דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.2°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 28.2°תל אביב
  • 26.8°חיפה
  • 28.8°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 38.9°אילת
  • 32.4°טבריה
  • 25.8°צפת
  • 28.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטי

בדרישה להליך חקיקה תקין: האופוזיציה החרימה את דיוני הכנסת ברפורמה המשפטית

הדיונים בוועדת החוקה בהצעת חוק יסוד: השפיטה להגבלת בית המשפט העליון, התחדשו במעמד צד אחד | השרה לשעבר קארין אלהרר: "לא נהיה תפאורה בתיאטרון של רוטמן" | סטודנטיות למשפטים התפרצו והוצאו מהדיון: ״הפיכה משטרית, לא תיקחו לנו את העתיד"

יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן (צילום: נועם מוסקוביץ / דוברות הכנסת)
יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן (צילום: נועם מוסקוביץ / דוברות הכנסת)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

ועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת התכנסה הבוקר (ראשון) כדי לדון בצעדים הבאים ברפורמה המשפטית. חברי האופוזיציה בוועדה החרימו את הדיון, במחאה על התנהלות הדיונים ועל האצת החקיקה בהצעת חוק יסוד: השפיטה (חיזוק הפרדת הרשויות) של היו"ר שמחה רוטמן (הציונות הדתית). 

חברי הכנסת קארין אלהרר ויואב סגלוביץ' (יש עתיד), גלעד קריב (העבודה), יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), מתן כהנא (המחנה הממלכתי), מנסור עבאס (רע"מ) ועופר כסיף (חד"ש-תע"ל) – הודיעו כי לא יגיעו לדיון בוועדה מאחר שלטענתם לא מתקיים הליך הולם בהצעת החוק, כפי שראוי בחקיקה כבדת משקל שכזו.

ח"כ סגלוביץ' אמר כי "לא נשתתף בתיאטרון בובות בתהליך שבא לפרק ולקעקע את מבנה המשטר בישראל. ברור שמי שמושך בחוטים הוא ראש המערכת הביצועית, ראש ממשלה, שנמצא בהליך משפטי פלילי".

ח"כ קריב, לשעבר יו"ר ועדת החוקה, הוסיף: "הדרך שבה יו"ר ועדת חוקה רומס את הייעוץ המשפטי של הכנסת רק מעידה על הכוונות שלו, של לוין ושל נתניהו ביחס למערכת המשפט כולה".

ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) אמרה כי "הדיונים מתקיימים ללא חומר רקע מקצועי נאות וללא חוות דעת משפטית, בניגוד גמור לנוהג ולנוהל בכנסת". ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) הוסיפה: "יועצים משפטיים הם לא תפאורה. ‏לא נשתף פעולה עם ההצגה של רוטמן".

בלעדיהם, הוועדה דנה בשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים, ביטול עילת הסבירות והגבלת היכולת של בית המשפט העליון לפסול חוקים שעברו ברוב של 61 חברי כנסת. את השינויים הללו הכניס יו"ר הוועדה ח"כ רוטמן, תחת חוק אחד שאת הנוסח שלו קיבלו חברי הוועדה בשבוע שעבר, אך ללא צירוף חוות הדעת של הייעוץ המשפטי של הכנסת לנוסח, שטרם התקבלה.

סטודנטיות למשפטים התפרצו לדיון והוצאו: ״לוקחים לנו את הדמוקרטיה״

במהלך הדיון התפרצו שתי סטודנטיות לדברי חברי הכנסת והוצאו מהאולם. עמית מלמד, סטודנטית שנה ב' למשפטים מאוניברסיטת תל אביב, אמרה: "זו הפיכה משטרית, ביטול בוטה של הפרדת הרשויות. לא נסכים שתיקחו לנו את העתיד". אופיר דיין, סטודנטית שנה ד' למשפטים מאוניברסיטת תל אביב, אמרה: "אתם לוקחים לנו את הדמוקרטיה".

ח"כ רוטמן אמר בפתח הדיון: "קשה לעבוד באופוזיציה אני יודע, עשיתי את זה שנה וחצי. יש ימים ארוכים וזה קשה והם היו צריכים חופש. אז אני מבין לליבם, אולי היה להם קשה מדי אחרי שצעקו בכיכרות, אז לא היה להם כוח להגיע לדבר איפה שבאמת מתקבלות ההכרעות, כאן בכנסת".

ח"כ משה סעדה (הליכוד) קרא בדיון לנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות להתפטר מתפקידה, לאחר שנודע כי היא נפגשה באחרונה עם שרת המשפטים לשעבר ציפי לבני. "היא לא רק שרת המשפטים לשעבר, היא מובילת המחאה ואסור לה להיפגש איתה", אמר ח"כ סעדה. "היא צריכה להיות הנשיאה שלנו, ואני מכבד אותה מאוד, היא יכולה להחליט להישאר נשיאה ולשמור על התקנות והחוקים של הבית הזה. ואם היא לא רוצה לנהוג לפי הכללים והיא פוגעת בה כמו שראינו עד עכשיו, תתכבדי, את יכולה לפרוש, להתמודד פוליטית, להציע מצע פוליטי – אבל המצב הזה לא יכול להימשך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!