דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי י"א בתמוז תשפ"ד 17.07.24
24.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 24.1°תל אביב
  • 24.9°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 28.4°טבריה
  • 24.4°צפת
  • 22.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מחיר העוף צפוי לעלות ב-15% לקראת הפסח, בשל עלייה בביקוש

בעלי רשת מחסני השוק אמר בדיון בוועדת הכלכלה, כי העלייה במחיר נובעת מצוואר הבקבוק הנוצר במשחתות, בשל מחסור במפקחים מטעם משרד הבריאות | מנכ"ל מועצת הלול: "לפני הפסח לא צפוי שינוי במחיר של המשחתות. מי שקובע את המחירים זה הרשתות" | יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ ביטן: "אני מוכן לוותר על המחיר כדי לא לפגוע בחקלאות"

עוף בקצבייה בסופרמרקט (צילום: קובי גדעון/פלאש90)
עוף בקצבייה בסופרמרקט (צילום: קובי גדעון/פלאש90)
מאיה רונן

מחיר העוף צפוי לעלות השנה ב-10% עד 15% לקראת הפסח, כך העריך היום (שני) המנכ"ל והבעלים של רשת 'מחסני השוק', בדיון בנושא בוועדת הכלכלה. לטענתו העלייה נובעת מעלייה בביקוש, במועצת הלול ציינו כי המגדלים הגדילו את מספר העופות המגודלים במטרה לעמוד בביקוש למנוע עליית מחירים. ברשתות השיווק ציינו כי צוואר בקבוק במשחתות, בשל מחסור במפקחים של משרד הבריאות מונע את הגדלת העופות המשווקים.

"אני מוכן לוותר על המחיר כדי לא לפגוע בחקלאות. אנחנו צריכים אותה", אמר יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד), שניכר כי נותר נחוש בדעתו לבלום את עליית מחירי המזון, גם במחיר של התערבות ממשלתית. עוד הודיע ביטן שיקיים ישיבה נוספת בנוכחות נציגים מכל משרדי הממשלה הרלוונטיים, אליה יוזמנו גם את נציגי המשחתות, כדי לבחון פתרונות אפשריים. בנוסף, קרא יו"ר הוועדה לאוצר לשתף פעולה עם כל הגורמים: "בעניין הזה תעזבו את המדיניות הרגילה שאתם מסתערים על המטרה, צריך פה למצוא פתרון."

אנשי המקצוע של משרד החקלאות ונציגי מועצת הלול הציגו בפני הועדה נתונים לפיהם הוגדל מספר העופות המגודלים לקראת החגים, לכן לא צפוי מחסור. מנכ"ל מועצת הלול, שמואל לויט: "אנחנו מגדלים יותר לקראת החגים ולפי הדרישה. יש עודף של גידול. בינואר 2023 שווקו לשוק 100 טונות יותר ממה ששווקו בשנה שעברה. למועצת הלול יש את כל הנתונים. לפי הצפי לתקופת חג הפסח, אין סיבה שיהיה חוסר". לדבריו, רשתות השיווק קונות את העוף השלם מהמשחטה ב-12.5-13 שקלים לקילו לפני מע"מ ולפני הפסח לא צפוי שינוי. עוד הוסיף לויט: "מי שקובע את המחירים זה הרשתות".

לעומתו, טען צחי ברקוביץ', ראש תחום מזון ברשות התחרות, שהסיבה היא הקטנת הכמויות המשווקות: "כשמקטינים את הכמות זה מעלה את המחיר. אנחנו יודעים שלפני כמה שנים היה הסדר שהקטין את הכמות והעלה את המחיר. כשמגיעים לחגים עם מחסור אז המחיר עולה".

המנכ"ל והבעלים של רשת 'מחסני השוק', שלום נעמן, נימק את עליית המחירים בעלייה בביקוש: "זה עניין של היצע וביקוש, ובחיים לא היה חג שלפניו המחירים לא עלו". נעמן העריך שעליית המחירים לפני הפסח תהייה של כ-10%-15%. לטיעון הצטרף רפרנט חקלאות באגף התקציבים של משרד האוצר, גלעד קצב: "השוק הוא שוק. כשיש ביקוש המחיר של העוף עולה."

עוד טען נעמן שהסיבה למחסור היא צוואר הבקבוק הנוצר במשחתות, בשל מחסור במפקחים מטעם משרד הבריאות. "המשחתות עברו ל-4 ימי עבודה בשבוע", טען נעמן, "זה גורם לחוסר ולפגיעה בטריות. יש שינוי בצריכה, היום קנים יותר חלקים ופחות עוף שלם, זה דורש יותר עבודה". לטענת מנהל הסחר של 'מחסני השוק' הרשת מעלה את המחיר ביחס לעליית מחיר הקנייה מהמשחטה. "בחודש האחרון אנחנו סובלים מחוסר של 40% לעומת הדרישה שלנו. אנחנו מזמינים כמות מסוימת, ומקבלים פחות". לטענתו, משרד הבריאות מגביל את המשחטות בכמות השחיטה ודורש עוד פקחים מהתאגיד הווטרינרי, אלא שאין תקנים לפקחים נוספים, ומשרד הבריאות אינו מוכן לשלם לפקחים הקיימים על שעות נוספות.

בנוגע לגורמים לעליית המחירים בחודשים האחרונים, השתקף בדיון פער בין המידע עליו מסתמכים אנשי המקצוע של משרד החקלאות לבין המידע שעליו מסתמך משרד האוצר. לדברי אורי צוק בר, סמנכ"ל בכיר למחקר כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות, עליית מחירי הגרעינים הביאה לעלייה של 80% במחיר העוף בכל העולם במהלך השנה האחרונה. בישראל, לעומת זאת, המחיר עלה ב-10% בלבד, ובחודש הבא צפויה עלייה קלה בגלל עדכון שער הדולר. צוק בר ציין שישראל עומדת במקום הראשון בצריכת עוף לאדם, זאת למרות המע"מ הגבוה, ומרכיב הכשרות (שמהווה כ-50 אגורות לק"ג) שמשלם הצרכן בארץ.

צוק-בר הבהיר לוועדה: "המחיר עולה כי מחירי התשומות עלו. כשעלויות הייצור עולות, עולה גם המחיר לצרכן". לצד העלייה במחירי תערובת המזון לתרנגולות, הרכבת מגרעינים שעלותם זינקה במהלך השנה האחרונה, חלה התייקרות בעלויות המים, החשמל והגז. "מה שמקבל המגדל לא עלה. אפשר להמשיך לשמור על המחיר לצרכן, אבל אם המגדל לא יקבל משהו מזה, לא יהיו מגדלים."

סוגיית מחיר תערובת המזון לתרנגולות, המורכבת מגרעינים המיובאים לארץ, הוסיפה לדיון נדבך נוסף: בישראל מעל 30 מכוני תערובת, מתוכם 4-5 מכונים גדולים המייצרים תערובות מזון לתרנגולות רות ודגים, ולכן הם בעלי השפעה נרחבת על מחירי המזון בארץ. כשמדובר במחיר העוף, הרי ש-65% ממחירו מגולם במחיר תערובת המזון. לדברי נציג משרד החקלאות, רשות התחרות התבקשה מספר פעמים לבחון לעומק את הנושא ולבדוק אם יש בעיה במקטע מכוני התערובת, אולם טרם עשתה זאת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!