דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.2°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 28.2°תל אביב
  • 26.8°חיפה
  • 28.8°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 38.9°אילת
  • 32.4°טבריה
  • 25.8°צפת
  • 28.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרפורמה במערכת המשפט

"אתה לא יכול לבעוט בחצי מהעם": קולות מהפגנת הימין למען פשרה ברפורמה המשפטית

צביקה פוקס, מתנחל מהיישוב נריה, חושש מחורבן הבית השלישי | דניאל פרזיגר מבית שמש חולם על הפגנות גדולות של אנשים שרוצים הידברות: "הרוב בישראל רוצים לחיות ביחד" |  ואורית לסר מירושלים מאמינה במתינות: "גם אם אתה עלית לגדולה, אין שום סיבה שתדרוס אחרים"

צביקה פוקס בהפגנת 'ימנים בעד פשרה' בירושלים. "אנחנו עם אחד, אנחנו לא איזו קבוצה שבאה ולוחמת ואוכלת את הקבוצה השנייה" (צילום: אסף צבי)
צביקה פוקס בהפגנת 'ימנים בעד פשרה' בירושלים. "אנחנו עם אחד, אנחנו לא איזו קבוצה שבאה ולוחמת ואוכלת את הקבוצה השנייה" (צילום: אסף צבי)
אסף צבי

צביקה פוקס, מהיישוב נריה, עמד בהפגנת הימין התומכת בפשרה סביב הרפורמה המשפטית ובידיו שופר. כשהקהל מחא כפיים, תקע בו בקול גדול. "אני ימני, מתנחל, ובאתי למחות על מה שעושים פה עכשיו", הוא אומר, "על ההפיכה המשטרית המסוכנת הזו, שיכולה לגמור את הבית השלישי שבנינו כאן. גם ההפיכה עצמה, שהיא גרועה, והקרע שזה יוצר בעם. אם חצי מהעם לא מוכן, לא עושים דברים כאלה."

פוקס מתנגד לרפורמה עצמה. לצדו, מפגינים רבים אחרים שתומכים בה אך חושבים שמניעת הקרע בעם חשובה הרבה יותר. גם הדוברים על הבמה נחלקו: יורם כהן, ראש השב"כ לשעבר, הזהיר מהפגיעה בדמוקרטיה, בעוד הרב יעקב מדן אמר שהשינויים במערכת המשפט הכרחיים.

הפגנת הימין בתמיכה במתווה הנשיא (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
הפגנת הימין בתמיכה במתווה הנשיא (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הקהל בהפגנה הורכב מחובשי כיפות וגם כאלו שלא, צעירים ולצדם מבוגרים שבאו עם ילדיהם. הגיעו כ-300 איש, רבים מהם אוחזים בטלפון הסלולרי ומצלמים, אולי מתוך רצון להפיץ את קיום ההפגנה למעגלים רחבים יותר.

"היינו שם בבית שני, אלה שרפו את המחסנים לאלה, ובסוף גירשו אותנו מפה"

"אם רוב גדול היה תומך ברפורמה, מילא", אומר פוקס, "אבל העם נקרע, העם צועק 'לא מוכנים', אי אפשר לעשות את זה. אי אפשר לקרוע את העם. היינו כאן בבית ראשון, היינו כאן בבית שני, אנחנו לא רוצים ללכת עוד פעם. באנו לכאן בשביל להישאר פה. זה אחד הדברים שפשוט יכולים לקחת אותנו החוצה, את הטובים שבנו, ואז כולם אחריהם לא יישארו כאן.

"אני מכיר הרבה אנשים מהטובים והחזקים שמובילים בחברה הישראלית, והם לא מוכנים ולא יקבלו את זה. ואם הם לא יקבלו את זה, אנחנו נהיה בצרה גדולה. אם האליטה תלך, אנחנו לא נוכל להישאר פה, הרבה אנשים פשוטים כמונו. אם זה קורע את העם, פשוט אסור לעשות את זה."

מה מבחינתך צריך לעשות מחר בבוקר?
"צריך לשבת, לראות אם אפשר לתקן את מערכת החינוך, את מה שאפשר לתקן בכל משרד ממשלתי, מה שאפשר לשפר לייעל. גם במערכת המשפט, אם אפשר להגיע להסכמות, משהו נורמלי. הרפורמה הזו, אם זה כל כך מפריע לכל כך הרבה אנשים, מעבר לזה שאני נגד, אפילו אם הייתי בעד, אם כל כך הרבה אנשים לא מוכנים, לא עושים דברים כאלה, נקודה. אנחנו עם אחד, אנחנו לא איזו קבוצה שבאה ולוחמת ואוכלת את הקבוצה השנייה. היינו שם בבית שני, אלה שרפו את המחסנים לאלה, ובסוף גירשו אותנו מפה.

