשכר מגיעה דרך דרישות הארגונים בתוך מקום עבודתם. במקום עבודה בו הארגון חזק, הוא ידרוש הוגנות בשכר וימתן את הפער בין שכר העובדים הפשוטים וההנהלה. מחקרים קודמים מצאו ששיעור החברות בארגוני עובדים מצמצם משמעותית את חלק השכר של מנכ"לים ומנהלים בכירים. 

ברמה לאומית, חיזוק כוחם של ארגוני העובדים מגדיל את חלק השכר בהכנסה על פני חלק הרווחים. מכיוון שהכנסות משכר מחולקות בצורה שוויונית בהרבה מרווחים, חיזוק כוחם של ארגוני העובדים משפיע בטווח הארוך לחיוב על חלוקת העושר. 

החוקרים השתמשו בשתי שיטות הערכה שונות לניתוח הנתונים. בראשונה, נמצא שבטווח זמן של 11 שנים, החלשת כוחם של איגודי העובדים מסבירה 32% משינוי בחלק העושר של האחוזון העליון באנגליה וצרפת, ו-8% בארה"ב. בשנייה, נמצא שבאותו טווח, החלשת כוחם מסבירה 18% מהשינוי בשלושת המדינות.  

עקביות התוצאות מחזקת את קביעת המחקר שכוחם של איגודי העובדים הוא גורם משמעותי לצמצום, או הרחבת, אי השוויון בעושר. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!