דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרפורמה במערכת המשפט

הנשיא הרצוג בנאום מיוחד: "מתווה החקיקה הנוכחי דורסני, הוא צריך לעבור מהעולם"

הרצוג אמר: "יש כאן תשתית לסיכום מהיר שבו המנצחים היחידים הם מדינת ישראל ואזרחיה" | הנאום מגיע כיממה לאחר שנועד הרצוג עם רה"מ בנימין נתניהו ובצל המגעים להידברות סביב הרפורמה המשפטית

נשיא המדינה, יצחק הרצוג (צילום: חיים צח/לע"מ)
נשיא המדינה, יצחק הרצוג (צילום: חיים צח/לע"מ)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, נשא הערב (חמישי) נאום מיוחד לאומה. "מראות היום הזה הם חלום בלהות של מדינה. די. אני לא יכול לראות יותר איך העם שלנו נקרע לי מול העיניים", אמר הרצוג בפתח דבריו. "מה שקורה כאן הוא אסון. אזרחי ישראל, אני עובד אצלכם, בשבילכם ורק בשבילכם. אני רואה את המראות ושומע את הזעקות שמופנות אליי ותכליתן אחת. תעשה הכול כדי שזה ייפסק, תעשה הכול כדי למצוא פתרון".

"אני מקבל באהבה כל ביקורת, קשה וכואבת ככל שתהיה, אבל שיהיה ברור. אני לא מוותר. אני אשלם כל מחיר, בשביל למצוא פתרון. ובתנאי שזה קורה עכשיו כי אין לנו זמן. כבר עשרה שבועות שאני עובד מסביב לשעון. פוגש את כולם, גם את מי שלא מסכימים איתי. וגם מי שלא מסכימים להודות בכך. רותם את כולם, גם מי שמפחדים לקחת אחריות. הכול כדי לשמור על החברה הישראלית, הכול כדי לשמור על הדמוקרטיה הישראלית".

"אל תאמינו לאף אחד שמדבר בשמי. כשיהיה מתווה נשיא תשמעו אותו בקולי בלבד. אני כן יכול כבר עכשיו להגיד – הצלחתי להביא למצב שבו הפערים הצטמצמו מאוד. יש הסכמות בנוגע לרוב הנושאים. לא על הכול, אבל על הרוב המוחלט. בהחלט מספיק כדי לזנוח את החקיקה המוצעת כעת ולהביא במקומה לדיונים בוועדת החוקה מתווה אחר, מוסכם. יש כאן תשתית לסיכום מהיר שבו המנצחים היחידים הם מדינת ישראל ואזרחיה", הוסיף הנשיא. "מכלול החקיקה שנידון כעת בוועדה צריך לעבור מהעולם ומהר. הוא שגוי, דורסני ומערער את יסודותינו הדמוקרטיים. יש להחליפו במתווה אחר מוסכם – ולאלתר".

נאום הנשיא מגיע כיממה לאחר שנועד עם רה"מ בנימין נתניהו ובצל המגעים להידברות סביב הרפורמה המשפטית. הנשיא נפגש בשבועות האחרונים עם גורמים רבים – החל מבעלי תפקידים שונים במערכת הפוליטית, ועד גורמים מתחומים שונים, בהם אנשי אקדמיה – במטרה לנסח ולהציג מתווה פשרה מוסכם ומעודן לרפורמה במערכת המשפט. במהלך הפגישות הללו, הציג שינוי בסעיפי הרפורמה, כך שיהפכו למעודנים יותר – בתקווה כי הדבר יוביל לשינוי במצב המתוח במדינה.

מפגינים בצומת השלום בת״א נגד המהפכה המשפטית, לצד שוטרי מג״ב המקיפים אותם (צילום: רונן זבולון/ רויטרס)
מפגינים בצומת השלום בת״א נגד המהפכה המשפטית, לצד שוטרי מג״ב המקיפים אותם (צילום: רונן זבולון/ רויטרס)

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ: "אני מברך על מאמצי הנשיא ודבריו הנכוחים – הגיעה שעה שבה כל המנהיגים צריכים לשים את ישראל לפני הכל. כך עשיתי לאורך כל חיי וכך עשיתי מהרגע הפוליטי הראשון שלי, וכך אמשיך לעשות. המשמעות של לשים את ישראל לפני הכל, היא גם לא לוותר על עקרונות מהותיים. יש סעיפים שדגל שחור מונף מעליהם – כמו הרצון לפוליטיזציה של מינוי השופטים ושומרי הסף. כדי שנוכל לפתור את זה, אני קורא לנתניהו לגלות אחריות, לעצור את רכבת החקיקה הדוהרת, ולשלוח את נציגיו מיד להידברות שתעצור את הקרע העמוק עוד הלילה".

בפגישה שקיים ביום שני אמר נשיא המדינה הרצוג לכ-100 ראשי ערים ומועצות מקומיות כי "אנחנו קרובים מתמיד לאפשרות של מתווה מוסכם. יש הסכמות מאחורי הקלעים על רוב הדברים", הבהיר הנשיא. "עכשיו זה תלוי במנהיגות הלאומית שלנו, בקואליציה ובאופוזיציה, שיצליחו להתעלות לגודל הרגע, שיבינו את האלטרנטיבה הנוראה שצופנת בחובה הסיטואציה מעבר לדלת ושישימו את המדינה ואת האזרחים מעל הכל".

לפני יומיים הגישו פרופ' יובל אלבשן, שר המשפטים לשעבר דניאל פרידמן, מוביל מחאת ההיי-טק גיורא ירון ואיש הביטחון גיורא איילנד הצעה למתווה לסיום המשבר בין הקואליציה לאופוזיציה בנושא השינויים במערכת המשפט. במסגרת המתווה, הוצעו שתי חלופות שמתייחסות להרכב הוועדה לבחירת שופטים, כאשר בבית הנשיא ציינו כי הם אינם מכירים את המתווה והופתעו מפרסומו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!