"הביטחון הזה, שנעשה מה שאנחנו רוצים, ושום דבר לא יהיה, יוביל אותנו לאסון. כמו שצעקו לנביא ירמיה, שאמר לעם תיזהרו, מגיעים הבבלים, סכנה, הם צועקים לו, מקדש השם, מקדש השם, מקדש השם. שלוש פעמים הם צועקים לו, מי אתה? הם בטוחים שלא יהיה חורבן ולא יהיה שום דבר. אנחנו עוד לא יושבים כאן כל כך רגוע. אתה לא יכול לבעוט בחצי מהעם."

"אני אשת שמאל, ומבינה עמוק שיש אנשים שחושבים לגמרי ההיפך ממני, והם לא אנשים רעים"

בסוף השיחה עם פוקס פונה אליו ורד נוריאל פורת, שעומדת לצדנו. "תודה רבה לך", היא אומרת, "אני דווקא אשת שמאל, ואני כל כך שמחה ששמעתי אותך, זה נותן לי תקווה".

כאשת שמאל, מה הביא אותך להפגנה הזו?
"צריך להבין שאנחנו לא יכולים להטיח האשמות אחד בשני כשגורל המדינה עומד על כף המאזניים כרגע. אני לא מאמינה שאפשר לשלוט בעם אחר בלי לתת לו שוויון זכויות, בלי שהמוסר שלנו יישחק, אבל באותה מידה אני מבינה עמוק שיש אנשים שבליבם ובנפשם חושבים לגמרי ההיפך ממני, והם לא אנשים רעים, הם לא אנשים שרוצים לרצוח ולרדוף. יש בשני הקצוות אנשים ממש קיצוניים שמוכנים ממש למחוק את הצד השני, אבל באמת מה שעומד על כף המאזניים זה שאנחנו יכולים להגיע לחורבן הבית השלישי. מדינה בונים בשבעים יום, אפשר להחריב אותה ביום."

מה לדעתך צריך לעשות מחר בבוקר?
"אני חושבת שאין ברירה בעת הזאת אלא להקשיב ללבבות, להתחבר ללבבות. זה לא אומר שצריך להשכיח עמדות. האם צריכה להיות רפורמה משפטית? כנראה שלמען הדמוקרטיה, כן. אבל לא באופן הזה. כמובן שהייתי רוצה שהשופטים יהיו מהמילייה שלי וייצגו אותי. אבל כשאנחנו מדברים על חברה דמוקרטית, היופי של הדמוקרטיה הוא שהיא שומרת מפני הקצוות, ומאפשר למיעוט לקבל זכויות ומענה לצרכים, גם אם לא מאה אחוז. אבל, לא בדרך הזאת. כרגע באמת שאין לנו ברירה אלא איחוד".

ורד נוריאל פורת. "אין ברירה בעת הזאת אלא להקשיב ללבבות, להתחבר ללבבות. זה לא אומר שצריך להשכיח עמדות" (צילום: אסף צבי)
ורד נוריאל פורת. "אין ברירה בעת הזאת אלא להקשיב ללבבות, להתחבר ללבבות. זה לא אומר שצריך להשכיח עמדות" (צילום: אסף צבי)

מה תאמרי למתנגדי הרפורמה שלא מוכנים לשמוע על פשרה?
"כשאני שומעת את המילייה שאני באה ממנו אומר על מתווה הנשיא שאסור לתת להם כלום, שזו פרובוקציה והם בסוף יקבלו מה שהם רוצים, אני עוצרת ואומרת שאני שומעת דמוניזציה כמו בקצוות של הצד השני.

"אני נגד הרפורמה כפי שהיא מוצגת מכל וכל. אבל כנראה שצריך פשרה, ואין ברירה. קשה לי להגיד את זה, כי אני כן רוצה ללכת על הכול. כרגע בעיקר צריך למחות נגד האנשים שמובילים את הרפורמה, ולא צריכים להוביל."

"הפוליטיקאים בישראל רבים אחד עם השני, צריך ליצור שיח"

דניאל פרזיגר מבית שמש הגיע עם חבריו. "בעיניי ההפגנה הזו חשובה מאוד, אפילו קריטית. החלום שלי זה שיהיו הפגנות של ציבור רחב שבעד הידברות. הבנו שיש אנשים נגד הרפורמה, הבנו שיש אנשים בעד, יש סיבות מוצדקות לכל אחד מהם, יש מקום להפגנות רחבות של ציבורים גדולים מאוד, כי ככה נראה לי הרוב בישראל חושבים, שחלאס. הפוליטיקאים בישראל רבים אחד עם השני, צריך ליצור שיח."

