דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

סעיפי הדיור בחוק ההסדרים יחזקו את מעמד הקבלנים ויאפשרו תחילת פינוי-בינוי גם בהסכמה של 51%

ההצעות בחוק ההסדרים יאפשרו שלא להתייחס לזכויות דיירים מתנגדים אם השימוש בדירתם נעשה שלא כחוק | בפועל, ההצעה מאפשרת להליכי פינוי-בינוי להתחיל בבדיקה גם בהסכמה של 51% מדיירי הבניין

בניין מיועד לפינוי-בינוי בקריית שמונה (צילום: דוד טברסקי)
בניין מיועד לפינוי-בינוי בקריית שמונה (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

חוק ההסדרים צפוי לבצר את כוחם של הקבלנים מול הדיירים בחבילה של מהלכים שיעצימו את כוחם של הקבלנים באופן משמעותי. לאחר סירוב הממשלה הקודמת להוריד את אחוז ההסכמה לפינוי בינוי ל-51%, החבילה שמציע משרד האוצר, בחסות משרד השיכון, סוללת את הדרך לשם.

אל מול הלחץ להגדלת היצע הדיור, שכולל הבטחה לעשרות אלפי דירות בהתחדשות עירונית כפי שהציג שר השיכון יצחק גולדקנופף בכניסתו לתפקיד בדצמבר האחרון, האוצר מגבש חבילת חוקים האמורה להקל על קבלנים לקדם תכניות פינוי-בינוי בפרוייקטים הזוכים להתנגדות מצד הדיירים.

בפרוייקטים של פינוי-בינוי, הסיכוי להגיע למצב של אי-הסכמה בין שכנים הוא גבוה. הדברים יכולים להגיע להליכים משפטיים, אז רשאים הדיירים לפנות לרשם המקרקעין ולהתחיל הליך משפטי, ההצעה מבקשת להסמיך את הרשם להתחיל הליך משפטי אם פנו אליו 67% מדיירי הבניין. עד כה, היו צריכים לפחות 81% מהדיירים לפנות לרשם.

בנוסף לכך, ההצעה מבקשת לאפשר למפקח שלא להתייחס כלל לזכויותיהם של דיירים מתנגדים אם נמצא שהשימוש בדירתם אינו כדין (למשל פיצול דירות, פלישה, אי עמידה בחובות מול הבניין ועוד) – מדובר במהלך תקדימי השולל את האפשרות לייצוג משפטי, ובמידה ויעבור עשוי להיתקל בהתנגדות משפטית.

במידה ותעבור חבילת ההצעות, משרד האוצר יוכל לרשום לזכותו הישג משמעותי נוסף, יחד עם משרד השיכון והקבלנים, שהצליחו להוריד את אחוז ההסכמה הנדרש לאישור תהליכי פינוי-בינוי מ-81% ל-67% בממשלה הקודמת, וזאת לאחר שהבקשה הראשונית של הקבלנים עמדה על 51%, אך נבלמה על ידי היועצת המשפטית לממשלה בטענה לפגיעה בלתי סבירה בדיירים.

בפועל, תחילת הליכים בהסכמה של 51% מהדיירים

"זה עוד שלב בכרסום זכויות הדיירים" אומר ל'דבר' דוד סונינו, יו"ר פורום התחדשות עירונית "אם התהליכים היו מתבצעים בשקיפות, משרד השיכון לא היה מבקש לחוקק חוקים ותקנות שדורשות לפנות למפקח. מי שרוצה את ההקלות האלו הם הקבלנים – שמקבלים יותר כוח ליישם פרויקטים במהירות".

דוד סונינו, יו"ר הפורום להתחדשות עירונית (צילום: באדיבות המצולם)
דוד סונינו, יו"ר הפורום להתחדשות עירונית (צילום: באדיבות המצולם)

לפי סונינו, חבילת החוקים נועדה להכשיר את הקרקע להורדה נוספת של אחוז ההסמכה בהמשך. למשל, הצעה המבקשת לאפשר לבתים המועדים לפינוי-בינוי בהם 51% מהדירות בבעלות דיירים המסכימים להליך, לגשת לשמאי הרשות להתחדשות עירונית במטרה לאפשר הערכה ראשונית של שווי התכנית – מה שיוצר הלכה למעשה התחלה של תהליכים לקידום פינוי-בינוי ברוב של 51%.

"זו חבילה שמקדמת לחץ אטומי נגד דיירים שאינם רוצים בפרוייקט, לחץ שיתורגם לרמיסת זכויות" מוסיף סונינו ומזכיר שבפרויקטים רבים בשכונות עוני, קבלנים נוטים לרכוש דירות בבניינים באמצעות ספסרים כדי להגדיל את כוחם.

הצעה נוספת מבקשת להחליש את מקומה של הרשות המקומית בהחלטה על אופן תהליכי התחדשות עירונית. ככל שיהיו חילוקי דעות בין הרשות לוועדות התכנון המחוזיות או הארציות (ותמ"ל), הוועדות יוכלו לקדם תהליכי התחדשות בתוך הרשות ללא צורך בהסכמתה. בהצעה מקלה יותר, הוועדות יצטרכו להתחשב בהמלצת הרשות, אך לא תהיה לה השפעה מכרעת. ביחד עם הצעת האוצר לקנוס את הוועדות המקומיות או למשוך מהן תכניות לוועדות מחוזיות וארציות במידה ואלו לא יקדמו תכניות – יחסי הכוח של התושבים והעיריות אל מול הקבלנים יחלשו באופן משמעותי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!