דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי י"א בתמוז תשפ"ד 17.07.24
27.3°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 27.3°תל אביב
  • 26.0°חיפה
  • 27.9°אשדוד
  • 27.7°באר שבע
  • 38.9°אילת
  • 31.7°טבריה
  • 24.8°צפת
  • 27.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

פטרייה התגלתה במשלוח תפוחים שיובא לישראל; ארגון המגדלים: ״התוצרת המקומית בסכנה״

הפירות שהגיעו מאיטליה זוהו לאחר בדיקות מעבדה מעמיקות כנגועים בפטריה הנדירה, שגם נצפתה בפעם הראשונה בישראל | משרד החקלאות: ״הפטרייה סמויה מהעין, זו הסכנה בייבוא פירות טריים״ | ארגון המגדלים: ״תוצאה של ייבוא רשלני״

הפטריה שהתגלתה בתפוחים שיובאו מאיטליה (צילום: גניה אלקינד, משרד החקלאות⁩)
הפטריה שהתגלתה בתפוחים שיובאו מאיטליה (צילום: גניה אלקינד, משרד החקלאות⁩)
מאיה רונן

מפקחי השירותים להגנת הצומח ולביקורת גילו לראשונה פטרייה מסוכנת במשלוח של תפוחים שהגיע מאיטליה לנמל אשדוד. הפטרייה קיימת באיטליה ובמקומות נוספים בעולם, אך עד כה לא נמצאו סימנים לקיומה בישראל ובמדינות השכנות לה. פטרייה זו ידועה כגורמת לאחת המחלות ההרסניות ביותר בענף התפוחים בעולם, שכן היא גורמת לריקבון לא רק בפרי, אלא גם בעצים.

בעקבות החשד לנגיעות בפירות שנבדקו בנמל, העבירו מפקחי הגנת משרד החקלאות דגימות למעבדות השירותים להגנת הצומח ולביקורת, שם זוהתה הפטרייה. המשלוח נעצר בנמל ולא נכנס לישראל. 

במשרד החקלאות מציינים שעצירת המשלוח מנעה הרס נרחב של ענף התפוחים בישראל. על פי הערכות גורמי המקצוע במשרד, לאורך השנים נרשמו ברחבי העולם נזקים כלכליים כבדים כתוצאה מנגיעות הפיטרייה. כך לדוגמה, באירופה, הפטרייה עלולה לגרום לפחת של עד 60% בייבול.

תפוחים בשוק, לתמונה אין קשר לנאמר בכתבה (צילום אילוסטרציה: אורי לנץ/ פלאש 90)
תפוחים בשוק, לתמונה אין קשר לנאמר בכתבה (צילום אילוסטרציה: אורי לנץ/ פלאש 90)

לדברי שלומית ציוני, מנהלת השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות, רמת הסיכון בייבוא תפוחים היא גבוהה. "בתפוחי עץ אנחנו בודקים את כל המשלוחים המגיעים לארץ, בהתאם לרמת הסיכון. לפעמים אנחנו יכולים לראות סימנים מחשידים למזיקים, כמו ריקבונות או רקמה של פטרייה על העוקץ, אבל במקרה הזה הפטרייה נמצאת בתוך ליבת הפרי ורק בבדיקה מעמיקה אפשר לגלות שיש בעיה. כך מצאנו את אותה פטרייה, שבאמת סמויה מהעין". 

"מפקחי הגנת הצומח, שאמונים על בדיקת כל משלוחי התפוחים והאגסים המיובאים לישראל, מבצעים את עבודתם בצורה מקצועית וקפדנית, ומהווים למעשה 'שומרי הסף' של הצומח והחקלאות בישראל", אמרה ציוני, והוסיפה: "לעצירת כניסתה של פטרייה זו לישראל משמעות אדירה על ענפי התפוח והאגס שמהווה גם הוא פונדקאי לפטרייה. פוטנציאל הפגיעה שלה הוא גבוה ויכול לגרום לנזק כלכלי גדול״.

לדבריה, מדובר בדוגמה אחת מיני רבות, המשקפת את הסכנה הכרוכה בהכנסת פירות וירקות לארץ ללא אישור. "המראה החיצוני של הפרי יכול להטעות. בסופו של יום, הכנסת פירות נגועים עלולה להביא לסכנה ממשית לחקלאות הישראלית". עוד הדגישה ציוני שאין להכניס לישראל פירות וירקות בכבודת היד, ואין לייבא תוצרת חקלאית שלא אושרה כניסתה לישראל, והוסיפה: "עזרו לנו לשמור על הצומח והחקלאות בישראל". 

ארגון מגדלי הפירות: ״חוסר אחריות, לא ניתן לבדוק כל משלוח״

גם מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל ירון בלחסן מציין את המקצועיות והמסירות של האגף להגנת הצומח במשרד החקלאות, ויחד עם זאת, מזהיר מפני הסכנות שביבוא תוצרת טרייה. לדבריו, אין פקחים את היכולת לבדוק כל מטען ייבוא בזמן אמת. "במקרה של התפוחים הנגועים מאיטליה, גילו הפקחים את הפטרייה כשהמשלוח היה בנמל אשדוד", אומר בלחסן, "ומה עם שאר טונות הפירות והירקות המיובאים? הרי אין אפשרות ריאלית לבדוק באמת כל משלוח, ובדיקת משלוחי הפרי מייבוא מתקיימת רק אם קיימת 'רמת סיכון"

ייבוא לא מבוקר של פירות וירקות בהן קיים פיקוח רופף בלבד עלולה לגרום, לטענתו, לקריסת ענפים שלמים בענף הפירות.  

"אין ספק שהמגמה ההרסנית וחסרת האחריות לייבוא פירות וירקות והורדת מכסים גורמת למחדלים. במיוחד כשידוע שמנגנוני הבטיחות בענף הצומח בחלק מארצות המקור הם רשלניים". בלחסן מסביר שמחלות ווירוסים שפשטו בישראל כבר גרמו לעקירת מטעי פרי ופירות הדר. "זו תוצאה של ייבוא רשלני, המסכן את החקלאות. על התוצרת החקלאית הישראלית לעמוד בפרוטוקול גידול מוקפד ופיקוח על איכות התוצרת המועברת לשווקים, שאינם קיימים בכל הארצות מהן מייבאים 

על פי נתוני משרד החקלאות, בישראל כ-25 אלף דונם מטעי תפוחים נושאי פרי. הערכת היבול לעונת 2022-23 עומדת על כ-110 אלף טונות. ייבוא התפוחים לישראל בשנת 2020 עמד על כ-39.8 אלף טונות, והגיע בעיקר מארצות הברית, איטליה, צרפת וספרד. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!