דניאל פרזיגר (משמאל). "ש הרבה מה לתקן, ומצד שני אנחנו מאוד רוצים שתהיה שותפות, מאוד לא רוצים לדבר בשפה של ניצחון ושל צד נגד צד. אנחנו כולם ביחד" (צילום: אסף צבי)
דניאל פרזיגר (משמאל). "ש הרבה מה לתקן, ומצד שני אנחנו מאוד רוצים שתהיה שותפות, מאוד לא רוצים לדבר בשפה של ניצחון ושל צד נגד צד. אנחנו כולם ביחד" (צילום: אסף צבי)

מה הבעיה בפוליטיקאים לדעתך?
"הרבה פעמים אני מרגיש שפוליטיקאים והאווירה בכנסת יוצרים את הפילוג. זו ביצה ותרנגולת שמעצימה את הפילוג בעם. הם אומרים שיש פילוג, זה מעצים את זה, הם מחזקים את הבייס שלהם, ונוצר עוד יותר פילוג. נראה לי שהרוב בישראל רוצים לחיות ביחד. יש הרבה ייעוד משותף, ערכים משותפים, והיו שמחים מאוד אם צדדים שונים היו ביחד מדברים, מגיעים להסכמה. צריכים לראות מה כולנו מסכימים עליו, מה הטוב המשותף שהיינו שמחים לקדם."

זו הדעה גם בסביבה החברתית שלך?
"אני בן 22, השתחררתי מהצבא לפני כמה חודשים. אני יודע שהרבה אנשים מסביבי, זה מה שהם חושבים. יש הרבה מה לתקן, ומצד שני אנחנו מאוד רוצים שתהיה שותפות, מאוד לא רוצים לדבר בשפה של ניצחון ושל צד נגד צד. אנחנו כולם ביחד. כולנו רוצים את טובת הצד השני. מאוד כואב לי אמירות של אנשים שמרגישים שלא טוב להם, שמרגישים שמשהו נגדם. אנחנו רוצים לראות איך אפשר לקדם את מה שמשותף. אם יכולתי לעשות את זה בצבא עם אנשים מאוד שונים ממני, אין סיבה לא לעשות את זה בדברים אחרים."

"הקלף היחיד שיש לנו בידיים זו הדאגה אחד לשני והיכולת לדבר"

אורית לסר מירושלים הגיעה להפגנה עם ילדיה. היא אשת חינוך, אחת המקימות של קהילה דתית צעירה בשכונת קרית מנחם בעיר. לשאלה למה באה היא אומרת "אני אזרחית מודאגת מאוד."

מה הכי מדאיג אותך?
"מאוד מאוד מדאיג אותי באופן כללי קוטביות. אני חושבת שזה דבר הרסני כשפועלים בצורה קיצונית, לא משנה באיזה תחום ובאילו דעות. אני מאוד מאוד בעד מתינות, בעד דיבור, בעד שכל דבר שקורה, גם אם אתה עלית לגדולה, אין שום סיבה שאתה תדרוס אחרים ותפעל בצורה שמזלזלת באחר."

אורית לסר עם בנה. "גם אם אתה עלית לגדולה, אין שום סיבה שאתה תדרוס אחרים ותפעל בצורה שמזלזלת באחר" (צילום: אסף צבי)
אורית לסר עם בנה. "גם אם אתה עלית לגדולה, אין שום סיבה שאתה תדרוס אחרים ותפעל בצורה שמזלזלת באחר" (צילום: אסף צבי)

איך את מגדירה את עצמך פוליטית?
"אני רואה את עצמי כימין, מהימין הרך, אבל בעיקר אני מגדירה את עצמי כבן אדם מתון. עזוב עכשיו מה הדעות הפוליטיות שלי, קודם כל, בכל מה שאני עושה בחיים שלי, והדרך שבה אני פועלת, אני פועלת במתינות כי ככה אני מאמינה. בחינוך של הילדים שלי, במקום שאני גרה בו, ובפעילות הקהילתית שלי ובמקצוע שלי, לא מאמינה בשום דבר אחר. "

מה הכי חשוב עכשיו לדעתך?
"באופן כללי, הדבר שהכי חשוב לעם שלנו זה השרידות שלו, ולא שום דבר אחר חוץ מהאחדות והדיבור אחד עם השני, כי אין משהו שיגרום לנו להישאר פה. זה הקלף היחיד שיש לנו בידיים, הדאגה אחד לשני והיכולת לדבר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!