דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ה בסיון תשפ"ד 01.07.24
26.9°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 26.9°תל אביב
  • 25.4°חיפה
  • 27.5°אשדוד
  • 26.5°באר שבע
  • 34.9°אילת
  • 30.1°טבריה
  • 23.4°צפת
  • 27.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

57 אלף פנסיונרים יוצאי רוסיה לא מקבלים פנסיה כבר שנה, והמדינה לא מוצאת פתרון

כספי הממשל נעצרו בגלל הסנקציות לאחר הפלישה לאוקראינה, ובאוצר לא מסכימים לשפות את הביטוח הלאומי, ממנו מקבלים הפנסיונרים את התשלום | בבנק ישראל הצליחו לשחרר חלק מהסכומים, אך לא יודעים מדוע לא הועברו

עולה מבוגרת מברית המועצות (צילום ארכיון: מרים אלסטר/ פלאש90
עולה מבוגרת מברית המועצות (צילום ארכיון: מרים אלסטר/ פלאש90
דוד טברסקי

שנה מאז תחילת הסנקציות הכלכליות על רוסיה, שהביאו להפסקת העברת הפנסיות ל-57 אלף פנסיונרים ישראלים, לראשונה התכנסה ועדת העלייה לדון בנושא וככל הנראה המצב רחוק מפתרון.

עד תחילת הסנקציות הבינלאומיות על הבנקים הרוסים, כ-40 אלף פנסיונרים זכאים בישראל נהגו לקבל פנסיה ישירות מקרן הפנסיה של רוסיה ועוד 17 אלף, שעלו לארץ עד שנת 1993 ואין להם אזרחות רוסית – קיבלו אותה דרך הביטוח הלאומי, לאחר הסכם מיוחד שנחתם בין רוסיה לישראל בשנת 2017.    

האוצר הודה לראשונה שלא אישר שיפוי לביטוח הלאומי

הוועדה התכנסה על רקע שנה ללא פנסיה, העומדת על כ 1,500 ש״ח בחודש לאדם, אך יכולה להגיע גם לסכומים של עד 5,000 ש״ח בחלק מהמקרים. ביולי האחרון הבטיח שר האוצר לשעבר, אביגדור ליברמן, שיהיה מוכן לשפות את הביטוח הלאומי כדי שזה ימשיך לשלם את תשלומי הפנסיות ל-17 אלף עולים גם ללא קבלת הכספים הרוסים אך המהלך מעולם לא קרה. לראשונה, נמסר רשמית בוועדה שהביטוח הלאומי לא קיבלו אישור למהלך השיפוי מועדת העבודה והרווחה ונציגי האוצר.

'דבר' פרסמו עוד בנובמבר האחרון שהאוצר לחץ על כל הגורמים שהשיפוי לא יקרה בפועל. "קיבלנו הוראה מפורשת לא לכלול את תשלומי הפנסיה למי שלא קיבלו את הפנסיה", אמרה בועדה עו"ד לבנה עזרא, סגן מנהלת אגף אזרח ותיק במוסד לביטוח לאומי".

יו"ר הועדה, עודד פורר, האשים את המדינה בכך שלא קידמה את השיפוי, למרות שבעצמו היה שר בכיר בממשלה הקודמת וחבר לסיעה של שר האוצר. לטענת האוצר, ליברמן הורה על שיפוי לרבעון השני בלבד של 2022, שכאמור הכספים ממנו לא התקבלו בגלל מה שבמשרד האוצר ובוועדת העבודה והרווחה טענו "כחוסר יכולת להגיע להסכמות". 

באוצר הביעו נכונות לקדם את השיפוי אך רק לרבעון השני של 2022, כאשר לשאר הרבעונים (השלישי, הרביעי ובקרוב הראשון של שנת 2023) אין מקור תקציבי. פורר טען שידרוש משר האוצר, בצלאל סמוטריץ', לקדם מתווה לשיפוי על כלל הרבעונים שלא התקבלו עליהם תשלומי פנסיות.  

בבנק ישראל הצליחו לשחרר חלק מהכספים, אך לא יודעים מדוע לא הועברו

עוד בוועדה, בנק ישראל הודה לראשונה שהצליח להחריג את תשלומי הפנסיות מהסנקציות בעזרת השותפים האמריקאים עוד במהלך הקיץאך הוא אינו יודע למה רק חלק מהבנקים התחילו לקבל את התשלומים. "המערכת הבנקאית לא עוצרת את כניסת הכספים הם לא מגיעים לפה", אמרה רויטל קיסר סטויה, סגנית המפקחת על הבנקים. עם זאת, כפי שפורסם ב'דבר'. חלק מהפנסיונרים המנהלים את חשבונתם בבנק הפועלים החלו לקבל את הכסף.

"אין הסבר למה חלק מהבנקים מקבלים, זה תלוי בבנקים שנמצאים בתחנות הביניים בים הבנק הרוסי לישראלי", הוסיפה קיסר סטויה, שלא שללה את האפשרות שאולי חלק מהכספים לא יוצאים מרוסיה. 

על פי קרן שחר, ראש כוח המשימה הבין סוכנותי לנושא הסנקציות במשרד החוץ, הרוסים ככל הנראה החלו לשלם את הפנסיות ביורו והן עברו לצינורות הבנקים האירופאיים. בנק הפועלים, מיוזמתו, החל לעבוד מול הבנקים האירופאיים והצליח להוציא את הכספים עבור  חלק מהלקוחות שלו. על פי בנק ישראל, מספר בנקים ישראלים מנסים לפעול כיום בדרכים ובינהם בנק לאומי ודיסקונט.

בינתיים, בתקופה הקרובה בנק ישראל ינסה לחדש את הקשרים מול הבנקים הרוסים והבנקים האירופיים שמשמשים כתחנות הביניים של כספי הפנסיות כדי ליצור מערכת מסודרת אחת להעברת הכספים.   

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!