דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני ב' בתמוז תשפ"ד 08.07.24
28.5°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.0°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 26.7°באר שבע
  • 32.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 25.1°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

"תולדות האינדי על פי קוואמי" חוזרת לעונה שנייה, וצוללת למוזיקה העצמאית של שנות ה-80

מהי מוזיקת אינדי? איך היא התחילה? מה נשאר ממנה? איש הרדיו קוואמי חקר את שורשי המוזיקה העצמאית, וחזר עם תשובות לעונה שנייה שמחברת בין מרגרט תאצ'ר, רונלד רייגן ומוריסי

קוואמי באולפן (צילום: מלכה פינקלשטיין)
קוואמי באולפן. "לאמני האינדי הייתה חירות אמנותית, כי הם היו חופשיים מכל מיני אילוצים של חברות תקליטים" (צילום: מלכה פינקלשטיין)
מאור הוימן

להקת הפאנק הבריטית באזקוקס הוציאה ב-29 בינואר 1977 את ה-EP (מיני-אלבום) Spiral Scratch, שכלל ארבעה שירים בלבד. בתעשיית המוזיקה שלטו אז חברות התקליטים הגדולות, אבל פיט שלי וחבריו כתבו, הקליטו, הפיקו והפיצו אותו בלייבל שהקימו, ופרצו דרך לגל עולמי של יצירה עצמאית.

כשאיש הרדיו קוואמי רצה לחגוג בתוכנית השבועית שלו בגלגל"צ 45 שנים לאותו EP מהפכני, זה הכניס אותו לתוך מחילת ארנב, שהולידה תוכנית בת עשרות פרקים, שחוזרת מחר (שני) לעונה שנייה. "קראתי לזה 'תולדות האינדי על פי קוואמי'", הוא מספר ל'דבר', "כי יש באמת המון דברים להתייחס אליהם, ואלה הדברים שאני בחרתי וסימנתי כחשובים בעיני".

מה הופך מוזיקה לאינדי?
"קודם כל, המילה נולדה מ'אינדיפנדנט'. זה קיצור שלה, אולי שם חיבה. זה אומר שהכול נעשה באופן עצמאי, במנותק מחברות התקליטים הגדולות. חוץ מההגדרה הזאת, נוצרו גם מאפיינים סגנוניים. הם לא מחייבים, יש להקות אינדי שעונות לחלק מההגדרות, אבל לכל האמנים האלה הייתה חירות אמנותית, כי הם היו חופשיים מכל מיני אילוצים של חברות תקליטים.

"בהרבה מהאינדי ההפקה נשמעת מאוד מינימליסטית, התכנים אינטלקטואליים, השירה מעט עקומה, והאופי 'חנוני'. זה שונה מהפאנק, שהיה בשיאו באותן שנים. סולני הפאנק היו רושפים, וסולני האינדי הרבה פחות. זה נכון לגבי פייבמנט האמריקאים, וגם לגבי הסמית'ס הבריטים".

איזו מוזיקה כיום מייצגת את מסורת האינדי?
"להקת האינדי הכי מצליחה בעשור האחרון היא טיים אימפלה. זה גלגול מאוחר של האינדי, כי הלהקה האוסטרלית הזאת לקחת את זה למקום האלקטרוני, ויש בה גם משהו מאוד אצטדיוני. משהו קטן, אבל גם גדול. זה עוד מאפיין של להקות אינדי.

"בניגוד לשנים הראשונות, בימינו כבר הרבה יותר קל ליצור, להפיק ולהפיץ מהבית בלי תלות בחברות הגדולות, אז זה הרבה יותר שכיח".

העונה הראשונה של התוכנית הסתיימה במותו הטראגי של איאן קרטיס, סולן ג'וי דיוויז'ן, במאי 1980. העונה השנייה תיפתח בשנות ה-80, שבה האינדי תפס כיוון יותר אלקטרוני. בבריטניה עולה מרגרט תאצ'ר, בארצות הברית רונלד רייגן, והרבה להקות הגיבו לזה.

"כשמדברים על שנים ששינו את פני המוזיקה, תמיד מזכירים את 1967, 1969, 1992, 1971 או 1972", אומר קוואמי. "אף פעם לא מדברים על האייטיז. תוך כדי העבודה על התוכנית, גיליתי ונזכרתי כמה דברים דרמטיים קרו בעשור הזה, שאחריהם שום דבר לא נשמע אותו דבר, ושעד היום אנחנו מרגישים את הגלים שלהם. בזה מתחילה העונה השנייה של התוכנית".

העונה השנייה של הסדרה "תולדות האינדי על פי קוואמי" תשודר בגלגל"צ בימי שני בין 21:00 ל-22:00, וכל פרק יעלה אחרי שידורו לאתר גלגל"צ ולאפליקציות הסטרימינג.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!