דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

פיתוח ישראלי: תחנת כח לבנייני מגורים תקל על עומסים ברשתות החשמל

שינוים כמו עבודה מהבית ומכוניות חשמליות מעמיסים על רשת החשמל המיושנת, שצריכה לשרת בניינים רבי קומות | הגנרטור החדש של חברת טורבו-ג'ן ינצל את צנרת הגז לחימום הקיימת בבנייני מגורים בעולם, ליצירת מיקרו-גריד שיוכל לעבוד בנפרד מרשת החשמל

אבטיפוס של הגנרטור של טורבו-ג'ן (צילום: יח"צ)
אבטיפוס של הגנרטור של טורבו-ג'ן (צילום: יח"צ)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הדרישה לחשמל באזורי מגורים ברחבי העולם עולה, ותשתית רשת החשמל מתקשה לעמוד בביקוש. פיתוח ישראלי חדש של חברת טורבו-ג'ן הישראלית יאפשר לנצל את פרישת צנרת הגז לחימום בבתי מגורים הקיימת בערים רבות, במטרה להניע גנרטורים קטנים בתוך הבניינים.

הגנרטורים של החברה יפעלו למעשה כמיקרו-גריד בתוך רשת החשמל ויקלו על העומס. הפיתוח החדש יוכל לייעל את השימוש בגז בנצילות גבוהה במיוחד, תוך חיסכון בכסף ובפליטות, ולספק פתרון שיחזק את עמידות רשתות החשמל בערים.

הגנרטור של חברת טורבו-ג'ן הישראלית נועד לפתור שתי בעיות במקביל, ניצול בלתי יעיל של תשתיות גז במגורים בערים גדולות בעולם וחיזוק לרשתות חשמל ותיקות, שיתקשו להתמודד עם אתגר החשמול של מגזר האנרגיה בכללותו. הגנרטור של החברה פועל בתוך הבניין ומאפשר אפקטיביות רבה, כ-90%, לעומת תחנות הכח החדישות ביותר, אשר מגיעות לנצילות מקסימלית של 64%.

מנכ"ל טורבו-ג'ן, ירון גלבוע (צילום: יח"צ)
מנכ"ל טורבו-ג'ן, ירון גלבוע (צילום: יח"צ)

"כיום הולך ונוצר מחסור בחשמל באזורים האורבניים בהם רשת החשמל התיישנה, מצד שני, יש כניסה של מכוניות חשמליות ומעבר לעבודה חלקית מהבית, מה שמסיט עומסים מאזורי התעסוקה לאזורי המגורים", מסביר ל'דבר' מנכ"ל החברה, ירון גלבוע, את הנסיבות בהן נוצר צורך בגנרטור חשמל לבנייני מגורים. "לחברות החשמל אין יכולת היום להתמודד כלכלית ולוגיסטית עם שדרוג רשתות חשמל לבניינים של 40 קומות". 

גלבוע בעל 40 שנות ניסיון במחקר ופיתוח, ייצור ופיתוח עסקי. הוא כיהן בעבר כסמנכ"ל במפעל עשות אשקלון, כיום הוא מנכ"ל חברת ההזנק טורבו-ג'ן, הוא רוצה להביא את בשורת המיקרו-גריד מבוסס גז, לבנייני מגורים באירופה ובארצות הברית.  

הרעיון של טורבו-ג'ן מבוסס על שימוש חדש במערכת חלוקת הגז לבניינים, כך שהיא תוכל לייצר חשמל קרוב למקום צריכה, בנוסף לשימוש הקיים של אספקת מים חמים ו/או חימום ביתי.  

"בכל בניין באירופה, שמרושת עם קו גז למטרת חימום הבניין – אנחנו יודעים להשתמש בגז לטורבו גנרטור שעושה שימוש בגז בנצילות של 90% – החום השיורי מהטורבינה הופך לחום לחימום מים. באותו גז שמשתמשים בו לחימום הם מקבלים גם חשמל", אמר. 

למערכת יש אמצעים להפחת פליטות?
"המערכת שלנו עומדת בכל התקנים, כשהתקן הכי מחמיר הוא זה של קליפורניה.  זה לא חשמל ירוק, אבל הוא מאוד יעיל. בעתיד, יהיה ניתן להפעיל אותה גם במימן, וכך לקבל חשמל וחום ללא זיהום אוויר וללא גזי חממה".

איפה ניסיתם את המערכת?
"יש לנו ניסיונות להקים מתקן בבתי מלון שיקבלו גז בשנה הקרובה. המקום היחיד שעשינו התקנה בארץ היה במסגרת ניסוי בטכניון. רק שם היה גם אישור וגם חיבור לגז. מאז שלחנו את המערכת לארצות הברית לפיילוט נוסף".  

המערכת מותקנת בימים אלה בבניין מגורים בניו יורק, שם היא תחובר לחיבורי החשמל והמים של בניין מגורים. "זה הדמו, מתקן הדגמה והמכירה הראשונה שלנו", אומר גלבוע.  

מה השיטה של העברת בניין מרשת החשמל לרשת מיקרו-גריד?
"המודל העסקי הוא אנרגיה כשירות, אנחנו מוכרים חשמל, ונחייב את הלקוח בחשמל ומים חמים. אנחנו מספקים הכל, כולל התקנה, הם מחברים את המונה חשמל. אנחנו עובדים במקביל לגריד, לא מנתקים אותם מהגריד הקיים, ובכל בניין שמגיעים עושים בדיקה ראשונית כדי לוודא את רף הפעילות של הבניין לפי שעות ומספר הרכבים החשמליים ואז מתאימים מערכת לבניין הזה. הגריד יכול להשלים את החשמל החסר. זה עובד 24/7, 365 יום בשנה. אחת ל5 שנים עושים אוברול קצר, המערכת מיועדת ל-20 שנה". 

 

הטכנולוגיה הבסיסית שלכם לא חדשה. אין לכם מתחרים?
"ברמת הבניין – אין מערכות היום שמספקות כזה. יש חברה אמריקאית אחת שדומה לנו, בדיוק באותו גודל של מוצר, אבל אין הרבה חברות בתחום הזה. יש את סימנס או קטרפילר, אבל להן יש גנרטורים גדולים מאוד שלא יכולים להיכנס לבניין, או שעושים יותר מדי רעש לאזור מגורים.  

יש חברות שלקחו מנוע של מכונית, שהסבו אותו לסובב גנרטור חשמל, אבל בנצילות נמוכה של חום וחשמל – זה באמת לא חדש. המערכת שלנו נכנסת למרתף או לגג, ופועלת בנצילות גבוהה. אנחנו מתחברים לאותה ארובה שפועלים בה היום הבוילרים – ועומדים באותם תקני פליטות של השימוש בתשתית הגז הנוכחית.". 

טורבו-ג'ן היא חברה ציבורית שהונפקה בבורסה בנובמבר 2021 בגיוס של 18 מיליון שקלים, מאז ועד היום גויסו בסך הכל כ-70 מיליון שקלים, כולל תמיכת הרשות לחדשנות. "אנחנו כרגע סיימנו להיות חברת הזנק, אבל עדיין לא בייצור תעשייתי סדרתי ולשם אנחנו רוצים להגיע". ייצור מתקני ההדגמה נעשה בפתח תקווה. לגלבוע יש כוונות לעבור לייצור סדרתי בעתיד, תוך הקמת מפעל בישראל.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!