דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת ל' בסיון תשפ"ד 06.07.24
26.7°תל אביב
  • 23.1°ירושלים
  • 26.7°תל אביב
  • 27.0°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 25.9°באר שבע
  • 30.0°אילת
  • 28.1°טבריה
  • 23.3°צפת
  • 26.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרפורמה במערכת המשפט

ח"כים בליכוד ובמחנה הממלכתי קוראים להיענות למתווה הנשיא: "לשמור על הבית המשותף"

חברי הכנסת אדלשטיין ודנון מהליכוד חתמו על הצהרה משותפת עם אייזנקוט וטרופר מהמחנה הממלכתי, וקוראים למו"מ אצל הנשיא | גנץ פנה לנתניהו ולאוחנה: "תעצרו הכול ונחליט שמדברים עכשיו" | אוחנה, לוין ורוטמן הגיבו: "בוא נשב לדבר, בלי תנאים" | הרצוג: "אפשר להפוך את המשבר לרגע חוקתי מכונן"

למעלה מימין: הנשיא יצחק הרצוג, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה; למטה מימין: חברי הכנסת דני דנון, יולי אדלשטיין, גדי אייזנקוט וחילי טרופר (צילומים: פלאש90)
למעלה מימין: הנשיא יצחק הרצוג, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה; למטה מימין: חברי הכנסת דני דנון, יולי אדלשטיין, גדי אייזנקוט וחילי טרופר (צילומים: פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

חברי הכנסת יולי אדלשטיין ודני דנון (הליכוד) חתמו על הצהרה משותפת עם חברי הכנסת גדי אייזנקוט וחילי טרופר (המחנה הממלכתי), אליהם הצטרפה גם חברת הכנסת פנינה תמנו-שטה מסיעתם. בהצהרה כתבו כי הם "מתחייבים לעשות הכל כדי לשמור על הבית המשותף", וקראו לכלל חברי הכנסת להיענות למתווה הנשיא ולקיים דיון על בסיס עקרונות המתווה שהציע.

"מדינת ישראל מתמודדת בימים אלה מול אתגרים רבים ומורכבים בתחומי החברה, הכלכלה ומעמדה הבין לאומי וניצבת מול פיגועים קשים ואתגרים ביטחוניים חמורים מאי פעם", כתבו בהצהרה המשותפת. "מעל כל אלה מרחפת, כצל קודר, המחלוקת הקשה הקורעת ומפלגת את הציבור בישראל באשר להצעות השונות שעניינן מערכת המשפט בישראל. אין לנו כל ספק כי על אף שהמחלוקות קשות, חובה עלינו לפעול בכל דרך להגעה להסכמות רחבות.  חובה על כולנו כנציגי הציבור ונבחריו, לפעול לאלתר ליישוב המחלוקות ולהשגת הסכמות ובעיקר לעצור את סכנת ההתפרקות הרובצת לפתחנו כחברה וכמדינה".

"כל שנדרש הוא להיענות להזמנת נשיא המדינה ולקיים דיון על בסיס עקרונות המתווה שהציע", סיכמו הח"כים מהקואליציה ומהאופוזיציה. "אנו קוראים לכל חברי וחברות הבית לתמוך בדרך זו ולהיענות לקריאת נשיא המדינה".

נשיא המדינה יצחק הרצוג קרא להידברות מוקדם יותר: "אני מאמין בכל ליבי שאפשר להפוך את רגע המשבר הזה לרגע חוקתי מכונן. רגע בו נבצר לדורות את הדמוקרטיה שלנו, את עקרונות מגילת העצמאות, את עליונות החוק, את זכויות האדם, ואת האיזונים והבלמים בין הרשויות", אמר הרצוג בטקס סיום קורס חובלים בבסיס חיל הים בחיפה, "אני מאמין שאפשר להפוך את הקרקע הבוערת תחת רגלינו לאדמה פורייה ובשלה להסכמות – שיביאו למדינת ישראל יציבות לשנים ולדורות, וישקפו באופן העמוק ביותר את העקרונות הדמוקרטיים והיהודיים של מדינתנו – שמופיעים באופן ברור ומחייב במגילת העצמאות".

גנץ דרש עצירת פעילות הכנסת עד לקיום דיון, אוחנה בירך על ההצעה, אך סירב

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ פנה מוקדם יותר היום לראש הממשלה בנימין נתניהו וליו"ר הכנסת אמיר אוחנה, והציע לעצור את דיוני החקיקה הקשורים ברפורמה המשפטית בכנסת, ולהיפגש עוד הלילה להידברות בבית הנשיא. זאת על רקע העימותים הקשים בין מפגינים נגד הרפורמה לשוטרים בתל אביב, במהלכם נעצרו 39 מפגינים ונפצעו 11. לדברי גנץ, "מלחמת אחים בפתח – מתי נעצור? כשיישפך דם?".

