דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

זיכוי המס להורים לילדים בגיל 12-6 יוארך בשנה, אך יסייע רק לבעלי הכנסה ממוצעת ומעלה

הממשלה החליטה להאריך את הטבות המס למשפחות צעירות, אך ההורים נדרשים להשתכר 10,790 ש"ח (גבר) ו-12,750 (אישה) | בארצות הברית, השיטה הפוכה ומעניקה יותר נקודות זיכוי ככל שההכנסה נמוכה

ילדים בדרך לבית הספר בליווי הוריהם (צילום: אור גואטה)
הורה וילדים בדרך לבית הספר. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: אור גואטה)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

משרד האוצר הודיע על הארכת הטבת זיכוי המס להורים לילדים בגילים 12-6, כדי להקל על נטל המחירים העולים למשפחות צעירות. בפועל, ההטבה תסייע מעט, אם בכלל, למשתכרים שכר נמוך, שלא משלמים מס הכנסה במקרים רבים, ותועיל דווקא למשפחות בעלות שכר בינוני וגבוה. במקום, יכולה הממשלה ללמוד מארה"ב המנהלת מערכת זיכויי מס שמתמקדת בבעלי הכנסה נמוכה.

מדובר בהקלה שהוצגה על ידי משרד האוצר בממשלה הקודמת ולאחרונה אושרה הארכתה על ידי הממשלה גם לשנת 2023. היא אמורה לסייע למשפחות צעירות על ידי הפחתת מס ההכנסה. במקרים רבים, בעיקר בקרב בעלי הכנסה נמוכה, היא אינה רלוונטית מפני שבהתחשב בנקודות הזיכוי שהם זכאים להם גם כך, אינם מגיעים לרף המס.

למעשה, מדובר בהענקת נקודת זיכוי נוספת במערך שלם של נקודות זיכוי שנועד לעודד יציאה לעבודה. נקודות הזיכוי מקטינות את תשלום מס ההכנסה ובכך מעלות את השכר, מה שמגדיל את התמריץ להיכנס לשוק העבודה.

ב-2023, נקודת זיכוי שווה 2,820 שקלים בשנה, שהם 235 שקלים בחודש. כל תושבי ישראל זכאיים ל-2.25 נקודות זיכוי ונשים מקבלות חצי נקודה נוספת. נקודות נוספות מגיעות להורים, חיילים משוחררים, מסיימים לימודי תואר או תעודה ועוד. לדוגמא, במשפחה הכוללת אם, אב ושני ילדים בגיל 2 עד 5 ו-6 עד 12, האב זכאי ל-4.75 נקודות זיכוי והאם ל-6.25, לפני ההטבה.

במשפחה כזו, ההטבה תוביל לנקודה נוספת עבור האם ונקודה נוספת עבור האב. כדי שהנקודה תפחית מס בפועל, הגבר צריך להרוויח לפחות 10,650 שקלים. ניצול מלא של הנקודה ידרוש שכר חודשי של 10,790 שקלים לפחות. במקרה של האישה, שכר של 12,750 יידרש לניצול מלא של נקודות הזיכוי. כמובן, משפחות בהן ההורים מרוויחים למעלה מכך, ייהנו מהטבה במלואה; בפועל, מדובר בהקלת מס למשפחות צעירות ממעמד הביניים ומעלה. במשפחות עם יותר ילדים, או עם ילדים עם מוגבלות, או כל סיבה אחרת שתגדיל את כמות הנקודות, הרף יעלה.

השיטה האמריקנית

בשונה מכך בארה"ב, מערכת דומה פועלת כך שמשתכרים בשכר נמוך זוכים להטבות גדולות יותר אותן הם יכולים לצבור. מרמת הכנסה מיוחדת, הזכאות להטבה נעלמת. שיטה זו מתאימה לעיקרון הבסיס של זיכויי המס, עידוד יציאה לעבודה. לפי ההיגיון האמריקאי, משתכרים בשכר גבוה אינם זקוקים לתמריץ נוסף.

נכון ל-2021, משפחה של ארבע נפשות בארה"ב זכאית לשווי מס בגובה 40% מהכנסותיהם, עד לרמת הכנסה שנתית של 14,950 דולרים. ברמה המקסימלית, ההחזר מגיע ל-5,980 דולרים, כ-21.5 אלף שקלים. בשונה מישראל, אם גובה ההחזר גבוה מסך המס שהמשפחה נדרשת לשלם, היא מקבלת את ההפרש לחשבונה. במילים אחרות, רצפת המס אינה מהווה מכשול למשפחות ליהנות מההטבה.

לאחר ההגעה לסכום ההחזר המקסימלי, הוא נותר יציב לפרק מסוים. במקרה של משפחה עם שני ילדים, עד להכנסה שנתית של 19,520 דולרים. מנקודה זו, ככל שהכנסה עולה הזיכוי יורד, עד שהוא מגיע לאפס ברמת הכנסה משפחתית של 47,915 דולרים.

השיטה האמריקאית מרכזת את הסיוע ואת עידוד העבודה בקרב אלו המשתכרים שכר נמוך ואינה מסייעת לבעלי שכר גבוה. לעומתה, השיטה הישראלית מעניקה סיוע ועידוד שווה גם לבעלי הכנסה גבוהה.

בנוגע ליוקר המחיה, התוספת הישראלית האחרונה לנקודות הזיכוי לא תסייע למשפחות שזקוקות לה יותר מכל ותביא לניכוי מס למשפחות שפחות זקוקות לו.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!