דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרפורמה במערכת המשפט

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את שינוי בחירת השופטים, ואיסור ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד

הצעת החוק הראשונה הנוגעת לרפורמה המשפטית אושרה ברוב של 63 ח"כים מול 47 מתנגדים | יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן: "ממתינים למנהיגות אחראית באופוזיציה שתיענה לקריאת הנשיא ותנהל הידברות" | יו"ר האופוזיציה לפיד: "אכפת לכם שאתם מפלגים את העם? אם כן עצרו את החקיקה"

מליאת הכנסת (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מליאת הכנסת (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

הצעת החוק יסוד השפיטה עברה הלילה בכנסת בקריאה ראשונה, ברוב של 63 תומכים ו-47 מתנגדים. הצעת החוק על שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים עברה ברוב של 63 תומכים ו-47 מתנגדים.

הצעת החוק שאושרה בקריאה ראשונה משנה את הרכב הוועדה לבחירת שופטים, כך שלקואליציה יהיה בה רוב מובנה. על פי ההצעה החדשה, יהיה ההרכב: נשיאת העליון ועוד שני שופטים בדימוס שימונו בהסכמה בין נשיא העליון לשר המשפטים; שלושה ח"כים, בהם יו"ר ועדת החוקה וח"כ מהאופוזיציה; ושלושה שרים בהם שר המשפטים. לממשלה במצב זה יהיה רוב של 5 מתוך 9. לפי המצב הקיים, הוועדה מורכבת מארבעה חברי כנסת, בהם שני שרים ושני ח"כים, שלושה שופטי בית המשפט העליון, ושני נציגים של לשכת עורכי הדין, כלומר, לח"כים ולשרים מהקואליציה אין רוב בוועדה וכדי למנות שופטים נדרשות הסכמות.

נוסף על כך, ההצעה שאושרה אוסרת על ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד. בדברי ההסבר נכתב ש"משמעות ההוראה המוצעת לעניין אי־שפיטות של חוק־יסוד היא קביעה של אי־שפיטות באשר לסוגיות הקשורות בשאלת תוקפו של חוק־יסוד, בין בסוגיה מהותית או צורנית, הקשורה בתוכנו של חוק היסוד, ובין בסוגיה הנוגעת להליך חקיקתו".

אחרי אישורה בקריאה ראשונה, תוחזר כעת הצעת החוק לוועדת החוקה הכנה לקריאה לשנייה ושלישית. הוועדה דנה בימים אלה גם בחלקים נוספים של הרפורמה במשפט: ביטול עילת הסבירות, שינוי תפקידם של היועצים המשפטיים, פסקת ההתגברות והגבלת הביקורת המשפטים על חקיקה ועל מהלכי הממשלה.

שר המשפטים יריב לוין אמר לאחר אישור הצעת החוק בקריאה ראשונה: ״עשינו היום צעד חשוב מאוד בהליך תיקון מערכת המשפט. לא עוד מערכת משפטית ששייכת לאליטות, לא עוד אצולה. מעתה – בית המשפט יהיה של כולם. אני שב וקורא לראשי האופוזיציה ולחבריה – גלו אחריות. שבו לדבר. אפשר להגיע להבנות. אבל לא ניתן למסמס את החקיקה. אני נחוש להעביר את הרפורמה – ושום דבר לא ירתיע אותי״.

בתחילת הדיון הניפו חברי כנסת מהאופוזיציה את דגלי ישראל, ובתגובה הורה יו"ר הכנסת אמיר אוחנה על הוצאתם מהאולם. "חשבתי שאולי חשוב שקולכם יישמע אבל כנראה שאינכם רוצים בכך. אתם מבזים את הדגל כמו שאתם מבזים את המליאה", אמר יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, לחברי האופוזיציה המוחים. ביציע האורחים, הוציאו הסדרנים בכח מפגינים לאחר שדפקו על הזכוכיות.

יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן אמר בפתיחת הדיון: "אנו ממתינים למנהיגות אחראית באופוזיציה שתיענה לקריאת נשיא המדינה ותנהל הידברות במטרה להגיע לחוק בהסכמה. בית המשפט העליון פגע במעמדה של הרשות השופטת וזה מה שעומד בלב התיקונים שעולים במליאת הכנסת היום: בית המשפט העליון פגע בהליך בחירת השופטים והתערב בהליכי חקיקה. בית המשפט פגע פגיעה אנושה בשלוש הרשויות ובכך פגע בעם, בריבון. את זה אנחנו באים לתקן היום".

יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן במהלך הדיון במליאה על הרפורמה במערכת המשפט (צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת)
יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן במהלך הדיון במליאה על הרפורמה במערכת המשפט (צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת)

יו"ר האופוזיציה לפיד: "אני שואל את עצמי אם עוד אכפת לכם? אכפת לכם שאתם פוגעים בכלכלה, באזרחים הכי עניים במדינה, בביטחון? אכפת לכם שאתם מפלגים את העם, שאנשים שונאים אחד את השני בגלל דעות פוליטיות? אם אכפת לכם, עצרו עכשיו את החקיקה".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ:  "אחרי הקריאה הראשונה, כשאקדח החקיקה יונח טעון, יהיה הרבה יותר קשה לשבת לדבר ולהחזיר את הגלגל אחורה" גנץ פנה לנתניהו ואמר: "תעצור – בואו נעשה את מה שהעם באמת רוצה, ונשב עוד היום, כאן בכנסת ונדבר על רפורמה אמיתית".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ במהלך הדיון במליאה על הרפורמה במערכת המשפט (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ במהלך הדיון במליאה על הרפורמה במערכת המשפט (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

שר המשפטים יריב לוין אמר לקראת ההצבעה על החוקים: "אני שומע את טענות הכזב על קץ הדמוקרטיה ואני אומר לכם, ואתם יודעים את זה, שמה שאנחנו עושים זה להשיב את ישראל למשפחת המדינות הדמוקרטיות כפי שהיא בכל העולם המערבי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!