דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רעידת אדמה בטורקיה

חודש לרעידת האדמה: ניצולים בטורקיה ובסוריה משוועים לבית, לתרופות ולמים זורמים

כ-2 מיליון בני אדם בטורקיה נותרו ללא בית | בסוריה הממשלה והמורדים חוסמים משלחות של סיוע הומניטרי לפי אג'נדה פוליטית | האו"ם הוביל גיוס כספים, אבל הצליח עד כה להגיע רק ל-10% מהיעד

מנסים להתחמם באנטקיה, טורקיה (צילום: AP Photo)
מנסים להתחמם באנטקיה, טורקיה. "בשנים האחרונות טורקיה סייעה ל-4 מיליון פליטים סורים, וזו ההזדמנות של הקהילה הבינלאומית לתת לה את הסיוע שמגיע לה" (צילום: AP Photo)

מאות אלפי בני אדם עדיין זקוקים למחסה סביר ולמערכת ביוב מתפקדת, חודש אחרי רעידת האדמה שגרמה לנזק כבד בטורקיה ובסוריה. האו"ם הציב יעד גיוס של מיליארד דולר עבור סיוע למדינות להשתקם מהמשבר ההומניטרי, אבל לפי גורם בארגון, הצליח לגייס רק עשירית מהסכום.

47 אלף בני אדם נהרגו ברעש שהיכה בטורקיה ב-6 בפברואר וברעידות המשנה שאירעו אחריו. 214 אלף מבנים נהרסו, ומאות אלפי בני אדם נותרו מחוסרי בית, באסון הכבד ביותר שפקד את טורקיה בעת המודרנית. באו"ם מעריכים ש-6,000 בני אדם נוספים נהרגו בסוריה, בעיקר בשטחה הצפון-מערבי, שנמצא בשליטת המורדים.

כ-2 מיליון ניצולים שוכנו בפתרונות דיור זמניים או נמלטו מהאזור מוכה האסון, לפי הנתונים של ממשלת טורקיה. כמיליון וחצי בני אדם שוכנו באוהלים, ו-46 אלף נוספים בקרוואנים. האחרים מתגוררים במעונות זמניים ובבתי הארחה.

"בהינתן מספר העקורים והפצועים ועוצמת ההרס, נזדקק לסיוע הומניטרי נרחב באופן מיידי", אמר ל-AP אלוורו רודריגז, שגריר האו"ם בטורקיה. "יש יישובים ש-25% מתושביהם, כחצי מיליון אנשים, נותרו מחוסרי בית. אז האתגר שלנו כרגע הוא לספק מזון, מים ומחסה לקהילות האלה".

נציג האו"ם אמר שעדיין קיים צורך באוהלים, אף שלא מדובר בפתרון אופטימלי. הוא דיווח על כמה התפרצויות של סקביאס (מחלת עור שנגרמת על ידי קרציות) שנגרמו מתנאים סניטריים ירודים.

האו"ם העריך ששיקום המשבר ידרוש 397.6 מיליון דולר עבור קורבנות האסון בסוריה ומיליארד דולר עבור קורבנותיו בטורקיה. הכסף אמור לממן רכישת מזון, מיגון, חינוך, מים ומחסה למשך שלושה חודשים. לדברי רודריגז, האו"ם הצליח להגיע רק לעשירית מיעד הגיוס. "אם לא נגיע ליותר מ-10%, לא נוכל לענות על כל הצרכים ההומניטריים. בשנים האחרונות טורקיה סייעה ל-4 מיליון פליטים סורים, וזו ההזדמנות של הקהילה הבינלאומית לתת לה את הסיוע שמגיע לה".

הבנק העולמי העריך את הנזקים הפיזיים הישירים מרעידת האדמה ב-34.2 מיליארד דולר, כ-4% מהתמ"ג של טורקיה ב-2021. הבנק הוסיף ששיקום ובינוי מחדש יעלו הרבה יותר, ושהפגיעה הקשה בתמ"ג כתוצאה מהאסון תחמיר את המשבר הכלכלי בטורקיה.

מחנה עקורים באיסקנדרון, טורקיה. "יש יישובים ש-25% מתושביהם, כחצי מיליון אנשים, נותרו מחוסרי בית" (צילום: AP Photo)
מחנה עקורים באיסקנדרון, טורקיה. "יש יישובים ש-25% מתושביהם, כחצי מיליון אנשים, נותרו מחוסרי בית" (צילום: AP Photo)

בסוריה, המצב נותר נורא גם חודש אחרי האסון. צוותי חירום מתריעים מפני משבר בריאותי חמור ומתמשך, שכן משפחות רבות מצטופפות בבתי מחסה זמניים, והתשתיות ניזוקו קשה מרעידת האדמה.

הוועדה הבינלאומית של הצלב האדום אמרה שמערכת המים בעיר חלב, שכבר הייתה במצב גרוע בגלל ההזנחה והמלחמה, ניזוקה אף יותר בגלל רעידת האדמה, ש"צמצמה את יעילותה של המערכת והגדילה את הסיכון לזיהומים". סוריה סובלת מזיהומי מים שכבר גרמו בעבר לכמה התפרצויות כולרה.

רעידת האדמה אמנם משכה את תשומת הלב העולמית ומדינות רבות שלחו צוותי סיוע, אבל בסוריה חוששים שזה לא יימשך עוד זמן רב, וצרכים הומניטריים בסיסיים של התושבים יישארו ללא מענה. האו"ם הוביל גיוס כספים של 397 מיליון דולר עבור סיוע רפואי, אוכל ומחסה לסוריה. עד כה, רק מעט יותר ממחצית מהסכום גויס.

בינתיים, עניינים פוליטיים ולוגיסטיים חסמו את דרכן של כמה משלחות סיוע. אמנסטי אינטרנשיונל הודיעה אתמול (שני) שבין 9 ל-22 בפברואר, ממשלת סוריה "חסמה לפחות 100 משאיות עם מזון, תרופות ואוהלים שנסעו לשכונות הכורדיות בחלב", וקבוצות מורדים שנתמכות על ידי טורקיה בצפון-מערב סוריה חסמו לפחות 30 משאיות סיוע ששלחו קבוצות של מורדים כורדים מלהיכנס לשטחי אפרין, שנמצאת בשליטה טורקית.

"אפילו ברגעים כאלה של ייאוש, ממשלת סוריה וקבוצות אופזיציוניות חמושות מנצלות את הסבל של התושבים כדי לקדם את האג'נדות שלהן", אמרה איה מיזוב, סגנית המנהל של הארגון במזרח התיכון ובצפון אפריקה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!