"שוחחתי עם ראש הממשלה נתניהו ופניתי גם ליו"ר הכנסת אמיר אוחנה – סיגרו עכשיו את מליאת הכנסת ואל תפתחו אותה עד שנרגיע את הרוחות", אמר גנץ בהצהרה בכנסת, "תעצרו הכל וניסע מכאן לבית הנשיא בירושלים, ונחליט שמדברים עכשיו. יש לנו הזדמנות לעצב את חייה החוקתיים של המדינה בהסכמה."

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה הודיע שלא יסכים לעצור את פעילות הכנסת: "אני מברך על פנייתך, ועל כל רצון כן ואמיתי להידברות. הכנסת היא הבית של העם כולו וככזו – עליה להישאר פתוחה, גם ואולי בעיקר בעת מחלוקת. לא סוגרים אותה גם אם יש מי שמבקשים למנוע ממנה להכריע בהחלטה המתקבלת על ידי הציבור באמצעות רוב של נבחריו. כאמור, יוזמתך מבורכת, ולשם כך דלת לשכת היו"ר פתוחה בפניך עוד הלילה, בכל שעה. אשמח לגשת איתך גם לבית הנשיא או לכל מקום אחר לשם פתיחה בהידברות אמיתית, ללא תנאים מוקדמים. ממתין לתשובתך".

גם שר המשפטים יריב לוין, ויו״ר ועדת החוקה, חוק ומשפט שמחה רוטמן סירבו לעצירת הליכי החקיקה: "בוא נקבע מקום ושעה ונשב לדבר. בלי תנאים מוקדמים". גנץ השיב לדברים: "יריב ושמחה, זה עלול להיגמר בדם. זה לא משחק. כמו שאמרתי – עוצרים ומדברים. זו הנוסחה".

בהצהרה בכנסת אמר גנץ: "אני יודע שהסיכויים להצליח בהידברות לא גבוהים, אני יודע שהחומות גבוהות והפערים גדולים – אבל ההיסטוריה לא תסלח למי שלא ינסה למנוע את מלחמת האחים. אין לנו מה להפסיד מלדבר – יש לנו הרבה מה להפסיד אם המצב ימשיך להידרדר. חברים, לנו כמייצגי ציבור יש אחריות – היום אינו עוד יום שגרתי, הימים האלו אינם ימים רגילים ונדרשים מעשים לא רגילים. לעצור הכל – ולהתייצב הלילה בבית הנשיא."

כשנשאל מה השיבו נתניהו ואוחנה, אמר גנץ: "מטבע הדברים, הם מעוניינים בהידברות תוך כדי תהליך החקיקה. הסברתי להם את הבעייתיות. אני מקווה שהם ייענו להצעה".

"היתה לי הזכות לשרת 38 שנה במדים ולסכן את נפשי למען המדינה הזו. כן, הייתי מוכן למות עבורה. לצערי רבים מחבריי גם נפלו במלחמה עליה – הם היו בעלי עמדות שונות, דתיים וחילונים, מכל קצות הארץ. כשאני שומע שמפגינים נפצעו היום במאבק על המדינה מבפנים – אני מזועזע."

עוד אמר יו"ר המחנה הממלכתי: "הימים האלו, היום הזה, מסכנים את מה שבנינו פה. כאן בבניין שאמור לסמל את הדמוקרטיה ולהגן עליה – מחריבים יום-יום את המדינה היהודית והדמוקרטית שבנינו. הזהרתי לפני מספר שבועות ואני מזהיר שוב – אנחנו עומדים בפני שינוי פניה של המדינה – לא עוד מדינה יהודית, דמוקרטית ובטוחה ברוח מגילת העצמאות – אלא דמוקרטיה נכה, חלשה, ומפולגת לשבטים.

"מלחמת אחים בפתח והקואליציה רצה אליה בעיניים כמו 'עצומות לרווחה'. רוטמן, בן גביר ולוין מסתובבים עם לפידים ומבקשים להבעיר את המדינה בכל מחיר, ונתניהו מתדלק את זה לאור צרכיו האישיים. הטרור מכה בנו מבחוץ – והם מפרקים אותנו מבפנים. המדינה בוערת – ואתם יושבים בוועדה, ודורסים. זהו מעשה אנטי ציוני, מעשה אנטי ממלכתי, זהו מעשה מופקר. מתי נעצור? כשדם ישפך ברחובות?"

גנץ פנה לראש הממשלה נתניהו ואמר: "אל תהיה זה שמאפשר את החורבן. סגור את המליאה עכשיו, שלח את יריב לוין ושמחה רוטמן לבית הנשיא, וקרא להפסקת ההתססה והאלימות של שרים שמטרתם לשרוף את החברה הישראלית בדם, אש, ותמרות עשן.
בשם בוני הארץ, בשם שורדי השואה, בשם הלוחמים שנפלו ונפצעו למען המולדת. בשם ההיסטוריה, ובעיקר, בשם העתיד״

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!